اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور عشایری همدان:

بیکاری در جامعه عشایری 4 درصد است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایری استان همدان گفت: بیکاری در جامعه عشایری چهار درصد است.

بیکاری در جامعه عشایری 4 درصد است

حمزه‌علی یزدانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برنامه‌های امور عشایری استان همدان در سال جاری اظهار داشت: علاوه بر اینکه کارهای عمرانی مانند سابق انجام می‌گیرد از مهم‌ترین اقدامات در سال جاری اسکان عشایر است که خود عشایر نیز تمایل دارند در یک جا ساکن شوند.

وی افزود: از مشکلاتی که مانع انجام این مهم می‌شود این است که بستر کار مهیا نیست که امیدواریم با همکاری مسئولان استان بتوانیم اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها در مکان‌های مورد نظر را ایجاد کنیم و عشایری را که علاقمند هستند اسکان دهیم.

رئیس سازمان امور عشایری همدان بیان داشت: از جمله مناطقی که برای اسکان عشایر در نظر گرفته شده قرق شهرستان بهار و قلعه آقابیگ شهرستان ملایر است که از مسئولان این دو شهرستان نیز می‌خواهیم که در این زمینه ما را مساعدت کنند.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات و پیگیری‌هایی که برای یکجانشینی عشایر صورت گرفته و زیرساخت‌های آن آماده شده اسکان عشایر رحمتی در غرب کرخه بود که بیش از 3 هزار هکتار زمین توسط منابع طبیعی استان خوزستان در اختیار آنها قرار گرفته است و 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یزدانی بیان داشت: 260 خانوار در این منطقه ساکن خواهند شد که 40 دستگاه ساختمان آن صد درصد تکمیل شده است و بقیه نیز در حال ساخت هستند.

رئیس سازمان امور عشایری استان همدان ادامه داد: در غرب کرخه علاوه بر مسکن نیز حداقل پنج و حداکثر هفت هکتار زمین در اختیار هر خانوار قرار می‌گیرد و چهار حلقه چاه نیز حفر شده است ولی تأمین‌کننده آن مقدار زمین نیست و امیدواریم از طریق وزارت نیرو از رود کرخه یک هزار متر مکعب در ثانیه آب برای عشایر منتقل کنیم.

وی ابراز داشت: با انجام این مهم این منطقه از نظر کشاورزی رونق می‌گیرد و درآمد خوبی هم برای عشایر ایجاد خواهد شد و می‌توانند سالی دو بار از زمین بهره‌برداری کنند که به جد پیگیر آن هستیم و با این اقدام بیش از 250 خانوار از عشایر رحمتی  منطقه نهاوند، در آنجا مستقر خواهند شد.

یزدانی با بیان اینکه عشایر زودتر از موعد وارد مرز استان همدان شدند، یادآور شد: عشایر استان همدان بین دوراهی ملایر، بروجرد مستقر بودند و اداره کل منابع طبیعی از نظر قانونی وظیفه داشت از ورود آنها جلوگیری کند که با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی سه روز زودتر از موعد وارد منطقه شدند.

وی با بیان اینکه با ورود عشایر به استان همدان بیش از 300 هزار دام وارد استان شد، ابراز داشت: عشایر وارد شده به استان از ایل‌های ترک، جمور، حسنوند و ترکاشوند هستند که با یک هزار و 500 خانوار به منطقه قشلاق در استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه کوچ داشتند و از 11 اردیبهشت وارد استان همدان شدند.

رئیس سازمان امور عشایری همدان با بیان اینکه عشایر در 72 منطقه ییلاقی مستقر خواهند شد، اظهار کرد: کارهایی که ما می‌توانستیم برای عشایر انجام دهیم در زمینه راه‌گشایی، تعمیر و مرمت راه عشایر بود که به راحتی بتوانند در سامانه‌های در نظر گرفته شده مستقر شوند.

وی ادامه داد: راه‌گشایی از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان امور عشایری استان همدان به شمار می‌رود زیرا عشایر در مناطق صعب‌العبور مستقر می‌شوند و نمی‌توانند مایحتاج خود را از مناطق دوردست منتقل کنند.

یزدانی اضافه کرد: با همکاری اداره کل منابع طبیعی بیش از 10 کیلومتر در آرتیمان و سرابی تویسرکان و گنبدکبود نهاوند راه‌گشایی خواهیم داشت تا عشایر بتوانند به راحتی تردد کنند که همین امر باعث کاهش مسائل و مشکلات عشایر و سهولت دسترسی به مراکز درمانی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها می‌شود.

وی افزود: در مجموع جمعیت عشایر استان بیش از 12 هزار و 500 نفر در قالب 2 هزار و 500 خانوار است و تعداد جامعه عشایری فعلاً تغییری نداشته که امیدواریم با اسکان، تعداد عشایر کوچنده کمتر شود.

رئیس سازمان امور عشایری همدان به مزایای اسکان دائم پرداخت و اضافه کرد: با این کار عشایر می‌توانند به سهولت از خدمات بهداشتی، آموزشی، درمانی و... بهره‌مند شوند و از آن جا که زحمت و مشکل تردد ندارد تلفات دام کاهش می‌یابد و به سادگی می‌توان به آنها خدمات‌رسانی کرد.

وی در پایان با بیان اینکه بیکاری در جامعه عشایری چهار درصد است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال جاری دولتمردان تسهیلاتی مانند بسته حمایتی و تسهیلات بانکی کم بهره برای عشایر در نظر بگیرند تا بتوانیم عشایری را که تمایل دارند در زمینه دامداری صنعتی، پرواربندی گوسفند و نگهداری دام‌های سنگین تلاش و برنامه‌ریزی کنند، یاری دهیم.

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول