اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز انجام می‌شود

بازدید دستیار ویژه رئیس جمهور از سد سرابی تویسرکان

خبرگزاری فارس: فرماندار تویسرکان گفت: امروز علی‌اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور و مسئول طرح ملی «مهرماندگار» همراه با استاندار همدان از روند اجرایی سد سرابی شهرستان تویسرکان بازدید می‌کنند.

بازدید دستیار ویژه رئیس جمهور از سد سرابی تویسرکان

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، ایجاد سد سرابی در سفر سوم هیئت دولت به استان همدان در راستای احراز اهدافی چون تأمین آب شرب شهر تویسرکان در دراز‌ مدت، تأمین آب زراعی باغات پایین دست، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت آن، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی و تعادل‌سازی آبخوان منطقه پایاب سد در تویسرکان مصوب شد.

عملیات احداث سد مخزنی سرابی در حوضچه آبریز گزندر منطقه سرابی در سطح 33.08 کیلومتر مربع و مساحت 40.05 هکتار در 29 بهمن ماه سال 82 با کارفرمایی شرکت سهامی آب منطقه‌ای همدان، مشاور مهندسان آبدان فراز و پیمانکار شرکت راهسازی و عمران ایران، پیمانکار تخصصی ابزار دقیق، پیمانکار هیدرو مکانیکال، شرکت ابزار خاک و فناوری نوین نیرو آغاز شد.

سد سرابی دارای یک تصفیه‌خانه و ظرفیت انتقال 330 لیتر آب در ثانیه و ظرفیت 30 هزار مترمکعب در روز است.

این سد در 10 کیلومتری شرق شهر تویسرکان از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی به ارتفاع 79 متر و طول تاج 287 متر، حجم مخزن 9.5 میلیون مترمکعب و ظرفیت تنظیم 11.5 میلیون مترمکعب آب در مراحل پایانی کار است.

در حال حاضر آب شرب شهر تویسرکان و توابع (سرابی و سرکان) از طریق چاه‌های عمیق دشت فریازان تامین می‌شود که به علت پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی، آب در این منابع نیز کاهش یافته است.

با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و عدم منابع غنی سفره‌های زیرزمینی در شهرستان، مدیریت منابع آ‌ب‌های سطحی نیازمند مخازنی با غنای کاربری ارزشی برای استفاده بهینه و بهره‌‌وری کامل از ظرفیت‌ها موجود نظیر سد است.

سد سرابی نیز در صورت تکمیل علاوه بر ذخیره‌سازی سیلاب و تزریق آن برای پر آب شدن چاه‌ها و قنات‌های پایین دست و تأمین آب شرب پایدار شهر تویسرکان از هدررفت آب‌ در حوزه‌های مختلف جلوگیری خواهد کرد.

دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره در سال پایانی کار خود یک برنامه محوری مدون به نام «مهرماندگار» آغاز کرد که سد سرابی شهرستان تویسرکان نیز در چارچوب عملیات نهایی پروژه‌های تعریف شده قرار گرفت.

در همین راستا فرماندار شهرستان تویسرکان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: سد مخزنی سرابی از جمله طرح‌هایی است که در پروسه زمانی پایان کار دولت در قالب طرح مهرماندگار به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسن رضانیا افزود: امروز علی‌اکبر محرابیان رئیس طرح ملی «مهرماندگار» با همراهی علی‌محمد آزاد استاندار همدان از چگونگی روند اجرایی سد سرابی بازدید خواهند کرد.

وی در ادامه پیشرفت فیزیکی سد مخزنی سرابی را 93 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: سد سرابی در سفر سوم هیئت دولت به استان همدان مصوب و عملیات احداث آن در سال 82 آغاز شده است.

رضانیا مبلغ صرف شده در مدت اولیه قرارداد سد سرابی را 9 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد و تصریح کرد: پس از قرارداد اولیه تاکنون مبلغی بیش از 25 میلیارد و 200 میلیون ریال برای تکمیل سد هزینه شده است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول