اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

8/ عضو برنامه امنیت بین‌الملل مرکز «بلفر» دانشگاه هاروارد در گفت‌وگو با فارس:

شکست مذاکرات، دور از ذهن‌ترین گزینه است/طرفین اعتبار سیاسی بالایی برای توافق خرج کرده‌اند

«آرین طباطبائی» تحلیلگر مسائل هسته‌ای و عضو برنامه امنیت بین‌الملل مرکز «بلفر» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تمدید مذاکرات را محتمل‌ترین گزینه دانست و گفت طرفین اعتبار سیاسی زیادی برای مذاکرات خرج کرده‌اند و این امر هزینه شکست را افزایش داده است.

شکست مذاکرات، دور از ذهن‌ترین گزینه است/طرفین اعتبار سیاسی بالایی برای توافق خرج کرده‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که زمان اندکی تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 باقی مانده، گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد روند مذاکرات و همچنین سرنوشت این گفت‌وگوها مطرح شده است. به همین بهانه خبرگزاری فارس مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها را با کارشناسان و تحلیلگران مطلع از مسئله هسته‌ای ترتیب داده است، که در سلسله گزارش‌هایی منتشر می‌شود.

«آرین طباطبائی» عضو برنامه امنیت بین‌الملل مرکز بلفر دانشگاه هاروارد می‌گوید تمدید مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه پیش روی طرفین است و در مقابل شکست کامل گفت‌وگوها دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این عضو سابق بخش امنیت هسته‌ای استنتون در رابطه با ارزیابی خود از نتیجه مذاکرات، گفت: «محتمل‌ترین گزینه در حال حاضر تمدید مذاکرات یا رسیدن به نوعی چارچوب توافقنامه و موکول کردن جزئیات به آینده است. دور از ذهن‌ترین گزینه هم شکست کامل گفت‌وگوهاست.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 هفته گذشته در حالی آغاز شد که طرفین برای رسیدن به توافق هسته‌ای تنها تا روز سوم آذر (24 نوامبر) زمان دارند. با این حال، گفته می‌شود پابرجا بودن اختلافات بر سر موضوعات اصلی نظیر میزان غنی‌سازی و نحوه لغو تحریم‌ها، احتمال حصول توافق تمام عیار در ضرب‌الاجل را کاهش داده است. «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس دو روز قبل در شهر وین گفت در صورتی که مذاکرات پیشرفت مناسبی داشته باشد، امکان تمدید هست.

خانم طباطبائی در رابطه با تبعات شکست یا توافق احتمالی هم می‌گوید: «هم دولت اوباما و هم رئیس‌جمهور روحانی اعتبار سیاسی زیادی برای این مذاکرات خرج کرده‌اند و به همین جهت شکست کامل گفت‌وگوها می‌تواند برای هر دو از لحاظ داخلی بد باشد. نهایتا، تندروها و همچنین دولت‌های اسرائیل و عربستان، که خواستار ادامه وضعیت فعلی هستند، برنده شکست مذاکرات خواهند بود.»

 

وی افزود: «در مقابل موفقیت مذاکرات، ایران را تقویت کرده و جایگاه آن را در عرصه منطقه‌ای و بین‌الملل ارتقا می‌دهد. هیچ‌یک از طرفین نباید توان خود را برای متهم کردن طرف دیگر در صورت شکست مذاکرات، دست بالا بگیرد.»

او همچنین گفت: «به نظر من مسئله یکی از مسائل مهمی که باید در نظر داشت، نقش و منافع روسیه است. در حال حاضر، آن‌ها موضعی دارند که در هر صورت چه توافقی صورت گیرد و چه این امر رخ ندهد، آن‌ها منتفع خواهند شد. اما به طور اخص، اگر توافقی نباشد، روسیه در چندین صنعت ایران، نقش بیشتری کسب خواهد کرد.»

ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به توافق موقتی تحت عنوان «برنامه مشترک اقدام» دست یافتند که بر اساس آن قرار شد اجرای بخشی از تحریم‌های ایران در برابر تعلیق قسمتی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، متوقف شود. این توفق در ابتدا برای 6 ماه اجرا شده و پس از ناکامی طرفین در رسیدن به توافق، برای چهار ماه دیگر تمدید شد. در توافق ژنو تنها یک بار تمدید پیش‌بینی شده و از همین رو ساز و کار ادامه مذاکرات بعد از سوم آذر هنوز روشن نیست.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول