اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

خبرنگاران برتر در لیست انتظار/ نکوداشتی برای خبرنگار و تریبونی برای مسئولان

در مراسم نکوداشت روز خبرنگار و تجلیل و قدردانی از خبرنگاران برتر، در روزی که به نام صاحبان قلم و بصیرت نام گرفته اما خبرنگاران برتر گلستانی دوباره مظلوم واقع شده و اسامی آنها در لیست انتظار قرار گرفت.

خبرنگاران برتر در لیست انتظار/ نکوداشتی برای خبرنگار و تریبونی برای مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با وجود تلاش‎های تحسین‎برانگیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خانه مطبوعات گلستان برای برگزاری مراسم نکوداشت روز خبرنگار اما هنوز رگه‎هایی از کاستی و ضعف در اجرای این برنامه دیده می‎شد که انتظار می‎رفت حداقل پیشگامان عرصه اطلاع‎رسانی در مراسمی که با عنوان 17 مرداد روز خبرنگار نام گرفته در مهجوریت باقی نمانند و مورد تجلیل قرار بگیرند نه اینکه اسامی آنها در لیست انتظار صف کشیده شود و در آخر در خانه‎ای که به تازگی با نام خانه مطبوعات، سقف گرفته با کلی امضا و دغدغه هدیه‎ای دریافت کنند.

یکی از گلایه‎های خبرنگاران در مراسم نکوداشت این بود که آنها حرمت می‎خواهند اما گویی هنوز این واژه برای بسیاری غریبه است و ما همچنان امید داریم سایه سنگین این غفلت روزی از جامعه خبری و اصحاب رسانه برچیده شود.

از جلوه‎های جالب مراسم روز خبرنگار حکم‌فرمایی معنویت در مراسم بود که کاروانیان نور در دو بخش از برنامه به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به زیبایی، کلام وحی را در روح و جان صاحبان قلم صیقل دادند.

مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‎الله مجید با سخنرانی پرچمداران خانه مطبوعات آغاز شد و جان کلام نیز به ارائه مختصری از فعالیت‎های خانه و مطالبات خبرنگاران اختصاص یافت، پس از دو سخنرانی نائب رئیس خانه مطبوعات و مدیرخانه مطبوعات، بخش دوم برنامه فضا را با کلام وحی، روحی دوباره بخشید.

نوری‎کجوریان: پا به پای ملت آماده انجام وظیفه هستیم

بخش دیگری از زمان به هشت خبرنگار استان از خبرگزاری گرفته تا نشریه و روزنامه قرار گرفت تا هر کدام از آنها در سه الی چهار دقیقه از انتظارات خود و جامعه خبری سخن بگویند، نخستین نفر سرپرست خبرگزاری مهر در گلستان بود که در ابتدا از دولت‎های نهم و دهم به پاس تلاش‎های صورت گرفته تشکر کرد و برای دولت منتخب آرزویی برای تبدیل نقاط ضعف به فرصت و ایجاد آینده‎ای پرامید داشت.

علیرضا نوری‎کجوریان نقش رسانه و اصحاب خبر را در ترغیب و تشویق مردم در عرصه‎های حضور و انتخابات 24 خرداد امسال موثر خواند و افزود: پوشش و انعکاس اخبار و رویدادها از سوی خبرنگاران را نباید نادیده گرفت چراکه این قشر زحمتکش برای خلق حماسه‎های متعدد‎ از جمله حماسه اقتصادی پا به پای ملت آماده است تا انجام وظیفه کند.

وی با ارائه پیشنهاداتی در راستای پیشبرد اهداف رسانه در حوزه اطلاع‎رسانی خاطرنشان کرد: فقدان کمیته منسجم برای اطلاع‎رسانی، بهره‎گیری دستگاه‎ها از خبرنگاران به عنوان رابط و مشاور خبری، رسیدگی به مسکن خبرنگاران، توجه به بیمه، تشکیل شورای سازش، برگزاری جشنواره فصلی، انتخاب خبرنگار فصلی از جمله کاستی‎های حوزه رسانه قلمداد می‎شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

خاکلی: صدا و سیما تافته‎ای جدابافته از سایر رسانه‎ها نیست

خبرنگار دیگری از شرق گلستان که مسن‎ترین سخنران جلسه بود در ابتدا از دادن وقت کم به خبرنگاران انتقاد کرد و ادامه داد: با توجه به 31 سال سابقه خبری که دارم یاد گرفتم یک خبر باید فراگیری و ارزش خبری داشته باشد تا روی آنتن برود که سعی کردیم همواره این آموزه را در مطالب خود بکار بگیریم.

کیکاوس خاکلی پیشرفت در حوزه رسانه را با گذشت زمان بسیار مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: در سال‎های گذشته گلستان فقط دارای دو روزنامه کیهان و اطلاعات بود اما به برکت نظام اسلامی اکنون این حوزه با وفور ماهنامه‎‎ها، فصلنامه‎ها و آمار بالای خبرنگاران در حوزه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... مواجه شده است.

وی از تبعیض قرار دادن خبرنگاران انتقاد کرد و بیان داشت: مسئولان فقط صدا و سیما را رسانه می‎بینند چون خیلی علاقمند به تصویرشان از جعبه جادویی هستند اما جامعه خبری استان انتظار دارد تا همه خبرنگاران به یک چشم دیده شوند نه اینکه صدا و سیما تافته‎ای جدابافته باشد.

خاکلی همچنین از عدم توجه متولیان به نشریات گله کرد و گفت: متاسفانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان که متولی خبرنگاران است اما از آمار خبرنگاران در شهرستان‎ها باخبر نیست و به تازگی اقدام به این امر کرده است.

وی وجود جوانان بی‎تجربه را در دولت نهم یک ضعف خواند و افزود: این دوستان نسبت به خبرنگار تجربه کافی ندارند.

کابلی: فعالیت خانه مطبوعات گلستان ضعیف است

ربابه کابلی دبیر خبر خبرگزاری شبستان در گلستان نیز از بی‎مهری مسئولان نسبت به قشر خبرنگار انتقاد کرد و گفت: زحمتکشان عرصه اطلاع‎رسانی در روزهایی توسط مسئولان به افراد دردسرساز متهم هستند و در روز خبرنگار به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان معرفی می‎شوند.

وی از بی‎عدالتی در حوزه خبر و خبرنگاران انتقاد کرد و بیان داشت: عدم آمارهای درست، فقدان شاخصه‎های مناسب در معرفی خبرنگار برتر مشکلاتی است که جامعه خبری از آن رنج می‎برد.

کابلی فعالیت خانه مطبوعات گلستان را ضعیف خواند و افزود: این خانه باید با ارائه برنامه‎های منسجم‎تر در بخش‎های مختلف آموزشی و رفاهی گام‎های ارزنده‎ای بردارد.

احسان مکتبی و سیدمحمدمهدی حسینی از دیگر مدیران مسئول نشریات استانی بودند که قرار بود به سخنرانی بپردازند اما با وجود اعلام چندباره اسامی آنها این اتفاق نیفتاد.

میهن‎دوست: هیچ عکاس خبری در گلستان حقوق ثابت ندارد

خبرنگار و عکاس خبرگزاری ایرنا نیز با بیان اینکه هیچ عکاس خبری در استان حقوق ثابت ندارد، گفت: عکس جزء لاینفک و ضروری در رسانه‎ها به شمار می‎رود که نیروی جاذبه ایجاد می‎کند.

وی جایگاه عکس را در رسانه‎ها باارزش خواند و افزود: ثبت لحظه‎ها و عملکردها از لنزهای دوربین اتفاق می‌افتد و عکاسان به عنوان ارکان اساسی، اخبار صحیح شناخته می‎شوند، در سال‎های اخیر توجه به عکس بیشتر شده اما شاهد نادیده گرفتن حقوق عکاسان و عکس‎هایی بی‎نام در نشریات استان هستیم.

وی گران شدن ارز را یکی از دغدغه‎های عکاسان برشمرد و گفت: یک لنز دوربین 8 میلیون تومان قیمت دارد که امیدواریم مسئولان، تسهیلات ویژه‎ای تا سقف 20 میلیون تومان در نظر بگیرند تا انگشت سبابه عکاسان اتفاقات جامعه را به تصویر بکشد.

ستایشگر: امیدواریم تجلیل از خبرنگاران بر اساس حرفه‎ای بودن آنها باشد

فریده ستایشگر خبرنگار روزنامه خراسان در گلستان با بیان اینکه در زمینه بیمه، مسکن و حقوق خبرنگاران صحبت‎های مکرری انجام گرفته اما تا به حال هیچ نتیجه‎ای حاصل نشده، گفت: از خبرنگاران در این روز تجلیل می‎شود که امیدواریم بر اساس حرفه‎ای بودن آنها باشد.

وی با بیان اینکه هزینه‎های زیادی هر ساله برای برگزاری مراسم روز خبرنگار می‎شود، اذعان کرد: این انتظار وجود دارد تا خروجی این جلسات به ارتقاء وضعیت جامعه خبری کمک کند.

خبرنگار روزنامه خراسان در گلستان متذکر شد: تا زمانی که معیار درستی برای انتخاب خبرنگار برتر ارائه نشود همچنان در این حوزه پیشرفتی حاصل نخواهد شد و در رکود قرار می‎گیریم.

خبرنگاران برتر خارج از چتر محبت عمومی متولیان در مراسم 17 مرداد

به هر حال مراسم سه ساعته پیش‎بینی شده برای روز خبرنگار در کنار نقاط قوت از ضعف‎های آن نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد از جمله اینکه خبرنگاران از لحاظ زمانی برای بیان مشکلات و دغدغه‎های‎شان محدود شدند اما مسئولان از این قضیه مستثنی.

دیگر اینکه در مراسم تجلیل از برترین‎های رسانه فقط اربابان جراید و رسانه‎ها و خبرنگارانی که در دوره آموزشی از نگاه استادان خود شایسته تقدیر شدند مورد تشویق قرار گرفتند و مابقی خبرنگاران از محبت عمومی متولیان امر بازماندند.

گرچه خبرنگاران از متولیانی که از روزها قبل دغدغه نکوداشت این مراسم را در سر پروراندند تا این مراسم به بهترین وجه برگزار شوند مراتب قدردانی را دارند اما این انتظار وجود دارد تا در سال‎های آتی حداقل خبرنگاران از چشم نیفتند.

===========

گزارش: زهره رجبی

===========

انتهای پیام/83001/ط40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول