اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال تولید ملی محقق شد

ساخت تجهیزات جداکننده نفت و گاز توسط مخترع کنگانی

خبرگزاری فارس: تجهیزات جداکننده نفت و گاز توسط مخترع کنگانی طراحی و ساخته شد.

ساخت تجهیزات جداکننده نفت و گاز توسط مخترع کنگانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کنگان، علی زارعی از اعضای تیم طراحی این تجهیزات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عمده کاربرد این تجهیزات که سینی‌های کلاهکی مخروطی نام دارند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تأسیسات جداسازی، برج‌های تقطیر، جذب، شیرین‌سازی نفت و صنایع هسته‌ای است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: سینی طراحی شده بر مبنای سینی کلاهکی اختراع شده و هدف از اختراع این سینی بهبود عملکرد سینی کلاهکی و به کارگیری نیروی مکش برای ایجاد آشفتگی و تماس بیشتر در سینی و در نهایت کارایی و ظرفیت بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان علمی پژوهش‌های صنعتی کشور عملکرد این سینی را ارزیابی و مورد تأیید قرار داده است.

زارعی با بیان اینکه سینی برج تقطیر محل تماس فازهای گاز و مایع به منظور ایجاد سطح تماس و زمان لازم برای انتقال جرم در فرآیندهای جداسازی است، تصریح کرد: امروزه برج‌های سینی‌دار تقطیر و جذب بخش عظیم، پرهزینه و با مصرف بالای انرژی، صنایع نفت و گاز کشور را تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: با توجه به استفاده گسترده صنایع شیمیایی، نفت و گاز کشور از سینی‌ها در برج‌های جداکننده، امروزه طراحی، ساخت و تولید اینگونه سینی‌ها با دستیابی به دانش فنی آن تأثیر بسزایی از لحاظ سودآوری اقتصادی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد.

زارعی بیان داشت: این سینی برای نخستین‌بار است که به صنایع نفت و گاز معرفی می‌شود و مشابه خارجی نیز برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: گزارشی از عملکرد هیدرولیکی این سینی به تازگی به‌صورت یک مقاله ISI در ژورنال Chemical Engineering and Processing: Process Intensification شماره 64 سال 2013 از ژورنال‌های مهندسی شیمی در انتشارات Elsevier که از معتبرترین ناشران علمی جهان است، مورد تأیید قرار گرفته و به چاپ رسیده است.

بر اساس این گزارش، علی زارعی مدرس دانشگاه علمی کاربردی کنگان به همراه تیم تحقیقاتی متشکل از طالب زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان، رهبر رحیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و نایب رئیس انجمن مهندسی شیمی ایران موفق به اختراع تجهیزات جدید جداسازی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شد.

انتهای پیام/2451/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول