اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

لحظه به لحظه با آلماتی 2/ (16)

میزی که دوباره در آلماتی چیده می‌شود/10:30 زمان آغاز مذاکرات

هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 ساعت 10:30 امروز (جمعه) به وقت آلماتی (9 به وقت تهران) به مدت 2 روز و برای دومین بار در این شهر گردهم می‌آیند.

میزی که دوباره در آلماتی چیده می‌شود/10:30 زمان آغاز مذاکرات

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به آلماتی، هتل ریکسوس این شهر ساعت 10:30 امروز (جمعه) به وقت آلماتی (9 به وقت تهران) به مدت 2 روز برای دومین بار میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

نشست آلماتی یک هشتم و نهم اسفند ماه با حضور هیئت‌های مذاکره کننده از ایران، فرانسه، آلمان، آمریکا، روسیه، چین و انگلستان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل ریکسوس شهر آلماتی برگزار و در پایان طرفین توافق کردند که نشست کارشناسان اواخر اسفندماه در استانبول و ادامه مذاکرات ایران و 1+5 در روزهای شانزدهم و هفدهم فروردین (پنجم و ششم آوریل) بار دیگر در آلماتی برگزار شود.

استانبول روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 28 و 29 اسفند ماه میزبان هیئت‌های کارشناسی و فنی ایران و 1+5 بود و هیئت‌های شرکت کننده طی سه دور گفت‌وگو درباره مباحث مطروحه و پیشنهاد 1+5 به ایران در آلماتی یک، بحث و تبادل‌نظر کردند و قرار شد هیئت‌های کارشناسی جزییات گفت‌وگوها را برای بحث در مذاکرات آلماتی 2 در اختیار روسای هیئت‌ها قرار دهند. 

جمهوری اسلامی ایران در نشست مسکو طرح جامعی را برای گفت‌وگوها ارائه کرد که 5 محور برای همکاری داشت و اصول و اهداف گفت‌وگوها را تعیین کرده بود.

قرار شد 1+5 این طرح را بررسی و پاسخش را به ایران ارائه کند که در دور اول مذاکرات آلماتی در هشتم اسفند ماه و در پاسخ به ایران، پیشنهاداتی از سوی 1+5 ارائه شد که ناظر به برخی محورهای طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بود.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات با 1+5 در پایان دو روز مذاکره در آلماتی در نشستی خبری با اشاره به پاسخ 1+5 به پیشنهاد 5 محوری ایران در مسکو اظهار داشت: برخی نکات که در این پاسخ مطرح شده نسبت به آنچه در قبل مطرح می‌شد واقع بینانه‌تر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاه‌های ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی می‌کنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه گروه 1+5 پیشنهاد کرد گام‌های ملموسی برای 6 ماه آینده و در جهت اعتمادسازی متقابل برداشته شود و پیشنهادهایی نیز در این زمینه ارائه شد، افزود: تأکید جمهوری اسلامی ایران بر متوازن و هم‌زمان بودن گام‌ها بود و اینکه پیشنهادها نباید نافی حقوق جمهوری اسلامی ایران باشد.

جلیلی در ارزیابی از مذاکرات آلماتی یک خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها را گامی مثبت می‌دانیم که می‌تواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل تکمیل شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نهم اسفند ماه بعد از مذاکرات آلماتی یک به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی جزییاتی از پیشنهاد گروه‌ 1+5 به ایران را منتشر کرد. براساس این گزارش، گروه 1+5 به ایران پیشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانیوم  تا 20 درصد غنی شده را حفظ کند اما از تولید بیشتر آن دست بکشد و این بار خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو نشده و خواسته شده که فعالیت در فردو به تعلیق درآید‌ و در مقابل بخشی از تحریم‌ها لغو خواهد شد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در دوبلین نیز مذاکرات کارشناسان ایران و 1+5 در استانبول را سیاسی نخواند و گفت: گفت‌وگوها در مورد مسائل فنی پیشنهادهای مطرح شده بوده است. 

وی با اشاره به نشست آلماتی 2 اظهار داشت: در آن نشست می‌توانیم به صورت مفصل پیشنهادات خود را به تهران ارائه کنیم و امیدوارم ایران پاسخی مثبت ارائه دهد.

اشتون همچنین خاطرنشان کرد که تجربه‌اش نشان می‌دهد که تصمیمات دیپلماتیک در مورد پرونده هسته‌ای ایران باید در سایه مذاکره و گفت‌وگو در چارچوب کار گروهی صورت گیرد.

مقام معظم رهبری نیز طی سخنانی پس از نشست آلماتی یک فرمودند: «در مذاکرات آلماتی غربی‌ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود، بلکه آن‌ها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند. برای سنجش صداقت غربی‌ها در نشست اخیر با ایران، باید منتظر اجلاس بعدی بود.»

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان نیز بعد از مذاکرات آلماتی یک در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بنین گفت: خوشبختانه در نشست آلماتی قدم خوبی برداشته شد و ایران و 1+5 تصمیم گرفتند توأمان در جهت درستی حرکت کرده و این گفت‌وگو را در ریل صحیحی قرار دهند.

وی افزود: ما به نشست آلماتی 2 بسیار خوشبین هستیم و این خوشبینی را از باب مجامله سیاسی نمی‌گویم بلکه از باب برخی داده‌هایی که داریم عرض می‌کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین ابراز امیدواری کرد که با چشم اندازی که پیش رو داریم شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها باشیم.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو و یک دور هم در آلماتی قزاقستان برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو و هشتم و نهم اسفند ماه 1392 در آلماتی برگزار شد.

آیا مذاکرات آلماتی 2 به حل موضوع هسته‌ای ایران خواهد انجامید و آیا روال منطقی که 1+5 در «آلماتی یک» داشت ادامه خواهد یافت؟ باید منتظر ماند و دید که پشت درهای بسته چه اتفاقی رخ می‌دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول