اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اعتراف روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا علیه کوبا

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با رد تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، اقدامات مداخله‌جویانه و مغرضانه کاخ سفید برای براندازی دولت فعلی این کشور آمریکای مرکزی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

اعتراف روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا علیه کوبا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» طی یک ماه اخیر چهار مقاله با موضوع رد تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه کوبا انتشار داده است.

اکنون نکته قابل اهمیت در انتشار پنجمین نسخه این سری مقالات آن است که این روزنامه آمریکایی در سخنان اخیر خود به اقدامات مداخله‌جویانه و مغرضانه آمریکا علیه کوبا اقرار کرده و هدف شوم کاخ سفید را برای براندازی دولت فعلی این کشور به رسمیت شناخته است.

هیئت تحریریه این روزنامه طی مقاله اخیر، تمامی موضوعات مرتبط با این مسئله را از تصویب قانون «هلمزبورتون» از سال 1996 تاکنون و تعداد بی شمار طرح‌های مغرضانه آمریکا علیه این کشور آمریکای مرکزی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ است.

بر اساس این تحقیقات کلیه اقدامات دولت آمریکا طی 18 سال اخیر و همچنین صرف هزینه‌ای بالغ بر 264 میلیون دلار تنها با هدف تحریک ملت کوبا برای ایجاد اصلاحات دموکراتیک در این کشور انجام شده است.

این در حالی است که به اعتقاد روزنامه‌نگاران در این مقاله فعالیت‌های واشنگتن نه تنها نتیجه‌ای عکس داشته بلکه موجب تجمع تعدادی افراد سودجو و کلاهبردار در کمپین‌های فعال ضدکوبایی شده و همچنین روابط بین 2 کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در بخشی از این مقاله همچنین به اقدامات غیرقانونی سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا (یو اس اید) علیه دولت کوبا نیز اشاره شده که همگی آن‌ها حاکی از صرف هزینه‌های گزاف این کشور خصوصا در اوایل دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» در آمریکا می‌باشد.

در طول مطالب ارائه شده می‌توان به سرمایه‌گذاری آمریکا برای تأسیس یک لابی بین‌المللی با هدف متقاعد کردن سایر کشورهای جهان در همسو شدن با ایده‌های کاخ سفید اشاره کرد که در این رابطه مقامات آمریکایی سعی داشتند علاوه بر خود دیگر دولت‌ها را وادار به اعمال تحریم علیه کوبا کنند.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده کنگره آمریکا در سال 2008 مبلغی را به مقدار 45 میلیون دلار در طول یک سال برای اجرای طرح‌های ضدکوبایی هزینه کرده که تاکنون این رقم بی‌سابقه بوده است.

این مقاله همچنین از دستگیری «آلن گروس» یکی از فعالان آمریکایی که به عنوان توریست برای پنجمین مرتبه وارد کوبا شده بود نیز خبر داد.

«گروس» در این سفر قصد داشت گروهی را به طور غیرقانونی وارد کوبا کند.

چندی پس از این موضوع، مسئولان «یو اس اید» از اعزام مأموران خود به کوبا خودداری کردند ولی فعالیت‌های قبلی‌ خود را به‌ گونه‌ای دیگر مانند راه اندازی شبکه «زون زونئو» دنبال کردند.

این سازمان، جوانان کشورهای گوناگون منطقه آمریکای لاتین را برای شناسایی افراد مناسب برای ایجاد اختلالات در کشور به کوبا اعزام می‌کرد که تعداد زیادی از این قبیل اقدامات از سوی پلیس کوبا شناسایی و افشا شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» در پایان این مقاله تأکید کرده که دولت آمریکا به جای صرف این مبالغ بیهوده و همچنین استفاده از تعداد زیادی نیروهای انسانی بهتر است که به دنبال راه‌حل مناسب برای برقراری روابط دوستانه با دولت کوبا باشد.

به اعتقاد تحلیل‌گران این روزنامه، آمریکا راه دیگری جز ایجاد روابط دوستانه و دیپلماتیک با کوبا ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول