اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با دومین روز از جشنواره زمستانی همدان

میهمانان خارجی جشنواره زمستانی گرمای رشادت‌های دفاع مقدس را حس کردند

خبرگزاری فارس: امروز سفیران و کاردانان فرهنگی 29 کشور، میهمان موزه دفاع مقدس همدان شده و رشادت‌های دفاع مقدس ایران را نظاره کردند.

میهمانان خارجی جشنواره زمستانی گرمای رشادت‌های دفاع مقدس را حس کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پیش از ظهر امروز میهمانان ششمین جشنواره زمستانی همدان به همراه 29 سفیر و کاردار فرهنگی، با حضور در باغ موزه دفاع مقدس همدان و ضمن ادای احترام به ساحت شهدای هشت سال دفاع مقدس از غرفه‌ها و بندهای مختلف این موزه دیدن کردند.

ابتدای این بازدید با اجرای سرود جمهوری اسلامی همراه بود و با ورود میهمانان به سالن ورودی این باغ‌موزه، زوایا و ابعاد آن توسط مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشریح شد.

ادای احترام به شهید گمنام 18 ساله که در ورودی سالن عبرت موزه دارای بارگاه است، سکوت میهمانان را در پی داشت و پس از آن نظاره‌گر نماد و عکس آخرین شهید دفاع مقدس همدان که در عملیات خنثی‌سازی مین در مرز مشترک ایران و عراق به شهادت رسیده بود، شدند.

سفرا و کاردانان ضمن بازدید از سالن عبرت این باغ موزه که نمادی از ایران دوره صفویه تا پهلوی و آغاز جنگ تحمیلی بود، از کتیبه‌ها و نقش‌هایی که نماد این دوران ایران را نمایش داده بود، دیدن کرده و از این نمادها با دوربین‌های شخصی خود، عکس‌هایی را به یادگاری گرفتند.

سالن بعدی که هدف بازدید میهمانان خارجی دیار همدان بود، غرفه‌ها و ادوات به جا مانده از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که نشانگر شرکت و حمایت 56 کشور از عراق و کمک ادوات جنگی علیه ایران بود.

این سالن مورد توجه سفرا و کاردانان فرهنگی اکثر کشورهای مدعو قرار گرفت، البته سفیر فرانسه تمایلی به تماشای ادوات و تصاویر بازسازی شده از خود نشان نداد، که تعجب برانگیز هم نبود چون فرانسه یکی از کشورهایی بود که حمایت‌های بسیاری از صدام و رژیم بعث علیه ایران داشت.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس برای مصاحبه در این زمینه اظهار داشت: بنده هیچ حسی نسبت به این موضوع ندارم و صحبتی در این زمینه نمی‌کنم.

نکته برجسته رفتاری سفیر فرانسه در این بازدید این بود که علی‌رغم اینکه اغلی سفرا در این سالن به گرفتن عکس از نمادها و ادوات فرانسوی، امریکایی و ... مشغول بودند وی به گرفتن عکس از عنوان سر در یکی از غرفه‌ها که به نام «نبرد مردم با استکبار شرق و غرب» نامیده شده بود، بسنده کرد.

سفیر فلسطین نیز ضمن ابراز خرسندی از گردآوری چنین گنجینه عظیمی از تاریخ هشت سال دفاع مقدس ایران و همدان لب به تحسین این رویداد عظیم حماسی گشود و در بازدید از غرفه‌های مختلف این مهم را تکرار می‌کرد.

سفیر افغانستان نیز به همراه فرزند خود ضمن رصد سلسله‌ مراتبی وقوع جنگ تا شهادت مصطفی احمدی‌روشن از ناهمخوانی تاریخ‌های شمسی با تاریخ‌های قمری که در متن لاتین برخی کتیبه‌ها و غرفه‌ها از جمله این شهید هسته‌ای بود انتقاد کرد و بر لزوم اصلاح آنها تأکید گذاشت.

در گوشه‌ای دیگر از باغ‌موزه دفاع مقدس و در قسمت شهدای هسته‌ای و شهدای پس از جنگ نیز گلایه سفیر اندونزی مبنی بر نبود ترجمه لاتین تابلوی دعای عربی که در این سالن منقش شده بود، به گوش رسید.

عکس‌های یادگاری سفرا و همراهانشان در کنار مجسمه‌هایی که در زمینه اعزام نیروهای مردمی داوطلب به جنگ نیز به نمایش گذاشته شده بود، چشم‌نوازی خاصی داشت که حس همدردی و میهن‌دوستی ایران را تحسین می‌کرد چرا که حتی نوجوانان نیز در این غرفه با بدرقه مادرانشان برای دفاع از آب و خاک و ناموس کشور رهسپار می‌شدند.

هدیه باغ موزه همدان به سفرا و کاردانان فرهنگی 29 کشور میهمان، اهدای کتاب عکس حماسه الوند بود که نشان از جاذبه‌های طبیعی دیار هگمتانه است.

انتهای پیام/89004/ت30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول