اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور منابع آب کاشان:

چاه‌های آب کشاورزی کاشان مجهز به کنتورهای هوشمند شد

خبرگزاری فارس: مدیر امور منابع آب کاشان از تجهیز چاه‌های آب کشاورزی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به کنتورهای هوشمند آب و برق خبر داد.

چاه‌های آب کشاورزی کاشان مجهز به کنتورهای هوشمند شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مصطفی گنجی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کنتورها در 350 حلقه چاه آب کشاورزی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل نصب و راه‌اندازی شده است.

وی افزود: جلوگیری از افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی به واسطه کاهش برداشت بی‌رویه این آب‌ها، کنترل کیفیت آب‌های زیرزمینی و برقراری تعادل بیلان آب زیرزمینی از جمله اهداف اصلی نصب این کنتورها می‌باشد که  موجب جلوگیری از تشدید فرونشست زمین و هجوم آب شور به آب شیرین در دشت کاشان می‌شود.

به گفته وی، از آنجا که بیش از نیمی از دشت‌های استان در حال ممنوعیت و بیش از یک‌ سوم آنها از جمله دشت کاشان در وضعیت بحرانی هستند نصب این کنتورها در این مناطق به منظور کنترل و حفظ منابع آبی زیرزمینی ضروری، مؤثر و مثبت است.

گنجی با اشاره به شارژ کارت‌ کنتورهای هوشمند برای مدت 3 هزار ساعت در سال برای متقاضیان بهره‌بردار پس از ثبت‌‌نام و تکمیل فرم درخواست افزود: کشاورزان برای کشت خود باید بر اساس دبی مجاز و ساعت کارکرد مذکور برنامه‌ریزی کنند.

مدیر امور منابع آب کاشان، انتخاب سیستم‌های آبیاری و انتقال آب مناسب را از مزایای نصب کنتورهای هوشمند دانست و گفت: تاکنون حدود  50 درصد از چاه‌های آب کشاورزی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به این کنتورها تجهیز شده است.

گنجی آغاز نصب این کنتورها را از دی‌ماه 88 در شهرستان‌های اردستان و نطنز یادآور شد و گفت: نصب این کنتورها در شهرستان‌های کاشان، برخوار و فلاورجان نیز از سال 89 شروع شد.

مدیر امور منابع آب کاشان اطلاع‌‌رسانی به کشاورزان در خصوص نصب این کنتورها را متذکر شد و گفت: این اقدام از طریق تشکیل جلسات در فرماندار‌ی‌های دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل، بخشداری‌ها، طرح موضوع در شوراهای اسلامی شهر و روستا، دهیاری‌ها، سایر مراجع محلی و ارسال پیامک به نمایندگان چاه‌های آب انجام می‌شود.

گنجی یادآور شد: نحوه چگونگی استفاده از این کنتورها نیز به نماینده قانونی مالکان چاه‌های کشاورزی در محل امور آب شهرستان آموزش داده شده است.

وی برداشت بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی با خطر افت دائم سطح آب زیرزمینی و تخریب این منابع آبی را طی سالیان اخیر خاطرنشان کرد و گفت: طی سال‌های گذشته با انجام تمامی اقدامات نظارتی از جمله نصب کنتور حجمی، کنترل عمق و کف‌شکنی چاه‌ها و کنترل نصب منصوبات مجاز باز هم به وضعیت مطلوب نرسیده است.

گنجی اضافه کرد: در راستای جلوگیری از تداوم تخریب منابع آبی زیرزمینی و کنترل آن، کنتورهای هوشمند آب و برق توسط دانش‌پژوهان با کمک دانش و فناوری‌های جدید اختراع شد که گام بعدی آن امکان کنترل مخابراتی است. 

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول