اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مردی با اندیشه ای ژرف

آیت الله باهنر: از اولین برخوردی که با شهید بزرگوار بهشتی کردم عظمت روح ، خصلت پاک اسلامی ، قدرت مدیریت ، قدرت سازماندهی و ایجاد تشکیلات ، ژرفای اندیشه و عمق فکر ، صلابت در عمق راستین اسلام بود که در وی یافتم.

مردی با اندیشه ای ژرف

رخدادهای 13 تیر 1360

چکیده

  • سرپرست لشکر 81 زرهی در گفت و گویی اعلام کرد با تصرف ارتفاعات «جم شیر و مله هندو» کلیه ارتفاعات نوسود به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.
  • سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران: نیروهای اسلام 45 درصد زمین های اشغالی را از مزدوران عراقی پس گرفته اند.
  • یک مقام رسمی ترکیه گفت که پلیس این کشور بیش از صد ایرانی را که به حمایت از آیت الله خمینی مبادرت به برگزاری تظاهرات در برابر کنسولگری ایران کرده بودند دستگیر کرد .
  • ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان: آمریکا پیشتاز و روشنایی دهنده جهان آزاد بوده و به بسیاری از کشورها در راه حفظ آزادی خود کمک کرده است !
  • علی اکبر پرورش نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه بمب گذاری گفت : یکی از نکات بارز شخصیت دکتر بهشتی مقابله وی با هرگونه انحراف سیاسی بود.
  • وزارت امور خارجه در پیامی خطاب به ملت های مسلمان جهان به آن ها اطمینان داد ایران جنگ را در ماه مبارک رمضان با قدرت ادامه خواهد داد.
  • آیت الله باهنر: شهید مظلوم بهشتی خوب می اندیشید ، خوب سخن می گفت ، خوب می نوشت ، فیلسوف بود ، به راستی فقیه بود ، به جد نویسنده و دانشمند بود ، به حقیقت من این مسائل را با جان لمس کردم .

3 منطقه استراتژیک نوسود آزاد شد

سرپرست لشکر 81 زرهی در گفت و گویی اعلام کرد با تصرف ارتفاعات «جم شیر و مله هندو» کلیه ارتفاعات نوسود به تصرف رزمندگان اسلام در آمد. وی افزود : در این عملیات یک گردان کامل نیروهای عراقی منهدم شد و 200 تن از آنان کشته و متجاوز از 180 نفر به اسارت نیروهای کشورمان در آمدند.(1)

سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای در مشهد مقدس گفت : نیروهای اسلام 45 درصد زمین های اشغالی را از مزدوران عراقی پس گرفته اند. وی ادامه داد : از 55 درصد باقی مانده نیز تقریبا نیمی از آن غیر مسکونی و لم یزرع است و لذا مزدوران امپریالیسم جهانی فقط حدود 30 درصد از زمین هایی را که در ابتدای جنگ به دست آورده بودند در اختیار دارند. (2)

دستگیری 100 ایرانی در ترکیه به جرم دفاع از انقلاب اسلامی

یک مقام رسمی ترکیه گفت که پلیس این کشور بیش از صد ایرانی را که به حمایت از آیت الله خمینی مبادرت به برگزاری تظاهرات در برابر کنسولگری ایران کرده بودند دستگیر کرد . یک مقام پلیس گفت : تظاهرکنندگان در برابر ساختمان کنسولگری اجتماع کرده و با دادن شعارهایی آمریکا را مسئول انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی معرفی می کردند. این مقام افزود : اکثر تظاهرکنندگان به اتهام برگزاری تظاهرات که انجام آن پس از کودتای مهرماه ترکیه غیرقانونی است دستگیر شده اند.(3)

ضیاء الحق : آمریکا روشنایی دهنده دنیای آزاد است !!

ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان در جریان یک ضیافت که به مناسبت سالگرد استقلال آمریکا در سفارت این کشور ترتیب داده شده بود اظهار داشت : دو کشور آمریکا و پاکستان امروز مانند دو همکار و شریک محسوب می گردند ! وی همچنین اظهار داشت : آمریکا پیشتاز و روشنایی دهنده جهان آزاد بوده و به بسیاری از کشورها در راه حفظ آزادی خود کمک کرده است !(4)

شرایط نامزدهای ریاست جمهوری اعلام شد

از سوی وزارت کشور در رابطه با شرایط داوطلبان احراز مقام ریاست جمهوری و مدت ثبت نام داوطلبان اطلاعیه ای انتشار یافت .  در بخشی از این اطلاعیه که به امضای آیت الله مهدوی کنی رسیده آمده است : رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد ؛ ایرانی الاصل ، تابع ایران ، مدیر و مدبر ، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی ، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور. (5)

رئیس سابق دانشگاه تهران دستگیر شد

دکتر محمد ملکی رئیس سابق دانشگاه تهران به حکم دادستان انقلاب اسلامی مرکز شب گذشته در خانه مسکونی خود در دربند توسط پاسداران ستاد عملیاتی کمیته منطقه یک دستگیر شد . وی برای بررسی و رسیدگی به جرائم تحویل کمیته مرکزی تهران داده شد . (6)

آیت الله منتظری مردم را به انتخاب رئیس جمهور مکتبی دعوت کرد

مجلس بزرگداشت شهدای فاجعه هفت تیر با حضور آیت الله منتظری در نجف آباد برگزار شد . وی در قسمتی از سخنان خود مردم را به انتخاب نمایندگان مجلس و رئیس جمهور مکتبی دعوت کرد و گفت : کسانی را انتخاب کنید که در خط اسلام و قرآن باشند . آیت الله منتظری همچنین در ادامه به اعضای فریب خورده مجاهدین خلق هشدار داد که زیر بنای تفکر سازمان مجاهدین خلق ماتریالیستی است و از آن ها خواست به دامن اسلام و قرآن برگردند.

بر اساس همین گزارش علی اکبر پرورش نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه بمب گذاری گفت : یکی از نکات بارز شخصیت دکتر بهشتی مقابله وی با هرگونه انحراف سیاسی بود. پرورش افزود : روزی به حضور دکتر بهشتی رسیدم و به وی گفتم چرا در مقابل این همه حملاتی که به شما می شود ساکت نشسته اید و پاسخی نمی دهید او جواب داد که ما یک هدفی و راهی داریم و یک وظیفه ای بر عهده ما است که باید آن را به انجام برسانیم . در مقابل این تهمت ها می ایستیم ما باید در مقابل خداوند سرافراز باشیم . (7)

اطمینان وزارت خارجه به ملت های مسلمان سراسر جهان در رابطه با ادامه جنگ

وزارت امور خارجه در پیامی خطاب به ملت های مسلمان جهان به آن ها اطمینان داد ایران جنگ را در ماه مبارک رمضان با قدرت ادامه خواهد داد. در این پیام آمده است : اطمینان می دهیم که همچنان با هوشیاری در سنگر دفاع از اسلام و کیان امت اسلام برابر همه تجاوزات ایستاده ایم .

در بخش دیگری از این پیام آمده است : کسانی که سخن از حرمت جنگ در ماه شریف رمضان به میان آورده اند ظاهرا به یاد نمی آورند که شروع تجاوز و حمله از سوی عراق در ماه ذی القعده الحرام آغاز شد . جرم ملت مسلمان ایران تنها این است که فریاد می زند الله اکبر، لا اله الا الله ، نه آمریکا نه کمونیزم بین الملل ، نه اروپای غربی بلکه امت اسلام .  (8)

آیت الله باهنر : منافقین با این جنایت کثیف برای همیشه خود را رسوا کردند

عصر روز پنجشنبه مراسم بزرگداشت شهید مظلوم آیت الله بهشتی و دیگر شهدای فاجعه هفت تیر با حضور اقشار مختلف مردم در محل دانشگاه امام صادق برگزار شد . در این مراسم که از سوی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی برپا شده بود جمعی از مسئولان کشور از جمله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  ، باهنر دبیر کل حزب جمهوری اسلامی و وزیر آموزش و پرورش و ... حضور داشتند .

آیت الله باهنر طی سخنانی در این مراسم گفت : بار دیگر انقلاب متولد شد و اسلام جان گرفت این ها اشتباه می کنند که تصور می کنند با گرفتن جان این عزیزان جان اسلام و انقلاب را گرفته اند نه خدا و وعده خدا حق است .

وی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت : خون شهید عزیز ما آیت الله بهشتی می جوشد او که طبق فرموده امام مظلوم زیست و مظلوم مرد چه کسی مانند بهشتی به اسلام وفادارتر بود و برای حفظ اصول اسلامی جانباز تر بود.من این افتخار را دارم که این شهید را در حدود سی سال است می شناسم .

آیت الله باهنر افزود : از اولین برخوردی که با این شهید بزرگوار کردم عظمت روح ، خصلت پاک اسلامی ، قدرت مدیریت ، قدرت سازماندهی و ایجاد تشکیلات ، ژرفای اندیشه و عمق فکر ، صلابت در عمق راستین اسلام بود که در وی یافتم.

دبیر کل حزب جمهوری اسلامی افزود :شهید مظلوم بهشتی خوب می اندیشید ، خوب سخن می گفت ، خوب می نوشت ، فیلسوف بود ، به راستی فقیه بود ، به جد نویسنده و دانشمند بود ، به حقیقت من این مسائل را با جان لمس کردم . وی ادامه داد : ما او را ذخیره بزرگی برای انقلاب اسلامی عزیزمان می دانستیم ما او را برگزیده کاروانی می دانستیم که قافله سالار آن امام عزیزمان بود.

آیت الله باهنر در پایان خاطرنشان کرد : این ها با این جنایت کثیف خودشان برای همیشه خود را رسوا و افشا کردند و باعث گردیدند که مردم با انسجام بیشتری به حمایت از خط راستین اسلام بپردازند و نیز باعث شدند امروز طرفداران حزب مظلوم جمهوری اسلامی از هر زمان بیشتر شود.(9)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 13 تیر 1360 ، صفحه 12

2- کیهان ، 13 تیر 1360 ، صفحه 15

3- اطلاعات ، 13 تیر 1360 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 13 تیر 1360 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 13 تیر 1360 ، صفحه 2

6- کیهان ، 13 تیر 1360 ، صفحه 3

7- کیهان ، 13 تیر 1360 ، صفحه 3

8- کیهان ، 13 تیر 1360 ، صفحه 11

9- جمهوری اسلامی ، 13 تیر1360 ، صفحه 5

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول