اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت 17 مرداد

یکسال همت و یک روز تقدیر

آنهایی که با سلاح قلم در سرزمین آگاهی قدم می‌زنند و با تکیه بر سه اصل صحت، دقت و سرعت هر مشکل و معضلی را نادیده گرفته و هر خطری را به جان می‌خرند، چراکه رسالت خبرنگار، تلاش تا پای جان است.

یکسال همت و یک روز تقدیر

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، 17 مرداد، نمادی از تلاش و سختکوشی انسان‌هایی است که عاشقانه و بی‌پروا در عرصه وسیع اطلاع‌رسانی جان خود را بر کف نهاده و با عشقی وصف‌ناپذیر به کار و حرفه خود و گاه با دریافت حق‌الزحمه‌ای ناچیز، پروازی بی‌پایان و خستگی‌ناپذیر را دنبال می‌کنند. آنهایی که با سلاح قلم در سرزمین آگاهی قدم می‌زنند و با تکیه بر سه اصل صحت، دقت و سرعت هر مشکل و معضلی را نادیده گرفته و هر خطری را به جان خریده، چرا که رسالت خبرنگار، تلاش تا پای جان است.

خبرنگار باید به واقعیت یک رویداد دست یابد و همواره گام به گام حوادث در حوزه کاری خود حرکت کند تا تحلیل‌های خود را به صورت کامل و رسا ارائه دهد. در جهان حاضر که جوامع در حال تحول و نوزایی است قدرت درک، تجزیه تحلیل و پیش‌بینی حوادث از دیگر مسائل اساسی این حرفه بشمار می‌رود.

در دنیای امروزی با وجود تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیرى و خشونت که به‌طور آشکارا در بیشتر نقاط کره خاکی فراگیر شده، کسب اطلاعات موثق در مورد وضعیت سیاسى، اجتماعى و امنیتى بشر و میزان آوارگى آنها بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضرورى و حیاتى است. خبرنگاران از مهره‌های اساسی این مهم به شمار می‌روند.

هر ساله با فرا رسیدن 17 مرداد، مقام خبرنگار از سوی اشخاص، سازمان‌ها و ارگان‌های گوناگون پاس داشته شده و از آنها تجلیل می‌شود، این پاس داشتن‌ها و تجلیل‌ها چندان خبرنگاران را راضی نکرده و به خواسته‌هایشان نمی‌رساند، چه بسا آنها نیازی به این تجلیل‌ها نمی‌بینند و چشم‌داشتی به آن ندارند، چرا که همه چیز در همین یک روز تمام می‌شود و دیگر نامی از خبرنگار نیست تا سال دیگر و روز خبرنگاری دیگر و نیاز، چیز دیگری هست و بس.

با این تفاسیر، نکته دیگری که خبرنگاران واقعی را می‌آزارد، وجود افراد معلوم‌الحالی است که به نام رسانه‌های دیگر و در پوشش و نام خبرنگاری از این موقعیت سوءاستفاده کرده و با نگاهی اقتصادی وارد این حرفه شده و با کمال وقاحت با شرکت در نشست‌های خبری که از پیش تعیین و هماهنگ شده، هدایای معنوی و بیشتر مالی را که برای تقدیر از خبرنگاران در نظر گرفته شده، دریافت می‌کنند و بدنامی برای این قشر زحمتکش به جا می‌گذارند.

خبرنگار واقعی، هرگز عزت نفس، وجهه و آبروی خود را در گرو چنین امر زشت و خفت‌آوری قرار نمی‌دهد و انتظار دارد تا مسئولان امر و دستگاه‌های گوناگون، برخورد مناسبی با این گونه افراد داشته باشند تا وجهه و نام خبرنگاری، چنین مورد تمسخر و هتک حرمت افرادی بی‌هویت قرار نگیرد.

هرچند نامگذاری روز خبرنگار جنبه نمادین دارد و گویا قرار نیست اتفاق خاصی بیافتد اما همین که افکار عمومی با بخشی از موانع و مشکلات اهالی خبر و رسانه آشنا می‌شوند را باید به فال نیک گرفت و از آن جمله است موضوع امنیت شغلی خبرنگاران.

سال‌هاست که از سخت و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری صحبت می‌شود و حتی گفته شد که قانونی در این زمینه به تصویب رسیده است اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده و موضوع بیمه خبرنگاران از دیگر نیازها و خواسته‌های به حق این قشر زحمتکش است که برغم طرح چندین باره آن در رسانه‌ها بازهم در عمل توجه چندانی به آن نشده و در حال حاضر شمار زیادی از اهالی خبر در کشور از داشتن بیمه محروم هستند.

یادداشت از اسماعیل احمدی

انتهای پیام/79002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول