اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت کاهش اعتبارات اتفاق افتاد

استعفای ‌جمعی معاونین و مدیران جهاد کشاورزی اردبیل

خبرگزاری فارس: 12 نفر از معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با به میان کشیدن تفکر مدیریتی بسته و تنگ‌نظرانه مقام عالی استان در بخش کشاورزی و تعدیل محسوس اعتبارات استعفا دادند.

استعفای ‌جمعی معاونین و مدیران جهاد کشاورزی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی متن استعفا نامه‌ها به دفتر خبرگزاری فارس در اردبیل ارسال شده است که در آن آمده است: با نهایت تاسف و تاثر نگاه بسیار گذرا و کوتاه به بدنه سازمان از حیث وظیفه کاری و تعدد ماموریت‌های محوله در کلیه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کاری آن و الزام به سرویس‌رسانی حمایتی و هدایتی به قشر زحمتکش و پر‌تلاش بهره‌برداران کشاورزی در کنار نیازمندی به ابزار و تمهیدات پشتیبانی مالی و تامین نیروی انسانی متخصص نشان از عدم همخوانی بسیار جدی و غیر‌قابل انکار در تخصیص و تامین اعتبارات مورد نیاز در سنوات اخیر بر اساس تفکر مدیریتی بسته و تنگ‌نظرانه مقام عالی استان در بخش کشاورزی را داریم.

در این استعفا‌نامه که 12 معاون و مدیر میانی جهاد کشاورزی استان اردبیل آن را امضا کرده و رونوشتی از آن را به دفتر خبرگزاری فارس ارسال کرده‌اند، این افراد مدعی شدند که در بخش عمرانی کاهش اعتبارات 190 درصد در سال 91 نسبت به سال 90 و در بخش تولیدی نیز 115 درصد کاهش در این فاصله زمانی اتفاق افتاده است.

در این اظهارات همچنین آمده است که جمع کل کاهش اعتبارات در یک سال گذشته 173 درصد و نسبت به سال 89 نیز 307 درصد اتفاق افتاده است.

در بخش دیگری از این استعفا نامه آمده است: ‌با توجه به لزوم تاثیر‌گذاری مدیریت میانی و پرسنل خدوم و زحمتکش در حفظ و ارتقای جایگاه نهاد کشاورزی استان که مستند به آمار و کارکرد‌ها در سایه تلاش گسترده رئیس سازمان جهاد کشاورزی و کلیه خدمتگزاران در کنار قشر زحمتکش و بهره‌بردار رو به رشد بوده است که متاسفانه با توجه به شرایط نابسامان و ایجاد محدودیت‌های متعدد حاضر از حیث کمبود پرسنل و منابع مالی و تحقیر بخش کشاورزی و نهاد مقدس جهاد کشاورزی و از بین بردن انگیزه نیروی انسانی و فعالان این بخش که سر‌آمد کشاورزی کشور است عملاً ادامه خدمت‌رسانی برای ما را در پست فعلی بسیار مشکل کرده است.

در بخش پایانی این استعفا‌نامه بیان شده است: با ابراز احترام و پافشاری به تعهد بسیار عمیق و جدی خود در خدمت به جامعه کشاورزی انتظار داریم با قبول استعفا نسبت به جایگزینی افراد یاد شده اقدام لازم معمول شود که بدیهی است با معرفی افراد جدید با صلاحدید آن مدیر خدمتگزار حفظ سنگر فعلی و استمرار خدمت در آن را برای خود وظیفه شرعی می‌دانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به دنبال این استعفای دسته‌جمعی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پاسخگویی به خبرنگار فارس در مورد علل و عوامل آن خودداری و تنها به کلمه " موضوع حل می‌شود " قناعت کرد استاندار اردبیل دقایقی پیش در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس به شفاف‌سازی موضوع پرداخت و مطالبی را در این زمینه ایراد کرد.

کاهش اعتبار نداشتیم و هنوز 10 میلیارد تومان اعتبار جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است

استاندار اردبیل در پاسخ به ادعای مطرح شده در متن استعفا‌نامه مدیران میانی جهاد کشاورزی اظهار داشت: روند تنظیم بودجه استان اعم از جاری، تملک دارایی و سرمایه‌ای به این صورت است که ما مهر ماه هر سال دستگاه‌های اجرایی را موظف می‌کنیم تا پیشنهادات خود را در خصوص نیاز‌ها و افزایش اعتبارات جمع‌بندی کرده و اعلام کنند که رقم آن اکثراً دو برابر پیش‌بینی‌های ابلاغ شده است.

سید حسین صابری خاطرنشان کرد‌: ما بعد از جمع‌بندی پیشنهادات دستگاه‌ها آنها را به معاونت راهبردی رئیس جمهور برای تنظیم در بودجه ابلاغ کرده و تحویل می‌دهیم تا در بودجه سالانه بعد از بحث و بررسی‌های مختلف و گرفتن نظرات کارشناسی و مسئولان مستقیم وزارتخانه‌ها اعتبارات پیش‌بینی شده و بعد از تصویب در مجلس به استان‌ها اعلام شود.

وی گفت: ما نیز با تشکیل شورای برنامه‌ریزی استان بر اساس شاخص‌ها و الزامات بودجه آنها را بین شهرستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی توزیع می‌کنیم و در هر شهرستان نیز کمیته برنامه‌ریزی تشکیل شده و با رعایت اولویت‌ها و الزامات به توزیع اعتبارات اقدام می‌کنند و در نهایت صورت جلسه را برای بررسی در استان ارسال می‌کنند.

استاندار اردبیل حضور مدیران استانی در جلسات شهرستانی را بلامانع و گاه ضروری اعلام کرد و در گفت‌و گو با خبرنگار فارس یادآور شد: ما در حد توان امسال نیز سعی کردیم عادلانه و بر اساس نیازمندی‌ها اعتبارات را توزیع کنیم و مبادله موافقت‌نامه‌ها نیز بین استانداری و دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است.

صابری بیان داشت: ‌بخشی از اعتبارات نظیر توسعه کشاورزی مشگین‌شهر به شکل خاص اختصاص می‌یابد که ممکن است اینگونه اعتبارات در محدوده زمانی مشخص و حتی یک ساله باشد که بدون در نظر گرفتن این اعتبارات بقیه اعتبارات با ضریب 90 درصد رعایت ضوابط اجرایی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

این مسئول به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مدیران و معاونان میانی بخش کشاورزی در استان در استعفا‌نامه‌شان اشاره کرد و افزود: معلوم نیست این اعداد و ارقام از کجا نشأت گرفته و تنظیم شده است که با واقعیت‌ها مغایرت کلی دارد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: ما بر اساس مستندات که در استانداری، اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی موجود است از محل اعتبارات هزینه‌ای سال 88 حدود 115 میلیارد و 893 میلیون ریال در سال 89 حدود 130 میلیارد و 132 میلیون ریال، سال گذشته 138 میلیارد و 463 میلیون ریال و امسال نیز بر اساس آنچه ابلاغ شده است 136 میلیارد و 655 میلیارد ریال در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

صابری ادامه داد:‌ البته به غیر از این عدد و ارقام در سال 90 رقمی نیز به عنوان عیدی و پاداش مرخصی و بازنشستگان به جهاد کشاورزی پرداخت شده است که به همین دلیل رقم اعتباری سال گذشته بیشتر از امسال بوده است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته یک جهش بودجه‌ای را در جهاد کشاورزی ناشی از همین محل پرداخت مرخصی و پاداش بازنشستگی کارکنان داشتیم، تاکید کرد: اگر این رقم را از ارقام خالص کسر کنیم رشد بودجه امسال قابل توجه خواهد بود و ادعای کسری بودجه صحت ندارد.

رئیس کار گروه توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل در خصوص بودجه عمرانی نیز یادآور شد: از این محل نیز از اعتبارات استانی در سال 88 حدود 102 میلیارد و 850 میلیون ریال، سال 89 رقمی معادل 151 میلیارد و 32 میلیون ریال و سال گذشته 117 میلیارد و 921 میلیون ریال اختصاص یافته است که امسال نیز به نظر می‌رسد از همین محل 165 میلیارد و 340 میلیون ریال به جهاد کشاورزی استان اعتبار اختصاص یابد.

صابری از اختصاص 10 میلیارد تومان به طرح پایلوت مشگین‌شهر خبر داد و به خبرنگار فارس گفت:‌ هنوز این اعتبار ابلاغ نشده است که با احتساب اعتبارات توازن، حوادث و ... به یقین میزان اعتبارات افزایش خواهد یافت و یک فرصت خوبی برای بالندگی بخش کشاورزی استان فراهم می‌آید.

این مسئول با اعلام اینکه عده‌ای از این افراد با عدد و ارقام بدون پشتوانه کارشناسی سعی دارند تضعیف مدیریت استان را زمینه‌ساز شده و شایعاتی را به وجود آورند، ابراز داشت: ما بارها با مسئولان جهاد کشاورزی نشست مشترک داشتیم و از آنها خواستیم کسری خود را در زمینه اعتبارات هزینه‌ای و حتی عمرانی اعلام کنند و در شهرستان‌ها نیز با شرکت در جلسات کمیته برنامه‌ریزی از حق و حقوق سازمان خود دفاع کنند.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: عده‌ای از این آقایان دعوای پرداخت اضافه‌کار، ماموریت و برخی رفاهیات را دارند که خلاف قانون باید پرداخت می‌شد که ما به جد نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در سایر بخش‌ها نیز جلوی آن را گرفته‌ایم.

صابری یادآور شد: یکی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی در گذشته به دلیل پرداخت حق ماموریت از محل اعتبارات عمرانی استانی توسط دیوان محاسبات مورد بازخواست قرار گرفته که با میانجیگری بنده قرار است پرونده مختومه شده و برخی ممنوعیت‌های قانونی نیز با در نظر گرفتن راه حل‌های مناسب حل شود.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه انجام خدمت صادقانه و ایثارگرانه و با احساس مسئولیت بیشتر در ایفای نقش و وظیفه اصلی، افزود: ما این آقایان را به وجدان‌های بیدار خود ارجاع می‌دهیم تا با دوری از تشویش اذهان عمومی اطلاعات ناقص منتشر نکنند و دست از برخی کارهای نامناسب در ماه مبارک رمضان بردارند چراکه بنده حق شکایت از این افراد را که تهمت زده و ادعاهای بسیار سخیفی را مطرح کرده‌اند برای خود در مراجع قضایی محفوظ می‌دانم ولی بنده نه اهل شکایت هستم و نه دوست دارم در این زمینه به تشویش اذهان عمومی بپردازم.

استاندار اردبیل عنوان کرد: ما با نصب‌العین قرار دادن فرمایش مقام معظم رهبری اصول عدالت و تلاش صادقانه را در دستور کار قرار دادیم و معتقدیم 99 درصد توزیع اعتبارات عادلانه بوده و از دستگاه‌ها نیز خواستیم اگر حقشان ضایع شده احیای حق کنند.

صابری اظهار داشت: اعتبارات عمرانی جهاد کشاورزی استان بر اساس شاخص‌های تعریف شده در شهرستان‌ها با همت و تلاش فرمانداران و با رعایت الزامات قانونی دقیق و درست توزیع شده است و ما کوچکترین کاهشی را در بودجه این بخش شاهد نیستیم.

ضعف مدیریتی در استان اردبیل کشاورزی اردبیل را فلج می‌کند

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: ضعف مدیریتی و نگاه ناسالم به کشاورزی استان اردبیل را فلج و ناکارآمد می‌کند.

منصور حقیقت‌پور امروز در واکنش به استعفای دسته‌جمعی مدیران و معاونین بخش جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: اردبیل دارای ظرفیت بکر کشاورزی است به طوری که این استان قابلیت دارد تا با برنامه‌ریزی‌های توسعه‌‌ای سهم چهار درصدی خود در تولیدات کشاورزی را در سطح کشور به 10 درصد برساند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه متاسفانه مدیریت حاکم در استان از این موقعیت استفاده نمی‌کند، تصریح کرد: بسیار تاسف‌آمیز است در دوره‌ای که ما نیازمند تقویت کشاورزی هستیم مدیریتی بر استان حاکم است که نه تنها در صدد حل و رفع این مشکل نیست بلکه با نگاه تنگ‌نظرانه و نگاه مدیریتی بسته سبب شده بهترین متخصصان کشاورزی ما مجبور به استعفای دسته‌جمعی شده و خانه‌نشین شوند.

حقیقت‌پور ادامه داد: هم اکنون کشور با مشکلات کشاورزی به ویژه در بحث مرغ و تخم مرغ مواجه است اما مدیریت استان با سیاست‌های غلط و تصمیم‌گیری‌های نادرست زمینه انزوای بخش کشاورزی استان را فراهم کرده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه این مدیریت نادرست انگیزه تلاش را از متخصصان ما را گرفته و در دوره‌ای که این متخصصان تلاش می‌کردند 70 سد معیشتی در استان ایجاد شود بنا به دلایل متعدد از جمله نوع برخورد تحقیر‌آمیز و طلبکارانه، عدم توجه به توسعه کشاورزی، عدم واگذاری بودجه به این بخش و... مسئولان کشاورزی خانه‌نشین شده و نتوانستند پاسخگوی نیاز منطقه کشاورزان باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با اظهار تاسف از اینکه تمام 12 مدیر و معاون بخش جهاد کشاورزی استان اردبیل استعفا داده‌اند، خاطرنشان کرد: چرا باید طوری عمل شود که کشاورزی ما که حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد این گونه منزوی و ناکارآمد شده تا مهندسان کشاورزی و متخصصین ما فرار را بر قرار در این عرصه ترجیح دهند.

حقیقت‌پور افزود: ما برنامه‌ریزی‌های متعددی برای بخش کشاورزی استان داریم به طوری که به عنوان نمونه قصد داشتیم با اجاره کردن اراضی آذربایجان کادر فنی و مهندسین کشاورزی را به آن کشور اعزام کنیم تا بتوانند بخشی از مشکلات را حل کنند، در حالی که با این وضعیت نابسامان کشاورزی در استان اردبیل قسمت اعظم از متخصصان و نیروهای خود را از دست می‌دهیم.

منتخب مردم اردبیل تاکید کرد: چگونه  کشت و صنعت ما با آن عظمت با رکود مواجه شده به طوری که در سال‌های گذشته قسمت زیادی از گوشت استان و حتی کشور ما تامین می‌کرد اما اکنون ما مجبور به واردات گوشت برزیلی شدیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: اردبیل مقام اول را در تولد سیب زمینی و ذرت دانه‌ای، مقام چهارم تولید عسل، گندم، حبوبات و به ویژه عدس را دارد اما متاسفانه کشاورزی اردبیل به جایی رسیده که با برخوردهای تحقیر‌آمیز مهمترین سرمایه‌های انسانی ما دست از کار کشیده و استعفا می‌دهند.

عضو فراکسیون اکثریت اصولگرایان مجلس نهم، تصریح کرد: عملاً محیط جهاد کشاورزی ما تعطیل شده و هیچ راهی برای ساماندهی اقتصادی کشاورزی استان نداریم، اما ما با این قضیه به شدت برخورد می‌کنیم و اگر مسئول استانی در این زمینه پاسخگو نباشد ما موضوع را به صحن علنی مجلس خواهیم کشاند.

حقیقت‌پور در پایان سخنان خود ابراز داشت: بنده روز گذشته این موضوع را با وزیر جهاد کشاورزی نیز در میان گذاشتم و حتی مصر هستیم مسئولان وزارت کشور نسبت به این بی ‌مدیریتی پاسخگو باشند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول