اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اردبیل:

20 درصد حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری زنان هستند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل گفت: 20 درصد حادثه‌دیدگان مراسم چهارشنبه‌سوری در استان اردبیل را زنان تشکیل می‌دهند.

20 درصد حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری زنان هستند

محمد جعفرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در یک مقایسه آماری در سال‌های 89 و 90 به خوبی در‌ می‌یابیم که حوادث چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر 14 درصد کاهش یافته است و این به دلیل آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در مورد عواقب سوختگی و همچنین استفاده از برخی وسایل آتش‌زا و انفجاری خطرناک است که به سرعت زمینه کنترلی خانواده‌ها را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تنوع تولید مواد منفجره و آتش‌زا آن هم به شکل غیر ‌استاندارد و راغب شدن جنس مونث و مذکر برای استفاده از این مواد کاملاً مشهود است، به طوری که 20 درصد زنان و 80 درصد مردان با استفاه از این مواد محترقه آتش‌زا در سال‌های اخیر دچار آسیب و آتش‌سوزی شدید شده‌اند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل شایع‌ترین و خطرناک‌ترین آسیب را در بین آسیب‌های چهارشنبه‌سوری مربوط به سوختگی‌ها و حوادث و ضایعات از محل چشم، گوش و دست اعلام کرد و یادآور شد: در اکثر موارد آسیب‌های وارده قابل جبران نیست به طوری که ما در سال گذشته کمترین سن آسیب‌دیدگی را مربوط به دختر چهار ساله که از ناحیه دست آسیب دیده بود، احصا کردیم و بالاترین سنی که در حوادث چهارشنبه‌سوری آسیب دیده بود، مربوط به مرد 43 ساله‌ای بود که از ناحیه چشم دچار آسیب جدی شده بود.

جعفرزاده گفت:‌ معمولاً آسیب‌ها در گروه سنی 20 تا 40 سال بیشتر شایع‌تر بوده و 25 تا 60 درصد آسیب‌ها و تلفات غیر‌قابل جبران و گاه شدید است.

این مسئول به سه مورد بستری شدن آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم و همچنین دو مورد قطع انگشتان دست در حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته اشاره کرد و به خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: امیدواریم این حوادث در سال جاری به حداقل برسد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل افزود: ما امیدواریم خانواده‌ها این سئوال که «فرزندم کجاست؟» را در این ایام از خود بپرسند و با کنترل و نظارت دقیق بکوشند تا رفتار فرزندانشان را که گاه نیز پرخطر است، تحت کنترل در‌آورند.

جعفرزاده پرهیز از بیرون رفتن‌های غیر‌ضرور در ایام پایانی سال و چهارشنبه‌سوری را به خانواده‌ها گوشزد کرد و ادامه داد:‌ تاکید نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مراقبتی در این ایام بر این است که مراسم چهارشنبه‌سوری به صورت محله‌ محور و حتی خانواده محور انجام شود تا جلوی آسیب‌های گسترده و دامنه‌دار گرفته شود.

وی پرهیز از بازی با مواد منفجره و آتش‌زا را گوشزد کرد و ابراز داشت: ما در سال گذشته موارد بسیار خطرناکی را از آتش‌بازی‌ها مشاهده کردیم، به طوری که گاه به دلیل بی‌توجهی این آتش‌بازی‌ها و انفجار مواد محترقه در کنار کپسول‌های گاز صورت می‌گرفت که بسیار خطرناک بود و می‌توانست سبب مرگ و میر و حتی تخریب‌ واحدهای مختلف شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل خانواده‌ها را در این روزهای پایانی سال به مراقبت بیشتر در این زمینه دعوت کرد و گفت: در کنار آن باید زنان باردار، کودکان، سالخوردگان و همچنین بیماران قلبی و دیگر بیماری‌ها از تردد در کوچه‌ها و معابر و خیابان‌ها پرهیز کنند و اخیرا‍ً پلیس نیز تذکری را به فروشندگان غیر‌قانونی مواد محترقه داده تا از این کار خودداری کنند وگرنه اداره اماکن عمومی دستور برخورد جدی با آنها را در دستور کار قرار داده است.

جعفرزاده تصریح کرد: در صورت بروز حادثه به ویژه سوختگی آن هم از نوع سطحی نباید دچار نگرانی و اضطراب باشیم، بلکه اورژانس 115 در ایام پایانی سال هر چند آماده ارائه سرویس و خدمات است اما اولویت با مصدومان بدحال و دارای شرایط ویژه و خاص است و افراد دچار سوختگی سطحی باید در مراجعه به درمانگاه موارد احتیاط را در نظر بگیرند و از به کار بردن هرگونه مواد به صورت خودسرانه در کاستن از التهابات سوختگی پرهیز کنند.

این مسئول در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس اذعان داشت: ما در این زمینه به فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و همچنین نظارت بیشتر خانواده‌ها نیازمند هستیم تا حوادث چهارشنبه‌ آخر سال کاهش یافته و یک فضای آرامی را در سطح شهر شاهد و ناظر باشیم تا میزان سوختگی و حوادث احتمالی به حداقل برسد.

انتهای پیام/62002/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول