اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طرح شاه مراکش برای آزادی قدس یا نجات اسرائیل؟!

در پایان دیدار ملک‌حسن و ریگان اعلام شد که ملک‌حسن به عنوان رئیس کمیته نجات قدس [!] طرحی برای رئیس جمهوری آمریکا در مورد مسئله برقراری صلح در خاورمیانه ارائه کرده است.

طرح شاه مراکش برای آزادی قدس یا نجات اسرائیل؟!

رخدادهای 1 خرداد 1361

چکیده

  • یک منبع نظامی آگاه در لندن اظهار داشت که حدود 2500 کماندوی انگلیسی در جزایر مالویناس (فالکلند) پیاده شده اند.

 

  • در پایان دیدار ملک حسن و ریگان اعلام شد که ملک حسن به عنوان رئیس کمیته نجات قدس [!] طرحی برای رئیس جمهوری آمریکا در مورد مسئله برقراری صلح در خاورمیانه ارائه کرده است .

 

  • میرحسین موسوی نخست وزیر: عراق که زمانی شعارهای چپ می داد و ظاهری ضد آمریکایی داشت اینک می بینیم که در کنار اردن ، مصر و عربستان قرار گرفته و ماهیت خود را نشان می دهد.

 

  • آیت الله منتظری به توطئه جدید آمریکا مبنی بر قبولاندن مصر به جهان عرب را مورد نظر قرار داد و در این رابطه اعلام کرد که مصالحه با مصر در حقیقت مصالحه با اسرائیل است . 

 

  • واین برگر وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در نطقی در انجمن سیاست خارجی در نیویورک گفت پیروزی ایران در جنگ ایران و عراق به نفع آمریکا نخواهد بود .

حمله انگلیس به جزایر مالویناس با حمایت آمریکا

یک منبع نظامی آگاه در لندن اظهار داشت که حدود 2500 کماندوی انگلیسی در جزایر مالویناس (فالکلند) پیاده شده اند. وی افزود کماندوهای انگلیسی جمعه شب با استفاده از مساعد بودن هوا در چهار نقطه پیاده شده و بلافاصله به تحکیم مواضع خود پرداخته اند .

در بوینس آیرس ستاد ارتش آرژانتین نیز اعلام کرد که نیروهای این کشور سه هواپیما و یک هلیکوپتر انگلیسی را سرنگون ساخته و به سه هواپیمای دیگر انگلیسی نیز آسیب رسانیده و از سوی دیگر شش کشتی جنگی انگلیسی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت آسیب دیده اند یکی از کشتی های انگلیسی که مورد اصابت قرار گرفته به احتمال قوی غرق شده است. از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید بر حمایت رئیس جمهور این کشور از انگلیس در جنگ با آرژانتین بر سر جزایر فالکلند تاکید کرد. (1)

طرح شاه مراکش برای آزادی قدس یا نجات اسرائیل ؟!

گفت و گوهای ملک حسن و ریگان دیروز خاتمه یافت . در پایان این دیدار یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که ملک حسن به عنوان رئیس کمیته نجات قدس [!] طرحی برای رئیس جمهوری آمریکا در مورد مسئله برقراری صلح در خاورمیانه ارائه کرده است . این طرح از طرح شکست خورده فهد که مورد توافق اعراب قرار نگرفت سرچشمه گرفته است. گفتنی است در طرح فهد شناسایی اسرائیل مورد تاکید قرار گرفته بود . (2)

میرحسین موسوی : کسی که تا دیروز ماهیت ضد آمریکایی داشته امروز ماهیت خود را نشان داده است

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر که به اتفاق نژاد حسینیان وزیر راه و ترابری و محمد هاشمی مدیرعامل صدا و سیما به استان بوشهر رفته بود در اجتماع کارگران کارخانجات صنایع دریایی بوشهر حضور یافته و طی سخنانی تلاش خستگی ناپذیر این برادران کارگر را ادامه راه ایثارگران جبهه های نبرد خواند .

نخست وزیر همچنین طی سخنانی در جمع خلبانان در پایگاه ششم شکاری بوشهر اظهار داشت : عراق که زمانی شعارهای چپ می داد و ظاهری ضد آمریکایی داشت اینک می بینیم که در کنار اردن ، مصر و عربستان قرار گرفته و ماهیت خود را نشان می دهد و این دقیقا به خاطر آثار رشد و تکامل انقلاب اسلامی ما و داشتن ایثارگرانی چون شما خلبانان و کسانی که در گوشه و کنار کشورمان در ادارات و نهادهای انقلابی کار میکنند است .

موسوی افزود : به گزارش های رسیده در آمریکای لاتین و در کشورهای مختلف قاره آمریکا ما مبلغینی داریم که بدون دستور گرفتن از ما برای این انقلاب تبلیغ می کنند و این ها می توانند پایگاه های سیاسی و اقتصادی برای انقلاب اسلامی ما محسوب شوند و من تصور می کنم این پایگاه ها توسط آن روح ایثارگری که در قسمت های مختلف کشورمان شاهد آن هستیم بوجود می آیند.(3)

مصالحه با مصر مصالحه با اسرائیل است

شرکت کنندگان در سمینار طلاب غیر ایرانی حوزه علمیه قم پیش از ظهر دیروز با آیت الله منتظری ملاقات کردند . به گزارش واحد مرکزی خبر آیت الله منتظری در این دیدار اظهار داشت : این عراق به تنهایی نیست که با ما می جنگد بلکه تمام دولت های سرسپرده در منطقه و دیگر نقاط دنیا به فرمان آمریکا و صهیونیسم با یاری دادن رژیم رو به زوال صدام از قبیل تجهیزات و نفرات به جنگ ایران برخواسته اند.

وی در ادامه به توطئه جدید آمریکا مبنی بر قبولاندن مصر به جهان عرب که توسط صدام در شرف تکوین است را مورد نظر قرار داد و در این رابطه اعلام کرد که مصالحه با مصر در حقیقت مصالحه با اسرائیل است . (4)

وزیر دفاع آمریکا : پایان جنگ ایران و عراق نباید باعث بی ثباتی شود!

واین برگر وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در نطقی در انجمن سیاست خارجی در نیویورک گفت پیروزی ایران در جنگ ایران و عراق به نفع آمریکا نخواهد بود . وی اضافه کرد دو متحد پر و پا قرص آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان و عمان یک نگرانی موجه در مورد تجاوز ایران دارند. وی گفت : آن ها از نتایج پیروزی مشخص ایران در جنگ بیمناکند. ما می خواهیم شاهد پایان جنگ به طریقی باشیم که موجب بی ثباتی در منطقه نگردد. پیروزی ایران قطعا در جهت منافع ملی ما نیست.(5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 1 خرداد 1361 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 1 خرداد 1361 ، صفحه16

3- جمهوری اسلامی، 1 خرداد 1361 ، صفحه 3

4- کیهان ، 1 خرداد 1361 ، صفحه 2

5- کیهان ، 1 خرداد 1361 ، صفحه 16
پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول