اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

روزنامه هایی که پول می‌گیرند و واقعیات را وارونه می‌کنند

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور: روزنامه‌هایی که پول میگیرند و واقعیات را وارونه می کنند در دنیا بی شمارند آن که این چنین نیست کم است. آن که تحت تاثیر سیاست های سلطه گر و تحت تاثیر قدرت قدرتمندان قلدر نیست کم است یا شاید بتوان گفت درحد نادر و کمیابند.

روزنامه هایی که پول می‌گیرند و واقعیات را وارونه می‌کنند

رخدادهای 21 مرداد 1361

  • آیت الله خامنه ای: روزنامه هایی که پول میگیرند و واقعیات را وارونه می کنند در دنیا بی شمارند آن که این چنین نیست کم است.

 

  • اگر صدام و رژیم عفلقی صدامی مجازات نشوند شما خیال می کنید فقط ایران صدمه خواهد دید، اگر صدام مجازات نشود تمام این منطقه دیگر روی امنیت و آرامش را نخواهد دید.

 

  • حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور : تنها عاملی که موجب شده است تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام نکنیم آماده نبودن هیئت های نظارت در همه شهرها است.

 

  • رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز پس از دیدار با وزیر پارلمان هند مواضع جمهوری اسلامی و دیدگاه های انقلاب اسلامی ایران را در مسائل مورد سئوال ، برای اعضای پارلمان آن کشور تشریح کرد .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به نمایندگان پارلمان هند: ما در ایران مشغول امریکائی زدائی هستیم و از هند نیز که دو قرن و نیم مورد ستم انگلیس بود انتظار داریم انگلیسی زدائی کند و برای قطع نفوذ استعمار به کنار گذاشتن زبان انگلیسی اقدام کند .

 

  • بمب افکن های اسرائیل برای سومین روز متوالی مواضع نیروهای فلسطینی و اردوگاه های آوارگان را در غرب بیروت بمباران کردند.

 

  • رادیو رژیم صهیونیستی از قول منابع نظامی گزارش داد : نیروهای سوریه در جبهه شرق «بقاع» (مرکز لبنان) به طور بی سابقه به استحکام خطوط دفاعی و جابجا کردن نیروهای زرهی خود دست زده اند.

سخنان مهم آیت الله خامنه ای در جمع خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی

صبح دیروز گروهی از خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی همراه با تنی چند از مسئولین این روزنامه با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کردند . رئیس جمهور در جمع این خبرنگاران سخنان مهمی ایراد کردند .

نقش مهم خبرنگاران از منظر آیت الله خامنه ای

اگر گردانندگان روزنامه از اوضاع کشور ، از حوادثی که در چهار گوشه کشور اتفاق می افتد ، از خطوطی که وجود دارد ، از آن چه مردم می گویند و مردم می خواهند و بر مردم می گذرد اطلاعی نداشته باشند محققا نخواهند توانست نقش هدایت و ارائه طریق و روشنگری افکار و اذهان و بالا بردن سطح اطلاع مردم و ارائه حوادث درست و مهم و تعیین کننده جامعه را که به عهده آن هاست انجام بدهند. این تکالیف در صورتی به وسیله کارگردانان روزنامه امکان پذیر هست که خبرنگاران بتوانند آن چنان که هست جامعه را برای گردانندگان روزنامه منعکس کنند و ترسیم کنند .

تغذیه کننده واقعی مطبوعات چه کسانی هستند؟

آیت الله خامنه ای افزودند :  مردم مایلند مسائل کشور را بفهمند و محتاجند که در مورد این مسائل تحلیل درست را بشنوند واقعیت های جاری بر جامعه را درک کنند. تکلیف آینده خودشان را از او استنباط کنند . سطح اندیشه رفیع در مسائل سیاسی در مسائل کشور داشته باشند و این توقعات را روزنامه در صورتی می تواند برآورده کند که شما بتوانید منعکس کننده واقعیات جامعه برای روزنامه باشید .

مطبوعات در دنیا از شان واقعی خود جدا هستند

رئیس جمهور ادامه دادند : یکی از عواملی که می تواند مردم را به این حد لازم از آگاهی برساند مطبوعات است. همه جا در دنیا مطبوعات با این وظیفه و با این هدف و فلسفه به وجود آمده است . البته در دنیا امروز مطبوعات از شان واقعی خودشان می توان گفت کاملا جدا هستند. آن چه که بر مطبوعات حاکم نیست احساس آن و ظیفه ای است که مطبوعات برای آن به وجود آمده ، تبلیغات دروغ و قلم های مزدور و مغز های علیل و دل های بدخواه و مغرض بلائی برسر مطبوعات عالم آورده اند که تاثیرات آن به این زودی ها قابل جبران و ترمیم نیست .

روزنامه هایی که پول می گیرند و واقعیات را وارونه می کنند

آیت الله خامنه ای افزودند : روزنامه هایی که پول میگیرند و واقعیات را وارونه می کنند در دنیا بی شمارند آن که این چنین نیست کم است. آن که تحت تاثیر سیاست های سلطه گر و تحت تاثیر قدرت قدرتمندان قلدر نیست کم است یا شاید بتوان گفت درحد نادر و کمیاب و در خیلی جاها به کلی نشانی از چنین چیزی و جود ندارد.

رسانه ها علت سکوت ملت ها در برابر جنایت ها

دولت ها بنا به سیاست زمان و بنا به اقتضای مصالح سیاسی خودشان حرف های بی خاصیت و بی اثر و خالی از محتوا بسیار می زنند اظهار حمایت هایی می کنند هم دردی هابی می کنند اما اظهاراتی که به هیچ وجه آن مردم مظلوم ، محاصره شده بی پناه و بی مدافع را سودی نمی بخشد. اما ملت ها ، ملتها آرامند ، خاموشند ، بی تحرکند چرا؟ چون رسانه های گروهی نقش خودشان را ایفا نمی کنند. یک ترسیم ساده از وضعیت لبنان کافی است که بتواند میلیون ها انسان را در سراسر جهان آن چنان بشوراند که دولت صهیونیستی متجاوز و همه حامیان جهانیش از این کار پشیمان بشوند، چرا مردم آمریکا که همه طرفدار یک چنین جنایت هولناکی نیستند ، ساکتند ، چرا مردم اروپا که دم از آزادی خواهی می زنند ساکتند، چرا ملت های بزرگ مسلمان در کشورهای به اصطلاح اسلامی اعم از عربی و غیر عربی ساکت و خاموشند ، چرا؟ برای خاطر اینکه از حقایق خبر ندارند ابعاد فاجعه را نمی دانند کسی با آن ها حرف نمی زند. کسی مطالب را با آنها در میان نمی گذارد ، کاری که روزنامه ها باید انجام دهند ، انجام نمی شود.

مطبوعاتی که جزو مجرمان و روسیاهان ابدی تاریخ بشرند

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز اظهار داشتند : عینا این مسئله در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در حالی که نظامیان مزدور وابسته عراق صدها شهر و روستای ما را بمباران کردند مردم بی دفاع و غیر نظامی را کشتند ، خانه ها را ویران کردند چقدر انسانهائی را که در جنگ هیج نقشی نمی توانستند داشته باشند ، کودک بودند، بچه شیرخوار بودند ، از نعمت حیات و از نعمت سلامتی محروم کردند ؟ انعکاس وارونه جنگ تحمیلی توسط رسانه های خارجی و این یک فاجعه ای بود که اگر مردم دنیا آنرا می دانستند با موضع گیری صحیح در مقابل او می توانستند انجام بدهند ، این حقایق را مکتوم نگه داشتند بارها دعوت شدند، آمدند دیدند از نزدیک ، لمس کردند اما حاضر نشدند آنچه را که دیده بودند گزارش کنند . به مردم دنیا رفتند عکسش را ارائه دادند و نتیجه این شد که دنیا در مقابل یک حادثه ای که می تواند در سرنوشت ملت های حداقل این منطقه تاثیر بگذارد بی تفاوت ماند .

اگر صدام مجازات نشود کسی روی آرامش و امنیت نخواهد دید

آیت الله خامنه ای تاکید کردند :  شما فکر می کنید که یک تجاوز وقتی انجام گرفت ابعاد این تجاوز چقدر است اگر صدام و رژیم عفلقی صدامی مجازات نشوند شما خیال می کنید فقط ایران صدمه خواهد دید، اگر صدام مجازات نشود تمام این منطقه دیگر روی امنیت و آرامش را نخواهد دید. اگر آن کسی که به اتکای زور و قدرتی که خیال می کند دارد تجاوز را به کشور همسایه اش آغاز بکند هر کسی که اندک احساس قدرت در خود کرد ، تجاوز را آغاز خواهد کرد. اینکه ما در شرو ط سه گانه معروف خودمان شرط مجازات صدام را به عنوان یک شرط حقیقی و اصلی قید کردیم ، به خاطر همین است، ما معتقدیم که باید اعتقاد و اتکای به زور را در منطقه ریشه کن کرد بارها به هیئت های میانجی صلح این را گفتیم .

روزنامه هایی که شرشان از سر مردم کم شد

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : شما در خود ایران دیدید این چند روزنامه ای که بحمدالله شرشان از سر مردم کوتاه شد به برکت اقدام شجاعانه دستگاه قضائی ، چه می کردند با ذهن مردم چطور چیزهائی را که نبود از بدیها و زشتی ها وانمود می کردند که هست و چطور چیز هائی که بود از خوبی ها و پیشرفت ها وانمود می کردند که نیست وچطور نقطه ضعف های کوچک را درشت می کردند، بزرگ می کردند تعمیم می دادند . کلیت می دادند و به رخ مردم می کشیدند و چطور شخصیت های مزور و کاذب را جلو چشم مردم قرار می دادند و سعی می کردند شخصیت های حقیقی را در سایه و حتی در مواردی زیر سئوال قرار دهند.

مطبوعات همچون شمشیر برنده

ایشان در ادامه سخنان خود تاکید کردند : مطبوعات همچون شمشیر برنده هستند یعنی مطبوعات مثل شمشیر برنده ای هستند که اگر دست انسان های ناباب بیفتند آن زیان ها را خواهند داشت و اگر دست انسان هاب متعهد و مسئول و آگاه و هوشمند بیفتند بهترین و سازنده ترین نقش را خواهند داشت. (1)

اساسنامه کمیته ها

حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور در مورد کارها و تحولاتی که در نظر است در کمیته ها انجام شود ، گفت: یکی تدوین اساسنامه کمیته ها است که قبلا هم بر روی آن کار شده است و باید در این مورد تجدید نظر به عمل آید و سپس تقدیم مجلس گردد و با تصویب اساسنامه ، هم تکلیف خود کمیته ها از نظر کارها و محدوده مسئولیت های آن ها روشن و مشخص می گردد و هم تکلیف بقیه ارگان های نظامی و انتظامی .

وی گفت : مسئله دیگری که در نظر داریم انشاءالله در آینده انجام شود ، این است که چون کمیته ها نهادی است که باید بماند همان طوری که امام فرمودند : تا زمانی که شرایط انقلاب است و ضد انقلاب در جامعه ما حضور دارد ، برنامه ای برای جذب نیرو باید داشته باشیم .

برنامه ناطق نوری برای انتخابات

در رابطه با برگزاری انتخابات وزیر کشور گفت : بنده به کرات گفته ام که از ماه ها قبل ، شرایط انتخابات از نظر وزارت کشور آماده است اما برای اعلام زمان انتخابات هیچ مانعی نداریم و هر موقع می توانیم آن را اعلام کنیم. ولی برای برگزاری انتخابات ، شورای نگهبان هم رسالتی دارد و آن تشکیل و تعیین هیئت های نظارت بر انتخابات در کلیه شهرهای کشور است. تعیین هیاتهای نظارت در همه شهرها کار آسانی نیست ، آن هم شورای نگهبان باید هیئتی را ناظر بگذارد که مورد اعتماد و اطمینانشان باشد . یافتن چنین افرادی ، زمان می خواهد . لذا تنها عاملی که موجب شده است تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام نکنیم آماده نبودن هیئت های نظارت در همه شهرها است.

بازسازی مناطق جنگی

 درباره بازسازی مناطق جنگی وزیر کشور گفت : خوشبختانه ستاد بازسازی که مسئولیت آن با من است و مسئولینی که در این رابطه انتخاب شده اند خوب با کارها برخورد کرده اند و هراستانی که اعلام آمادگی کرده است که ما یک شهری را می سازیم با آنان تماس گرفته شده است و امکانات آنان از نظر نیروی انسانی و از نظر پولی و ماشین آلات بررسی شده است . (2)

تشریح مواضع جمهوری اسلامی در هند از سوی آیت الله هاشمی

رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز پس از دیدار با وزیر پارلمان هند مو اضع جمهوری اسلامی و دیدگاه های انقلاب اسلامی ایران را در مسائل مورد سئوال ، برای اعضای پارلمان آن کشور تشریح کرد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی که بعد از ظهر دو روز پیش برای انجام یک دیدار رسمی در راس هیئتی بلندپایه وارد هند شده است ، عصر دیروز پس از دیدار با آقای «نارایان سینگ» وزیر پارلمان هند و « بالرام جاک هر» رئیس پارلمان هند در جمع نمایندگان مجلس شورای هند حضور یافت و به سئوالات آنان در موارد مختلف از جمله مو اضع جمهـورى سلامی ایران در مسایل داخلی و خارجی و جنگ تحمیلی پاسخ داد.

هاشمی پس از ابراز خرسندی از حضور در هند که آن را خانه خود می خواند ، گفت: قبل از انقلاب اسلامی ملت ایران نمی توانست در کنار مردم مستقل هند باشد ، اما اکنون ما می توانیم با هند مستقل و تمامی کسانی که باتجاوزو متجاوز مخالفند ، همکاری کنیم .

ما در ایران به دنبال آمریکایی زدایی هستیم / از هند می خواهیم انگلیسی زدایی کند

 هاشمی رفسنجانی گفت : ما در ایران مشغول امریکائی زدائی هستیم و از هند نیز که دو قرن و نیم مورد ستم انگلیس بود انتظار داریم انگلیسی زدائی کند و برای قطع نفوذ استعمار به کنار گذاشتن زبان انگلیسی اقدام کند .

قدرت مجلس در ایران

رئیس قوه مقننه کشور مان در پاسخ به سئوال یک نماینده پارلمان هند به تشریح نحوه انتخابات ، شرایط منتخبین مجلس و میزان قدرت وزرا ، نخست وزیر و نمایندگان پرداخت و گفت : در جمهوری اسلامی ایران انتخاب وزرا و نخست وزیر را نمایندگان بایستی تائید کنند و اگر رئیس جمهوری کفایت و صلاحیت سیاسی نداشته باشد ، مجلس قدرت عزل او را دارد و نمایندگان حق دارند وزیر یا همه وزرا را استیضاح کنند و همچنین مذاکرات پارلمان ما مستقیما و بدون سانسور از رادیو پخش می شود و هیچ چیز پارلمان از نظر مردم مخفی نمی ماند.

ما به خود حق می دهیم انقلابمان را صادر کنیم

هاشمی رفسنجانی سپس به تشریح عبارت صدور انقلاب پرداخت و گفت : ما به خود حق می دهیم بدون توسل به زور انقلاب را تبلیغ کنیم و نهضت های آزادی بخش را در صورت تمایلشان ، به بحث درباره انقلاب اسلامی بپذیریم و اگر ابرقدرتها بخواهند کشورهای منطقه مارا تهدید کنند انقلاب اسلامی به خود حق می دهد از این کشورها دفاع کند، اما ما قصد دخالت در امور داخلی کشور های دیگر را نداریم چه عقیده ما را بپذیرند و چه نپذیرند.

ملاقات هاشمی با ایندیرا گاندی

در جریان ملاقات یکساعت و نیمه هیات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با ایندیرا گاندی نخست وزیر هند که صبح دیروز انجام شد ، مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران درقبال جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و اجلاس آینده سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از سوی هاشمی رفسنجانی تشریح شد و بر لزوم همکاری نزدیک کشورهای منطقه برای مبارزه و مقابله با نفود قدرت های خارجی تاکید گردید .

بازتاب سفر هاشمی در مطبوعات هند

سفر هاشمی رفسنجانی به هند بازتاب گسترده ای در مطبوعات این کشور داشت و جراید کثیرالانتشار هند بدون استثنا بخش هایی از اخبار روز خود را به ورود هیئت بلندپایه ایرانی به دهلی نو همراه بــا عکس هایی از هاشمی رفسنجانی اختصاص دادند. روزنامه نشنال هرالد ارگان حزب کنگره خانم گاندی ، با چاپ عکسی از رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه اول خودنوشت : ایران با برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد در هند موافق است.

چهره منافقین انقلابی نما به خوبی مشخص شده است

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورایعالی دفاع که بدعوت رئیس پارلمان هند درراس یک هیئت بلندپایه به این کشور سفر کرده است ، در جمع خواهران و برادران دانشجوی عضو انجمن های اسلامی و همچنین عده کثیری از مسلمانان این کشور در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در قسمتی از سخنان خود گفت : گذشت سه سال از انقلاب اسلامی کشور ما ، پرده از چهره بسیاری از مدعیان انقلابی بودن برداشت و حالا دیگر حنای ایشان رنگی ندارد و چهره منافقین انقلابی نما بخوبی مشخص شد.(3)

مسئولیت وزارت ارشاد درحال حاضر با نخست وزیر است

اصغرزاده معاون امور بین الملل وزارت ارشاد اسلامی صبح دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی شرکت کرد و در مورد مرجع هماهنگ کننده تبلیغات خارجی پس از استعفای وزیر ارشاد گفت : شورای سیاست گزاری و هماهنگی تبلیغات خارجی مرکب از دکتر ولایتی ، آقای خاتمی رئیس کمیسیون خارجه مجلس ، مدیر عامل صدا و سیما ، آیت الله جنتی و اینجانب که به جای آقای معادیخواه در جلسات این شورا شرکت میکنیم ، در حال حاضر مرجع محکم و درستی است که کار هماهنگی تبلیغات خارج از کشور را بنحو احسن انجام می دهد که در همین زمینه دیشب جلسه ای در خدمت آقای رئیس جمهور داشتیم .

وی در جواب به این سئوال که در حال حاضر با وجود استعفای آقای معادیخواه چه کسی مسئولیت اداره وزارت ارشاد را بر عهده دارد گفت : این وظیفه اکنون برعهده خود نخست وزیر است و ایشان چندی پیش رسما درخواست کردند که معاونین ، گزارشات را مستقیما به خود ایشان بدهند که این کار در جلسات هفتگی انجام می شود و بحمدالله پس از کسالت آقای معادیخواه ، تعللی در کارهای وزارت ارشاد پبش نیامده است.(4)

تحکیم مواضع ارتش سوریه در برابر اسرائیل

دیروز بمب افکن های اسرائیل برای سومین رو ز متوالی مواضع نیروهای فلسطینی و اردوگاه های آوارگان را در غرب بیروت بمباران کردند. خبرگزاری فلسطینی و فا در گزارشی اعلام کرد :  حمله هوائی اسرائیل در ساعت 11 و چهل دقیقه صبح دیروز به وقت محلی آغاز شد و علاو بر منطقه فقیرنشین جنوب بیروت ، اردوگاه فلسطینی برج البراجنه نیز مورد اصابت بمب های هواپیما های اسرائیلی قرار گرفت .

منابع آگاه همچنین در مورد علت تعویق جلسه کابینه اسرائیل عدم موافقت کامل رژیم صهیونیستی باطرح عقب نشینی چریک های فلسطینی را علت این تعویق بیان کردند. این منابع گفتند تا زمانیکه اسرائیل این طرح را کاملا نپذیرد لبنان و کشورهای شرکت کننده در نیروی چند ملیتی صلح نمی توانند این نیرو را در بیروت مستقر کنند!

 یادآوری میشود اسرائیل روز گذشته موافقت اصولی خود را با این طرح اعلام داشت اما گفت اصلاحیه هائی باید درطرح صورت گیرد .

خبر دیگر این که رادیو رژیم صهیونیستی از قول منابع نظامی گزارش داد : نیروهای سوریه در جبهه شرق «بقاع» (مرکز لبنان) به طور بی سابقه به استحکام خطوط دفاعی و جابجا کردن نیروهای زرهی خود دست زده اند. به گفته این منابع ، سوری ها برای تقویت مواضع خود در این منطقه از مواد سنگین استفاده می کنند. (5)

پی نوشت:

1- جمهوری اسلامی ، 21 مرداد 1361 ، صفحه 22
2- اطلاعات ، 21 مرداد 1361 ، صفحه 2
3- کیهان ، 21 مرداد 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 21 مرداد 1361 ، صفحه 1 و 4
5- اطلاعات ، 21 مرداد 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول