اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحلیل شاذ زیباکلام از تحولات مصر

آنچه ارتش مصر انجام داد کودتا نبود!

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: بنده معتقدم آنچه ارتش مصر انجام داد را نمی توان کودتا نام برد.

آنچه ارتش مصر انجام داد کودتا نبود!

صادق زیباکلام امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تحلیل وقایع اخیر در کشور مصر اظهار کرد: نخستین سئوالی که باید در مورد وقایع مصر به آن پاسخ داد این است که آیا عملی که ارتش این کشور انجام داد یک نوع کودتاست یا نه.

وی با بیان اینکه بنده معتقدم آنچه ارتش مصر انجام داد را نمی‌توان  کودتا دانست ،‌افزود: در انتخابات گذشته مصر که اخوان المسلمین در آن پیروز شدند تنها 51 درصد مردم مصر فقط در انتخابات شرکت کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در انتخابات گذشته کشور مصر محمد مرسی تنها 30 درصد آرا را توانست جذب کند، ادامه داد: افرادی که به محمد مرسی رای نداد به هیچ وجه از عملکرد وی رضایت نداشتند.

وی با اشاره به عمده اقدامات مرسی در مصر که موجب نارضایتی مردم و ملت مصر شد، گفت: رئیس جمهور مخلوع می‌خواست با دست کاری قانون اساسی این کشور با همکاری اخوان المسلمین پای روی تفکرات روشنفکران گروه‌ها و احزاب سیاسی فعال در مصر مثل لیبرال‌ها و سکولارها و احزاب بگذارد.

زیباکلام با بیان ناعقلایی دانستن  اقدامات محمد مرسی در کشورش تاکید کرد: نتیجه این عمل‌های نابخردانه سبب شد که هزاران نفر از مردم مصر در میدان التحریر و اسکندریه علیه او دست به راهپیمایی بزنند.

وی تصریح کرد: می‌توان نتیجه گرفت که حکومت او یک حکومت اقلیت بود و نمی‌توان به عمل ارتش مصر تهمت کودتا زد زیرا تعداد زیادی افراد خواهان برکناری او بودند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه وقایع کشور مصر برروی بحران سوریه بی تاثیر نخواهد بود، افزود: هر قدر حکومت‌ها مردمی تر و به دموکراسی و آزادی نزدیک‌تر باشند بهتر می‌توانند کشور خود را اداره و نسبت به امورات آن تصمیم‌گیری کنند و دولت سوریه نیز باید به این سمت حرکت کند.

انتهای پیام/63023/ج40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول