اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

زمانی که شاه عربستان عاقل تر بود

کاردار پادشاهی سعودی در ایران پیام کتبی ملک خالد پادشاه این کشور در زمینه اهتمام به مسئله فلسطین و نقش حساس این موضوع در وضع کنونی جهان اسلام را به آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد .

زمانی که شاه عربستان عاقل تر بود

رخدادهای 24 فروردین 1361

چکیده

به مناسبت آغاز مرحله نوین انقلاب اسلامی در مسجد الاقصی و قیام ملت فلسطین آیت الله منتظری پیامی صادر و تاکید کرد : ایران حاضر است پس از جنگ با تمام قدرت برای نجات فلسطین برخیزد.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس خواستار شرکت ملت های جهان در اعتصاب سراسری فردا شد .

 

از سوی میرحسین موسوی نخست وزیر به مناسبت حمله وحشیانه مزدوران رژیم اشغالگر قدس به مردم ستمدیده فلسطین طی صدور اطلاعیه ای فردا تعطیل عمومی اعلام شد .

 

پاسداران جان بر کف 9 تن از عوامل خودفروخته آمریکایی به اصطلاح فدایی خلق و سازمان فاشیستی کومله را دستگیر کردند .

 

کمیته بررسی کننده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران منتخب کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دیروز پس از یک اقامت 48 ساعته فرودگاه مهرآباد را به مقصد بغداد ترک کرد .

 

آیت الله خامنه ای : حرف ما حرف حق مردمی است که صاحبان اصلی صحنه هستند و شهید داده اند ، اگر ما یک قدم از این شرایط عقب بنشینیم این مردم راضی نخواهند شد .

 

کاردار پادشاهی سعودی در ایران عصر دیروز با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کرده و پیام کتبی ملک خالد پادشاه این کشور در زمینه اهتمام به مسئله فلسطین به رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد .

 

نخست وزیر: برخی از کشورها از مسائل اقتصادی به عنوان اهرم هایی برای برآوردن مقاصد سیاسی خود استفاده می کنند .

 

وزیر کشور کویت روز گذشته اعلام کرد مسئله تعیین مرز کویت با عراق به دلیل پاره ای از مسائل همچنان لاینحل باقی مانده است .

آیت الله منتظری : ایران آماده است پس از جنگ به نجات فلسطین بشتابد

به مناسبت آغاز مرحله نوین انقلاب اسلامی در مسجد الاقصی و قیام ملت فلسطین آیت الله منتظری پیامی صادر و تاکید کرد : ایران حاضر است پس از جنگ با تمام قدرت برای نجات فلسطین برخیزد .

وی ادامه داد : وظیفه اسلامی علما و روحانیون است که با وحدت کلمه به دور از جمیع ملاحظات ملت مسلمان فلسطین را بر محور اسلام و تعلیمات حیات بخش آن رهبری و بسیج نموده و بیش از این اجازه ندهند حق مسلم و عظیم این ملت مظلوم تضییع و سرنوشت آن بازیچه دست قدرت های استعمارگر و مزدورانی همچون سادات ، شاه حسین و صدام بماند.

آیت الله منتظری افزود : آزادی فلسطین یکی از آرمان ها و اهداف همیشگی انقلاب ما بوده و هست و برادران و خواهران مسلمان فلسطینی جمهوری اسلامی ایران را وطن دوم خودشان می دانند ملت و دولت ما آماده است پس از پایان جنگ تحمیلی صدام مزدور با تمام قدرت و امکانات خود همدوش با دولت های مترقی عرب به نجات قدس عزیز و ملت مظلوم فلسطین بشتابد .

وی افزوده است : دولت های عربی منطقه که سال ها است شعار می دهند و عملا با آمریکا و اسرائیل همکاری می نمایند اگر علاقه ای به نجات ملت فلسطین و رهایی مسجد الاقصی دارند خوب است از این فرصت الهی استفاده نموده و با حمایت از این حرکت و تحول اسلامی جدید ملت فلسطین آنان را از نظر امکانات تقویت نمایند و ندای مظلومیت و اخبار قیام آنان از مسجد الاقصی را به گوش ملل عالم برسانند و بدانند تنها راه نجات فلسطین و قبله اول اسلام از دست اشغالگران صهیونیزم تشکیل و تقویت یک جبهه قوی اسلامیست نه مذاکرات به اصطلاح سیاسی و معامله با قدرت های حمایت کننده از اسرائیل .(1)

هاشمی از ملت های جهان خواست در اعتصاب سراسری شرکت کنند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس خواستار شرکت ملت های جهان در اعتصاب سراسری فردا شد .

هاشمی اظهار داشت : خوشبختانه بعد از مدتی انتظار مردم فلسطین راه خودشان را پیدا کردند و به طوری که آقایان اطلاع دارند مسجد الاقصی کانون این حرکت عظیم شد . شعارهایی که مردم فلسطین برای گرفتن حقشان انتخاب کردند و شیوه ای که با آن شیوه مبارزه خودشان را دارند توسعه می دهند امیدوار کننده است .

وی ادامه داد : در این نهضت وسیع که خوشبختانه انعکاس جهانی مطلوبی هم داشته است نکات قابل توجهی است که برای ما هم آشنا است . یکی محتوای دینی و اسلامی اش و دیگری شیوه همکاری مردمی آن به نحوی که انقلاب اسلامی ایران عمل کرد و پیروز شد .

رئیس مجلس گفت : به مردم فلسطین تذکر می‌دهیم که به هیچ وجه اجازه ندهند محتوا و شیوه‌ای که انتخاب کرده‌اند مورد دستبرد شیاطین قرار بگیرد و راه عوض بشود. ما از این تجربه خاطره خوشی داریم و دنیا تجربه ایران را می‌داند و دشمن هم خوب فهمیده که شما از نقطه خوبی شروع کرده‌اید ، یقینا درصدد خواهد آمد که شعار شما و محتوای مبارزه شما و شیوه شما را از دستتان بگیرد.

وی اظهار داشت : تذکری که به کشورهای اسلامی و مخصوصا سران کشورهای اسلامی داده میشود این است که مبادا به فکر بیفتند که فرصت طلبی کنند، بخواهند از این مبارزه‌ای که مردم فلسطین شروع کرده‌اند به نفع خودشان و برای کسب وجهه و آبرو استفاده بکنند یا خدای نکرده عامل دست شیران بزرگ بشوند و بخواهند بنحوی نفوذ کنند و سررشته را بدست بگیرند. و باعث انحراف مبارزه مردم بشوند. این تذکر چیزی است که ما پشت آن می‌ایستیم و افشاگری می‌کنیم.

هاشمی ادامه داد : قرار است فردا روز چهارشنبه اعتصاب عمومی در سراسر دنیای اسلام باشد و ما هم از دولت اسلامی می‌خواهیم که برای این عمل مقدس پیش قدم بشود و همه امکانات را برای معرفی کردن نهضت مقدس مردم فلسطین و نهضت مقدس بیت المقدس بکار بگیرند و ملت ایران هم آرزویش بود که به این نقطه از مبارزه برسد که رسیده و تحقیقا فردا این حمایت را ابراز خواهد داشت و مسأله مهمتر این که مردم فلسطین این را توجه کنند که اگر خودشان در میدان نباشند از بیرون برای آنها کار مثبتی نمیشود و اگر خودشان در میدان آمدند دیگران مجبورند دنبال سر آنها حرکت کنند.(2)

 

از سوی دولت برای حمایت از قیام فلسطین ؛ فردا تعطیل اعلام شد

از سوی میرحسین موسوی نخست وزیر به مناسبت حمله وحشیانه مزدوران رژیم اشغالگر قدس به مردم ستمدیده فلسطین طی صدور اطلاعیه ای فردا تعطیل عمومی اعلام شد . در قسمتی از اطلاعیه نخست وزیر آمده است : دولت جمهوری اسلامی ایران به تاسی از تعالیم آسمانی اسلام و برای اعلام حمایت مجدد از قیام قهرمانانه فلسطین چهارشنبه 25 فروردین را تعطیل عمومی اعلام می نماید . (3)

9 عامل درگیری های جنگل و کردستان دستگیر شدند

روابط عمومی ستاد مرکزی کمیته های انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد پاسداران جان بر کف 9 تن از عوامل خودفروخته آمریکایی به اصطلاح فدایی خلق و سازمان فاشیستی کومله را دستگیر کردند . از دستگیر شدگان که در عملیات وحشیانه جنگل های شمال و درگیری های کردستان شرکت فعال و مستقیم داشته اند مقادیر زیادی اسناد درون گروهی و چندین قبضه اسلحه ژ-3 ، کلت کمری و مقدار 600 گرم سیانور کشف شده است . (4)

کمیته غیر متعهدها از تهران عازم بغداد شد

کمیته بررسی کننده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران منتخب کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دیروز پس از یک اقامت 48 ساعته فرودگاه مهرآباد را به مقصد بغداد ترک کرد . گفتنی است در دیدار این کمیته که متشکل از وزرای خارجه کوبا و زامبیا ، رئیس بخش سیاسی سازمان آزادیبخش فلسطین و معاون وزیر مشاور در امور خارجه هند است با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور ایشان مواضع جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با جنگ تحمیلی مجددا برای کمیته تشریح کردند.

در بیانیه مطبوعاتی این کمیته قبل از ترک تهران به دیدار های صورت گرفته با رئیس جمهور اشاره شده است . در این بیانیه همچنین آمده است : این هیئت به منظور مذاکره با مقامات عراقی جهت دستیابی به راه حلی عادلانه و شرافتمندانه برای پایان دادن به جنگ تهران را به مقصد بغداد ترک کرد . (5)

حرف ما حرف مردمی است که شهید داده اند و خانه هایشان ویران شده است

کمیته بررسی کننده جنگ تحمیلی منتخب کشورهای غیر متعهد عصر دیروز قبل از ترک تهران برای دومین بار با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کرد .

در این دیدار که حاج سید احمد خمینی فرزند امام نیز حضور داشت رئیس جمهور اظهار داشتند : شما می دانید که شرایط ما از ابتدای جنگ تحمیلی تاکنون تغییر نکرده است ، حرف ما حرف حق مردمی است که صاحبان اصلی صحنه هستند و شهید داده اند ، خانه هایشان ویران شده و 5/2 میلیون نفرشان آواره شده اند ، اگر ما یک قدم از این شرایط عقب بنشینیم این مردم راضی نخواهند شد .

آیت الله خامنه ای متذکر شدند : دو شرط از شروط ما برای پایان دادن به جنگ بایستی به وسیله عراق انجام شود : اول عقب نشینی بدون قید و شرط همه نیروهای عراقی از ایران و دوم پرداخت غرامت خسارت هایی که در طول جنگ بر کشور ما وارد کرده است . شرط سوم ما معرفی متجاوز و مجازات او چیزی است که می بایستی توسط عقلا و صلح دوستان عالم صورت گیرد . بازگشت بیش از یکصد هزار آواره عراقی که به زور اخراج شده اند نیز بایستی تضمین شود . البته هرکدام از این آوارگان که ترجیح دهند در ایران بمانند ما مانند خودمان از آن ها پذیرایی خواهیم کرد.(6)

پیام شاه عربستان تقدیم آیت الله خامنه ای شد

کاردار پادشاهی سعودی در ایران عصر دیروز با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار کرده و پیام کتبی ملک خالد پادشاه این کشور در زمینه اهتمام به مسئله فلسطین و نقش حساس این موضوع در وضع کنونی جهان اسلام را به رئیس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد .

در این دیدار آیت الله خامنه ای اظهار داشتند : ما با هرگونه حرکت مثبتی در مورد مسئله فلسطین موافقیم و حاضریم در کنار برادران عرب کلیه امکانات خود را به این امر اختصاص دهیم که شرف اسلامی ما و شرف صد میلیون عرب منوط به آن است . (7)

موسوی : باید از روابط اقتصادی برای آرمان های انقلاب اسلامی استفاده کرد

تعدادی از سفرا و کارداران جدید جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هند ، ایتالیا ، یونان و یوگسلاوی به همراه مدیرکل آموزش و ارزیابی وزارت امور خارجه شب گذشته با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کردند .

در این دیدار آیت الله خامنه ای در مورد هر یک از کشورهای محل ماموریت سفرا و کارداران جدید کشورمان نوع رابطه ای که آنان برای بیان خط مشی جمهوری اسلامی ایران باید با مقامات آن کشورها برقرار کنند رهنمودهایی بیان کردند و ضرورت ارتباط و همکاری با دانشجویان ایرانی را در کشورهای خارجی تشریح کردند.

همچنین شب گذشته این جمع از سفیران و کارداران ایران با نخست وزیر دیدار و گفت و گو کردند. موسوی در این دیدار اظهار داشت : برخی از کشورها از مسائل اقتصادی به عنوان اهرم هایی برای برآوردن مقاصد سیاسی خود استفاده می کنند ، ما باید از روابط اقتصادی در جهت آرمان های انقلاب اسلامی استفاده نمائیم که نمونه آن بسط و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای اسلامی بویژه همسایگان می باشد . (8)

کویت خواستار تعیین حدود مرزی با عراق شد

وزیر کشور کویت روز گذشته اعلام کرد مسئله تعیین مرز کویت با عراق به دلیل پاره ای از مسائل همچنان لاینحل باقی مانده است . روزنامه کویتی القبس که این خبر را انتشار داد به نقل از وی نوشته است که از زمان درخواست کویت مبنی بر مشخص شدن حدود مرزهای این کشور با عراق تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است .

وزیر کشور کویت در این زمینه گفته است : حتی برای بحث پیرامون این مسئله نیز زمان مشخصی تعیین نگردیده است . لازم به تذکر است که سال ها است کویت و پادشاهی سعودی بر سر به رسمیت شناختن مرزهای مشترک خود با عراق با رژیم این کشور اختلاف دارند و اخیرا پادشاهی سعودی برای تقویت حکام بغداد با امضای قراردادی با صدام مسئله را مسکوت باقی گذاشته است اما ادعای ارضی رژیم بغداد علیه کویت همچنان باقی مانده است .(9)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 12
2- مشروح مذاکرات مجلس ، 24 فروردین 1361
3- اطلاعات ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 1
4- اطلاعات ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 1
5- اطلاعات ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 1
6- جمهوری اسلامی  ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 12 ،
7- اطلاعات ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 2
8- اطلاعات ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 2
9- جمهوری اسلامی ، 24 فروردین 1361 ، صفحه 3 ، کویت که در طول جنگ تحمیلی بیشترین کمک ها را به رژیم بعث عراق و شخص صدام انجام داده بود پس از جنگ حق خود را تمام و کمال از او گرفت و صدام این بار به شیوه خود مناقشات مرزی با کویت را حل کرد . این بود نتیجه حکام شکم پرستی که برای مقابله با انقلاب اسلامی به دامن صدام پناه بردند و اموال حاصل از فروش ذخائر گرانبهای ملت مسلمان خود را یک دستی تقدیم این جلاد خونخوار کردند و در پایان نیز زمانی که جنگ به پایان رسید حق الزحمه خود را از دیکتاتور عراق دریافت کردند .

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول