اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پنجمین اجلاس ثبت آثار کشور صورت گرفت

ثبت صنایع‌دستی کردستان در فهرست آثار ملی کشور

خبرگزاری فارس: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کردستان از ثبت پنج رشته صنایع‌دستی استان کردستان در پنجمین اجلاس شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت صنایع‌دستی کردستان در فهرست آثار ملی کشور

فرهاد حامدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج گفت: در حوزه هنرهای صنایع‌دستی استان، پرونده پنج رشته از هنرهای صناعی مهم استان با مستندات کامل و جامع تهیه و ارائه شده است.

به گفته وی، این رشته‌ها که شامل خراطی سنتی، نازک‌کاری، گلیم سنه، مرز بافی(شال‌بافی) و برمال‌بافی (جانماز بافی) است از جمله پنج اثر معنوی ثبت شده صنایع‌دستی کردستان در فهرست آثار ملی کشور است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان همچنین از ثبت هفت اثر غیرمنقول کردستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

حامدی اظهار کرد: این آثار شامل چهار غار، دو تپه و یک بنا است که توسط داوران و کارشناسان در پنجمین اجلاس شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: تپه حاجی مصطفی، تپه کورو، غار سمنگان، غار کول تاریکه، غار کنه شم شم، غار کولان گورا و حمام صلاحی (ممتاز) نام اثرهای ارائه شده است.

حامدی همچنین تصریح کرد: بیش از یک‌هزار و 800 اثر در کردستان شناسایی شده که حدود 888 اثر، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

غارهای به ثبت رسیده مربوط به دوره مس و سنگ است که در شهرستان‌های مریوان و دیواندره واقع شده‌اند و حمام که بنایی تاریخی است مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد و همگی از جمله آثاری بوده‌اند که در پنجمین اجلاس شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور در استان البرز ثبت ملی شده‌اند.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول