اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اخبار انتخاباتی افغانستان

فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان تغییری نمی‌کند

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که فهرست اولیه اعلام شده توسط این کمیسیون نتیجه بررسی‌های دقیقی بوده که تغییر نخواهد کرد.

فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان تغییری نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آواپرس، «احمد یوسف نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اظهار داشت که بررسی‌های لازم و دقیق در رابطه با ثبت‌نام 26 نامزد فهرست ابتدایی کاندیدای ریاست جمهوری صورت گرفته و فهرست ابتدایی تغییر نمی‌کند.

به گفته‏ وی، بررسی‌های لازم در رابطه با شرایط و تابعیت دوگانه صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات با بیان این که اثر انگشت و بررسی آن برای تمام نامزدها نادیده گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اگر مسئله کارت‌های حمایتی مانند دیگر معیارها به دقت بررسی می‌شد، شاید حتی یک نفر هم در فهرست انتخابات استانی باقی نمی‌ماند.

«نورمحمد نور» سخنگوی کمیسیون  انتخابات روز پنجشنبه به رسانه‌ها گفت که چنانچه نامزدهای حذف شده از فهرست ابتدایی در کمیسیون شکایات انتخاباتی دلایل قانع کننده‌ای ارائه دهند، می‌توانند در فهرست نهایی قرار گیرند.

نامزدهای حذف شده از فهرست ابتدایی کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری خواستار شرایط یکسان بررسی اسناد و مدارک با 10 تن از نامزدهای فهرست ابتدایی شده‌اند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرده است که تاکنون حدود 500 شکایت و اعتراض را از سراسر افغانستان دریافت کرده و از روز شنبه بررسی‌های علنی به این شکایات و اعتراضات آغاز شده است.

«نادر محسنی» سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: 18 مورد از شکایت‌ها به این کمیسیون مربوط به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و بقیه به شوراهای استانی مرتبط می‌شود.

سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت که با پایان مهلت قانونی 48 ساعته برای درج اعتراضات، بررسی‌ها آغاز می‌شود.

محسنی اظهار داشت: خواست 16 تن از نامزدهای حذف شده از کمیسیون مستقل انتخابات در مورد ارائه دلایل حذفشان از لیست اولیه طی 48 ساعت به کمیسیون مستقل انتخابات مربوط است و ربطی به کمیسیون شکایات انتخاباتی ندارد.

نامزدهای حذف شده از فهرست اولیه روز پنجشنبه در یک گردهمایی اعتراضی در رابطه با مشکل خود با انتشار یک بیانیه ۴ ماده‌ای، 48 ساعت به کمیسیون مستقل انتخابات مهلت دادند که دلایل حذف آنان را به صورت فردی و با حضور دیگر نامزدهای حذف شده ارائه کند و اسناد و مدارک نامزدهای حذف شده را با معیار یکسان با 10 نامزد منتخب در فهرست اولیه دوباره بررسی کند.

در همین خصوص اخیراً اشرف‌غنی احمدزی در گفت‌وگویی با تلویزیون «طلوع نیوز» این کشور اظهار داشت که قانون باید بر تمام شهروندان افغانستان یکسان اجرا شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: نباید قوای سه‌گانه دولت در کار یکدیگر دخالت داشته باشد.

غنی در این گفت‌وگو حمله‌های انتحاری را نیز محکوم کرد و افزود که کشتن انسان‌ها مجوز ندارد.

غنی تغییر نظام سیاسی را در شرایط کنونی مناسب ندانست و تصریح کرد: تغییر نظام از اختیارات مردم افغانستان است.

وی همچنین با نظام فدرانی مخالفت کرد و تصریح کرد: من طرفدار نظام فدرالی در این مرحله نیستم اما این امر از اختیارات مردم افغانستان است.

غنی دفاع از جان و مال مردم را وظیفه دولت دانست و گفت: دولت افغانستان مکلف است تا مصونیت و امنیت شهروندان کشور را تأمین کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول