اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی خبر داد

اجرای طرح ساماندهی مداحان در آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: معاون سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: طرح ساماندهی مداحان در آذربایجان غربی به مرحله اجرا گذاشته شده است تا از این رهگذر فعالیت‌های این قشر نظام‌مند شود.

اجرای طرح ساماندهی مداحان در آذربایجان غربی

حجت‌الاسلام محمد فتاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح، نخستین مرحله تشکیل پرونده در واحد تشکل‌های دینی سازمان است تا مداحان در آزمون و مصاحبه تخصصی شرکت کنند بعد چنانچه از همه مراحل فوق با موفقیت عبور کردند کارت شناسایی برای آن‌ها صادر می‌شود، در غیر این صورت باید از فعالیت به عنوان مداح خودداری کنند چنانچه همچنان در مجالس و هیئت‌های مذهبی مداحی کنند با آنها برخورد به عمل می‌آید.

وی در ارتباط با فرآیند اجرای این طرح، گفت: نخستین مرحله تشکیل پرونده در واحد تشکل‌های دینی این سازمان است سپس منابع آزمون به ثبت‌نام‌کنندگان اعلام می‌شود تا در روز مشخصی در آزمون کتبی شرکت کنند لذا کسانی که در این آزمون قبول شوند در مصاحبه تخصصی کمیته تشخیص صلاحیت شرکت می‌کنند چنانچه توسط اعضای کمیته مورد تایید قرار گرفتند باید گواهی عدم وجود سوء پیشینه کیفری ارائه داده بعد از اینکه از همه مراحل عبور کردند برای دریافت کارت مداحی خود به واحد صدور کارت مراجعه ‌کنند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اجرای این طرح را در دو مرحله عنوان کرد و افزود: در مرحله نخست مداحان توانمند شناسایی شده فعالیت آن‌ها قانونمند می‌شود و در مرحله دوم از فعالیت افراد فاقد کارت شناسایی ممانعت به عمل می‌آید بر این اساس به کسانی که از فیلترهای تعریف شده عبور نکرده‌اند اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

وی به این سوال که آیا در راستای جلوگیری از فعالیت افراد فاقد مجوز اهرم قانونی نیز وجود دارد یا خیر، پاسخ مثبت داد و افزود: این طرح وجهه قانونی داشته و براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی برای ساماندهی مداحان موظف شده است به طوری که امکان برخورد با فرد متخلف وجود دارد.

فتاحی با اظهار به اینکه اجرای این طرح به مسئولان مساجد و هیئت‌های مذهبی اعلام شده است، اظهار داشت: برای مسئولان مساجد و هیئت‌ها تشریح شده است که نباید در مراسم‌های خود از افراد فاقد مجوز دعوت به عمل آورند به طوری که اشخاص دارای کارت شناسایی رسمی و معتبر می‌توانند در مجالس برای مداحی حضور پیدا کنند بنابراین در صورتی که تخلفی مشاهده شد این امکان وجود دارد با مدیر مسجد برخورد شده، مجوز هیئت‌ها لغو شود و فرد خطاکار به نیروی انتظامی و دستگاه قضایی معرفی شود.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برخورداری مداحان از بیمه، تغذیه فکری مداحان، اعزام به عتبات عالیات و ... را از جمله مزایای دریافت کارت شناسایی دانست و افزود: تمهیدات لازم اتخاذ شده است تا فعالان این عرصه برای شرکت در آزمون و دریافت کارت شناسایی علاقه‌مند شوند لیکن امیدوار هستیم عاشقان اهل بیت (ع) در این ارتباط قدم‌های بلندی بردارند.

وی با اشاره به اینکه این طرح کشوری بوده و از دی ماه سال جاری اجرای آن در آذربایجان غربی آغاز شده است، افزود: اجرای این طرح در بستر زمان جاری بوده به هیچ عنوان مقطعی نبوده و اختتام ندارد بنابراین با جدیت بیشتری در این ارتباط قدم برداشته می‌شود به طوری که زمان برپایی آزمون مرحله نخست نیز مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم یک عده قلیل احساسات و اعتقادات مردم را بازیچه قرار دهند، افزود: کسانی که یک واحد صنفی برای عرضه کالا و مواد تغذیه‌ای راه‌اندازی می‌کنند باید پروانه کسب اخذ کرده همچنین در ده‌ها مرکز و مرجع خود را معرفی کرده و گواهی صلاحیت اخذ کنند بنابراین پذیرفتنی نیست کسانی که با اعتقادات، باورها و عواطف پاک انسانی سرو کار دارند بدون هیچ‌گونه نظارتی به فعالیت بپردازند.

فتاحی از اینکه در دهه گذشته هجمه‌ای ضد فرهنگی و هدایت‌شده علیه هیئت‌های مذهبی در کشورمان شکل گرفت اظهار تاسف کرد و بیان داشت: هیئت‌های مذهبی هدف حمله‌های سازمان‌یافته و هدایت شده از جانب کشورهای غربی قرار گرفتند به طوری که دشمنان به دنبال منحرف شدن این قبیل فعالیت‌های دینی بودند که تا حدودی نیز موفق شدند و در بازه زمانی کوتاهی آهنگ‌های رپ، پاپ و محتوایی نامناسب با منزلت اهل بیت (ع) به کار گرفته می‌شد ولی یک بار دیگر مقام معظم رهبری به‌هنگام و توأم با هوشیاری عمل کرده و در این زمینه موضع‌گیری کردند از این رو امور مربوط به ساماندهی فعالیت مداحان، هیئت‌های مذهبی و ... با جدیت دنبال می‌شود.

انتهای پیام/61002/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول