اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

خیانت آَشکار متجاوزان به طبیعت در گلستان + تصاویر

وقتی پیش چشم شما طبیعت را نابود می‎کنند و برخی هم مثل کبک سرشان را زیر برف فرو برده‎اند، حاصلش جز خیانت به طبیعتی نیست که مقهور متجاوزان سودجو شده است.

خیانت آَشکار متجاوزان به طبیعت در گلستان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هر چند طی سال‎های اخیر دستگاه‎های نظارتی و قضایی استان بر تلاش خود برای برخورد با متخلفان در عرصه‎های منابع طبیعی افزوده‎اند، اما انتظار می‎رود قوه قضائیه در استان با توجه به اهمیت موضوع، همچون گذشته حق طبیعت را از متخلفان بستاند تا دیگر شاهد چنین دست‎اندازی‎هایی نباشیم که جان و مال مردم را در معرض خطر قرار می‎دهد.     

بدون تردید این موضوع، امری بدیهی است که حادثه ممکن است خبر نکند، اما بسیاری از حوادث دست‎ پرورده خود ما انسان‎ها هستند که با تغییر در طبیعت و روند طبیعی آن، موجب اتفاق‎هایی تلخ می‎شویم و پس از حادثه‎ باز هم دنبال مقصر می‎گردیم و چه مقصری بهتر از طبیعت.

*تغییر مسیر رودخانه زیارت گرگان در طی چند سال

باید پذیرفت رخدادهای طبیعی جزئی از زندگی ما هستند، اما عملکرد ناآگاهانه یا آگاهانه برخی از ما انسان‎های سودجو و منفعت‎طلب موجب شده تا برخطرآفرینی این پدیده‎های طبیعی در استان افزوده شود و جان و مال مردم بی‎خبر از این تغییرات را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بدون شک این رسانه خبری یکی از پیشگامان در مبحث توجه به اتفاقات تلخ استان در عرصه ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر فنی بوده چرا که اعتقاد دارد، تجاوز به طبیعت هرگز بی‎پاسخ نمی‎ماند و قهر طبیعت نیز برآمده از بازخورد اشتباهاتی است که بشر در این عرصه مرتکب می‎شود.

در گلستان از این دست‎اندازی‎ها کم نیست، از تجاوز به حریم رودخانه‎ها گرفته تا نمونه بارز این دست‎اندازی که در مسیر جاده ناهارخوران گرگان و بالادست «قلعه حسن» که با انحراف مسیر رودخانه زیارت طی سال‎ها تغییر شکل داده است.

این فرآیند کاری متعلق به یک زمان کوتاه نیست، بلکه طی سالیان گذشته مسیر رودخانه از حالت سینوسی(مارپیچی) توسط برخی سودجویان با خاک‎ریزی و تجاوز به بستر رودخانه تغییر یافته و انحراف مسیر داده است.

یک مهندس عمران در گلستان با تائید این موضوع بر اساس شواهد موجود گفت: با توجه به ساخت و سازهای انجام گرفته، مسیر رودخانه تغییر یافته است که بدون شک در بارندگی‎های شدید بالادست، این وضعیت مانع از حرکت طبیعی روان آب در این مسیر خواهد شد.

مومنی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این تخلف آشکار، تبعات ناخوش‎آیندی همچون تهدید ساختمان‎های قرارگرفته در حریم رودخانه، انحراف سیلاب به داخل شهر و تخریب دیواره‎های رودخانه‎ در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک بارش‎های سنگین در بالادست، خسارت مالی و جانی را نصیب ساکنان این منطقه خواهد کرد که هرگز قابل جبران نیست.

مومنی با اشاره به بارندگی 29 فروردین ماه سال جاری اذعان کرد: این بارش‎ شدید  بخشی از تهدید خود را نمایان ساخت و علاوه بر تخریب دیواره رودخانه، ساکنان منطقه را نیز در تحت تاثیر ترس و نگرانی قرار داد.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه‎ای استان به عنوان متولی رودخانه‎ها، باید نسبت به تعیین حد بستر و حریم این رودخانه، به ویژه در نقاط پرخطر برای واحدهای مسکونی اقدام کند.

بارش شدید 29 فروردین ماه بخشی از دیواره رودخانه را تخریب کرد

مومنی یادآور شد: از شهرداری گرگان نیز انتظار می‎رود، ضمن تاکید بر رعایت ضوابط قانونی در ساخت و ساز مجاورت رودخانه‎‎ها، نظارت بر چنین ساخت و سازهایی در سطح گرگان را شدت ببخشد.

 وی متذکر شد: این موضوع نمونه بارزی از تاثیرگذاری تصرف و تجاوز به حریم و حد رودخانه‎ها در استان است که همواره با بارندگی نسبتا شدید به دنبال خود آبگرفتگی و بروز سیلاب را طی سنوات گذشته و جاری موجب شده است.

 

 

عضو نظام مهندسی عمران در  گرگان با تاکید بر احترام به طبیعت تصریح کرد: طبیعت را به مبارزه فرا می‎خوانیم در حالی که طبیعت مسیر خود را خواهد یافت و در این مسیر هم نمی‎توان یارای برابری و مقابله با تهدیدات ناشی از آن را داشت.

مومنی اضافه کرد: مسیر این رودخانه‎ طی سالیان سال به شکل طبیعی ایجاد شده و بهترین مسیر طبیعی است و نباید بدون توجه به این ساختار و دست‎اندازی در آن خود را در معرض خطر قرار دهیم.

وی یادآور شد: بیائیم ضمن احترام به طبیعت خود را با آن سازگار کنیم و از پیامد ورود به حریم آن بپرهیزیم، چرا که در برخی مواقع هزینه ناشی از قهر طبیعت هر گز قابل جبران نیست.   

مومنی با اشاره به شرایط کنونی و راهکار کوتاه مدت برای کاهش خطرپذیری این مسیر سیل‎گیر عنوان کرد: در شرایط فعلی دستگاه‎های عملیاتی یاد شده، باید تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه را برای حفظ جان و مال شهروندان مطابق با وظیفه‎مندی دستگاهی خود انجام دهند.

آن‎چه ذکر شد واقعیتی است که اکنون وجود دارد و انتظار می‎رود، ضمن برخورد مناسب با متخلفان این مسیر، نظارت‎ها به گونه‎ای باشد که دیگر شاهد چنین تخلفات آشکاری نباشیم.

انتهای پیام/83002/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول