اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل عشایری خراسان‌جنوبی:

عشایر خراسان‌جنوبی در انتظار علوفه‌ یارانه‌ای هستند

خبرگزاری فارس: مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی خواستار اعطای علوفه‌ یارانه‌ای و بیمه دام جامعه عشایری استان شد.

عشایر خراسان‌جنوبی در انتظار علوفه‌ یارانه‌ای هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد ‌ابراهیم ابراهیمی عصر امروز در جلسه شورای عشایری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: خشکسالی‌های پی درپی چند ساله اخیر و فقر مراتع که سبب ضعف بنیه مالی و اقتصادی عشایر شده بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را به این قشر وارد کرده است.

وی افزایش مضاعف قیمت علوفه، فقر مراتع و افزایش تغذیه، لاغری مفرط، سوء تغذیه، افزایش تلفات بر اثر عوامل بیماری‌زا، عدم آبستنی، سقط جنین، مرده‌زایی، تلفات بره و بزغاله‌ها، نبود خرید تضمینی و ورود دلالان به بازار و عدم پرداخت بهاء دام عشایر پس از گذشت مدت زمان طولانی را از مهم‌ترین مشکلات جامعه عشایری خراسان‌جنوبی عنوان کرد.

مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی پراکندگی مناطق عشایری و صعب‌العبور بودن این مناطق را یکی دیگر از مشکلات جامعه عشایری استان دانست و افزود: این مشکل سبب شده تا خدمت‌رسانی و اجرای طرح‌های زیرساختی برای عشایر با مشکل جدی مواجه شود.

ابراهیمی ادامه داد: طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر کانون‌های مناسب باید شناسایی و با تأمین آب برای کشاورزی، اسکان و استقرار عشایر امکان خدمت رسانی بهینه فراهم و با پرداخت تسهیلات کم بهره مشاغل و صنایع دستی مرتبط با حوزه عشایر احیاء شود.

وی احداث سدها، بندهای خاکی، صدور مجوز حفر چاه در مناطق مرزی و پرداخت تسهیلات مناسب به صنایع دستی عشایر را از جمله خواسته‌های مهم عشایر برشمرد.

مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر دارای میراث فرهنگی غنی و جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند، گفت: توسعه صنعت توریسم می‌تواند در این راستا کمک شایانی به اشتغال و درآمد عشایر کند.

ابراهیمی با بیان اینکه عشایر 13 درصد جمعیت استان و هفت درصد جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، تصریح کرد: خراسان‌جنوبی به لحاظ جمعیت عشایری چهارمین استان کشور است.

وی افزود: عشایر خراسان‌جنوبی دارای یک میلیون و 286 هزار واحد دامی هستند که حدود 36 درصد جمعیت دامی خراسان‌جنوبی را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول