اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار آذربایجان غربی:

جهاد دانشگاهی مصداق هویت‌بخشی فعالیت‌های علمی است

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی بر نقش جهاد دانشگاهی در هویت‌بخشی به فعالیت‌های علمی کشور تأکید کرد.

جهاد دانشگاهی مصداق هویت‌بخشی فعالیت‌های علمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، غلامرضا دیزج‌نژاد صبح امروز در جلسه‌ای که به مناسبت روز تشکیل جهاد دانشگاهی در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مباحث اصلی که می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، رجوع به هویت ایرانی اسلامی خودمان است که جهاد دانشگاهی بر اساس شیوه عملکرد خود می‌تواند مصداق بارزی از این هویت‌بخشی محسوب شود.

وی شناسایی مشکل را معضل اصلی بسیاری از مباحث عنوان کرد و افزود: بسیاری از مشکلات ما از آنجا ناشی می‌شود که مشکل را به درستی تعریف نمی‌کنیم تا بتوانیم راه حل‌های مناسبی نیز برای حل آن ارائه دهیم.

دیزج‌نژاد با اشاره به ظرفیت بالای دانش علوم پایه و بخش تحقیقاتی کشور، بر نقش بارز جهاد دانشگاهی در یکه‌تازی ایران در بسیاری از زمینه‌های علوم پایه و تحقیقاتی در منطقه تأکید کرد و گفت: با وجود این برتری‌ها همچنان در برخی مباحث عمومی با مشکل اساسی مواجه هستیم که این موضوع ناشی از غفلت ما از مباحث و رشته‌های عمومی است، به طوری که همواره از ظرفیت‌های دانشگاهی برای دانش‌های علوم پایه استفاده می‌شود.

وی بر ضرورت تغییر رویه در این زمینه‌ اشاره کرد و افزود: اگر به همین منوال پیش رویم شاید تعداد مدیران کل و رؤسا افزایش یابد ولی در امور اجرایی و مباحث کارشناسی و فنی، به ویژه در حوزه اقتصاد با مشکل روبرو می‌شویم.

دیزج‌نژاد تصریح کرد: مبنای نگرش‌ در بسیاری از حوزه‌ها نادرست بوده و متناسب با نیازهای بومی کشور و استان‌ها نیست.

وی با بیان اینکه اقتصاد فعلی کشور مخلوطی از اقتصاد کشورهای غربی است و عملکرد داخلی بر اساس شاخص‌های غربی سنجیده می‌شود، بر ضرورت تدوین شاخص‌های بومی برای ارزیابی درست عملکردها و ارائه راهکارهای مناسب و بومی تأکید کرد و گفت: راهکارهای نظام سرمایه‌داری غرب در بسیاری از موارد قابل پیاده‌سازی در کشور ما نیست و نیاز به بازنگری‌های اساسی دارد.

دیزج‌نژاد منعطف بودن و قابلیت سازگاری با شرایط جدید بر اساس اصول علمی را از ملزومات نظام اقتصادی عنوان کرد و افزود: علل اصلی این مشکلات، تلاش غرب برای هویت‌سازی خود و هویت‌سوزی از جهان شرق با توسل به انواع ترفندها و حیله‌ها است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی نقش جهاد دانشگاهی را در پرداختن به هویت اصیل ایرانی بسیار اثرگذار قلمداد کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان مصداق بارز هویت‌بخشی به فعالیت‌های علمی کشور است که باید آن را به زمینه‌های دیگر تعمیم دهیم.

وی بر لزوم پیوند بخش‌های علمی و تئوریک دانشگاهی با حوزه اجرایی اشاره کرد و افزود: هر دستگاه اجرایی بنا به نوع رشته خود لازم است با مباحث دانشگاهی به طور عمیق پیوند برقرار کند.

انتهای پیام/61006/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول