اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حمایت خانه مطبوعات و رسانه‌های کرمان

عکاسان رسانه‌ها و مطبوعات صاحب تشکل شدند ‌

خبرگزاری فارس: با حمایت خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان عکاسان رسانه‌ها و طبوعات صاحب تشکل شدند.

عکاسان رسانه‌ها و مطبوعات صاحب تشکل شدند ‌

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عکاسی از جمله حرفه‌های هنری و مخاطر آمیز که در جایگاه واقعی خودش تاثیر مطلوبی در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

خبرنگاران رسانه‌ها و مطبوعات استان کرمان تا کنون از یک تشکل منسجم و حرفه‌ای برخوردار نبودند، لذا انسجام عکاسان در دستور کار خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان قرار گرفت و این عکاسان مورد حمایت این تشکل صنفی قرار گرفتند.

در همین راستا نشست هم‌اندیشی عکاسان رسانه‌های استان کرمان با هدف تبادل‌نظر در مورد عکس و عکاسی خبری در خانه مطبوعات کرمان برگزار شد.

 

 عکس، حقیقت و انعکاس واقعیت‌ها است

محمد‌صادق طاهری رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان در این زمینه اظهار داشت: معنی ظاهری عکس یعنی معکوس و واژگون در حالی که معنی واقعی عکس، حقیقت و انعکاس واقعیت‌ها است.

وی بیان داشت: جایگاه عکس در حوزه رسانه روز به روز قوی‌تر می‌شود در آینده‌، مطبوعاتی داریم که فقط با عکس کار می‌کنند.

طاهری افزود: عکاسان باید از نظر حرفه‌ای و جایگاه خبری و در راستای نهادینه شدن موقعیت عکاسی ‌از هر لحاظ مجهز شوند و با تشکیل کار گروه عکاسان در خانه مطبوعات‌، انسجام این حوزه را حفظ کنید.

وی ابراز داشت: جلسات کار گروه عکاسان باید مصوبات مناسبی داشته باشد، همه مصوبات معقولانه کار گروه‌ حتما اجرایی شود و مطمئن باشید که هیئت مدیره خانه مطبوعات در اجرای مصوبات‌ کوتاهی نمی‌کند.

طاهری عنوان کرد: جایگاه عکس و عکاس در مطبوعات باید تثبیت شود، عکاسان نسبت به همدیگر تعصب داشته باشند و از حقوق هم دفاع کنند.

وی گفت: نشریات موظف به درج نام عکاس و این موضوع به مطبوعات ابلاغ شود، به عکاسان مجوز برپایی آتلیه عکس و پروانه کار عکاسی داده شود.

ضرورت برگزاری دوره عکاسی

فرزاد گوری نماینده عکاسان رسانه‌های در خانه مطبوعات استان کرمان در این زمینه اظهار داشت: امیدوارم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی به هرچه بهتر شدن عملکرد عکاسان و ارتقای سطح کیفیت عکس‌ها کمک کند.

وی بیان داشت: یکی از اصول اصلی عکاسی خبری وقت‌شناسی آنان است، عکاسان باید به جلساتی که دعوت می‌شوند به موقع حضور یابند.

گوری تصریح کرد: از ویژگی‌ها و مشخصه‌های عکاسان خبری می‌توان به تعهد، صداقت و شجاعت اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان‌، پوسترهایی که توزیع شده بود اطلاعاتی در مورد نحوه ارسال عکس و سایر موارد توزیع داده نشده بود با وجود اینکه خانه مطبوعات و اداره ارشاد جوایز نفیسی برای بخش عکس در نظر گرفته‌اند، اما اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفت.

گوری ابراز داشت: حضور حداکثر‌ی عکاسان در جشنواره مطبوعات لازم و ضروری است تا آثار خود را به نمایش بگذارند و رقابت بین آنها ایجاد شود.

وی افزود: بخش ویژه‌ای با مساعدت باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان برای حضور عکاسان در جشنواره در نظر گرفته شده که عکس‌های ورزشی مسابقات تیم فوتبال صنعت مس کرمان هم در بخش عکس خبری و هم بخش ویژه عکس‌های خبری باشگاه مس می‌توانند در هر دو بخش پنج فرم عکس ارائه دهند.

گوری بیان داشت: سایز عکس در ابعاد 40 در 30 سانتی‌متر با DPI 300 در قالب CD ارائه دهند و فایل WORD اطلاعات شخصی عکاسان با مشخصات کامل در اختیار دبیرخانه جشنواره کنند.

وی گفت: صدور کارت ویژه عکاسان خبری الزامی است که با رنگ و شکل خاص در اختیار عکاسان قرار داده شود.

گوری عنوان کرد: با نیروی انتظامی و ورزشگاه‌ها تعاملاتی داشته باشیم تا عکاسان با ارائه کارت عکاسی  تردد کنند تا مشکلی برای حضور در مکان‌های مختلف نداشته باشند.

ضرورت ساماندهی عکاسان و درجه‌بندی آثار 

وی اظهار داشت: ساماندهی عکاسان و درجه‌بندی آثار و قیمت‌گذاری عکس‌های آنها بسیار ضروری است که اگر این مقوله محقق شود، آینده آنان تأمین می‌شود.

‌گوری ابراز داشت: صندوق حمایت از خبرنگاران گزینه‌ای برای عکاسان قرار داده که 100 اثر خود را هر دو سال یک‌بار به تهران ارسال کنند تا در شورای مرکزی این آثار بررسی و امتیاز داده شود.

وی تصریح کرد: ایجاد رقابت بین عکاسان برای بالابردن سطح کیفیت آثار بسیار مهم است تا قیمت آثار هم به نسبت کیفیت افزایش یابد.

گوری خاطرنشان کرد: دوره آموزشی عکاسی خبری باید برگزار شود که‌ ابتدا باید آثار عکاسان ساماندهی و درجه‌بندی شده تا در سطح مقدماتی و پیشرفته این دوره‌ها را برگزار کنند.

وی گفت: جلسات نقد عکس را نیز با هدف بهتر عکاسی کردن در آینده برگزار می‌کنیم.

گوری عنوان کرد: مشکل اصلی عکاسان، بیمه نشدن آنها است، عکاسان باید برای بیمه شدن 60 اثر را به صندوق حمایت از خبرنگاران ارائه دهند.

وی ابراز داشت: خانه مطبوعات اسامی عکاسان استان را در اختیار صندوق حمایت از خبرنگاران قرار دهد تا بیمه شوند.

گوری افزود: عکاسان هم باید از تسهیلات و خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند، در‌آمد ماهانه عکاسان بسیار ناچیز است، اما آنها با عشق عکاسی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تعاونی مسکن خانه مطبوعات، حتی یک مسکن به عکاسان داده نشده است، کار عکاسی به مراتب سخت‌تر از خبرنگاری است.

گوری اظهار داشت: عکاس باید لپ تاپ دوربین، لنز، باطری و سایر تجهیزات را با هزینه بسیار بالا تهیه کند.

ضرورت عضویت خبرنگاران در سایت سمان

سعید سعیدی نماینده خبرنگاران در خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان اظهار داشت: ثبت‌نام عکاسان در سایت سمان بسیار ضروری است که ملاک وزارت ارشاد برای ارائه تسهیلات ثبت نام در این سایت است.

وی بیان داشت: بحث هدیه روز خبرنگار و وام 40 میلیون تومانی مسکن بر اساس ثبت‌نام در سایت سمان انجام می‌شود که باید هر ماه دو اثر در سایت قرار دهند.

عکاسان مطالبات خود را بیان کنند

مهدیه مختاری‌مقدم نماینده خبرنگاران در خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان گفت: عکاسان رسانه‌ها با حضور مستمر در جلسات کارگروه‌، مطالبات خود را بیان کنند.

وی بیان داشت: بعضی از تسهیلاتی که به خبرنگاران ارائه می‌شود، به عکاسان تعلق نمی‌گیرد و هنوز هویت آنها به رسمیت شناخته نشده تا عکاسان بتوانند حق حقوق خود را به طور کامل دریافت کنند‌.

آرزوی پرداخت به موقع هزینه عکس

عبدالرحیم عبدالکریمی عکاس نشریه بیداری اظهار داشت: مدیران نشریات هنوز اهمیت و جایگاه عکس را درک نکرده‌اند‌.

وی افزود: جایگاه عکاسان مشخص نیست و بزرگ‌ترین مشکل آنها این است که دیده نمی‌شوند.

عبدالکریمی ابراز داشت: طی چند سال اخیر سعی شده جایگاه خبرنگاران و عکاسان تثبیت شود تا حدودی به خبرنگاران بها داده شده‌، اما عکاسان با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند.

وی تصریح کرد: مشکلات سخت‌افزاری عکاسان باید رفع شود، تاکنون برای گران بودن ادوات عکاسی راهکاری اندیشیده نشده است.

عبدالکریمی خاطرنشان کرد: عکاسان‌ باید با وسایل و امکانات به روز خدمت‌رسانی کنند‌.

وی عنوان کرد: پرداخت هزینه عکس به ‌عکاسان از سوی مدیران‌ به یک آرزو بدل شده است‌.

عبدالکریمی گفت: برگزاری دوره‌های عکاسی مقدماتی و پیشرفته ضرورت دارد، اگر مشکلات سخت‌افزاری عکاسان رفع شود، خود به خود سایر مسائل و مشکلات آنها رفع می‌شود.

وی ابراز داشت: نقش عکاسان در نشریات بسیار تأثیرگذار است، باید جایگاه آنان تثبیت شود.

ضرورت رده‌بندی عکاسان

محسن رجب‌پور عکاس سایت ماهان نیوز اظهار داشت: در جشنواره‌های کشوری، کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید مجرب برگزار می‌کنند.

وی بیان داشت: باید استاد عکاسی از تهران دعوت شود تا از تجربیات آنها استفاده کنیم.

رجب‌پور افزود: رده‌بندی عکاسان و ایجاد صنف عکاسان مطبوعاتی ضرورت دارد.

محسن سعادت‌نصری عکاس خبرگزاری برنا اظهار داشت: آموزش برای ارتقای سطح کیفی بسیار اهمیت دارد، طراحان نشریات در استفاده از عکس‌ها از نظرات عکاسان استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: عکاسی که می‌خواهد از سالن تئاتر عکس بگیرد، نباید از فلاش استفاده کند، اما بعضی از عکاسان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و موجب ایجاد ناراحتی مردم می‌شوند.

مسعود باژیان عکاس نشریات همشهری و کرمان ورزشی گفت: فقط به خاطر علاقه‌ای که به حرفه عکاسی داشتم، وارد این عرصه شدم، هزینه خرید دوربین را عکاسان باید خودشان پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: عکاسی را نمی‌توان به عنوان شغل در نظر گرفت، نشریات از عکس‌های خبرگزاری‌ها بدون ذکر نام منبع استفاده می‌کنند.

باژیان تصریح کرد: عکاسان به حق یکدیگر احترام نمی‌گذارند و نرخ‌نامه را رعایت نمی‌کنند و مجانی عکاسی می‌کنند.

پور‌ابراهیمی از نشریه پاسارگاد اظهار داشت: معمولاً خبرنگاری که گزارش می‌نویسد، مجبور است، عکس را هم خودش با هر کیفیتی تهیه کند.

حسن قائدی از روزنامه واقعه نیز گفت: عکاسی فقط حرفه نیست، بلکه هنری است که کمتر شناخته شده است.

وی افزود: طراحان نشریات باید بدانند که برای هر مطلب چه عکسی را استفاده کنند.

قائدی تصریح کرد: ارزیابی عکس‌ها در نشریات صورت گیرد تا ارزش و رتبه عکس‌ها مشخص شود.

ضرورت ایجاد آرشیو عکس مطبوعات

کریمی از نشریه نگین اظهار داشت: امتیازاتی برای عکاسان بر اساس رتبه‌بندی و یا سابقه کار در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: جشنواره مطبوعات ساماندهی شود و عکس‌های خبری و غیر ‌خبری گروه‌بندی شوند تا طبق این ارزیابی‌ جوایز اهدا شود.

کرمی تصریح کرد: چرا عکاسان در جشنواره‌های کشوری حضور نمی‌یابند، شاید اطلاع‌رسانی مناسبی نشده است.

وی گفت: خانه مطبوعات، عکس‌های عکاسان را جمع‌آوری کند و هر نشریه آرشیو مخصوص عکس داشته باشد.

محمدرضا خواجه‌جوپاری اظهار داشت: استفاده از عکس‌های دیگران بدون ذکر نام عکاس، جرم است.

میر‌مجتبی فضل‌جو در این نشست اظهار داشت: نشریه‌ای در یکی از شماره‌های خود عکس من را بدون ذکر نام منتشر کرده است در حالی که من برای تهیه عکس از دریاچه سد خاکی منطقه لاله‌زار، 400 کیلومتر را چهار بار طی کردم، هر کسی این عکس را می‌بیند فکر می‌کند، سبلان است.

وی بیان داشت: امیدوارم خانه مطبوعات با قدرت اجرایی که دارد به شکایات عکاسان رسیدگی کند.

‌فضل‌جو ابراز داشت: عکاسان‌، وبلاگ عکس راه‌اندازی کرده و آثار خود را ارائه کنند، درج نام عکاس در زیر عکس، ضرورت دارد.

علیرضا ایمانی عکاس خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: هر صنفی یک مسئول دارد، باید صنف عکاسان هم تشکیل شود تا مشکلات این صنف را رفع کند.

وی گفت: مصوبات جلسات عکاسان حتما اجرایی و با متخلفان برخورد شود.

به گزارش فارس در این جلسه مصوب شد که آثار بخش عکس از اول اردیبهشت 87 تا پایان اردیبهشت سال 91 قابل ارائه به جشنواره است.

همچنین صدور کارت اختصاصی ویژه عکاسان توسط خانه مطبوعات، درجه‌بندی و ساماندهی عکاسان خبری، برگزاری دوره آموزش عکاسی مقدماتی و پیشرفته، ارسال نامه برای رسانه به منظور تأکید در ذکر نام عکاس و منبع در استفاده از عکس‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفت.

پیگیری مسائل صنفی مربوط به عکاسان در کار گروه عکاسان، راه‌اندازی موزه عکس در کرمان و توجه ویژه عکاسان رسانه‌های استان به واحدهای تولیدی و عنایت خاص به فرمان سال مقام معظم رهبری از دیگر مصوبات این نشست عکاسان رسانه‌ای کرمان بود.

همچنین با موافقت عکاسان حاضر در جلسه گوری، خواجه‌جوپاری، عبدالکریمی، احمدی‌‌زاده، صادقی، فضل‌جو و جعفری به عنوان اعضای اصلی کار گروه عکاسان در خانه مطبوعات انتخاب شدند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول