اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» لبنان در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

قانون «شصت» مهم‌ترین چالش‌ پیش روی لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی

عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» لبنان با بیان اینکه لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی با چالش‌های متعددی مواجه است، مهم‌ترین این چالش‌ها را قانون «شصت» عنوان کرد.

قانون «شصت» مهم‌ترین چالش‌ پیش روی لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی

«حسن قبلان»، عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیروت تاکید کرد: پس از انتخاب رئیس جمهور و بسته شدن پرونده ریاستی، تشکیل کابینه مهم‌ترین پرونده پیش رو در لبنان است.

عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» افزود: اگرچه در لبنان اراده بر این است که موضوع تشکیل کابینه از تحولات منطقه‌ای برکنار باشد، اما به نظر من امکان چنین امری به ویژه در خصوص تحولات سوریه و بازتاب آن در لبنان ممکن نیست.

قبلان تصریح کرد: طرف‌های لبنانی باید با دقت تحولات جاری را مورد ارزیابی قرار دهند و براساس آنها مواضع داخلی و خارجی خود را بنا نمایند، این موضوع در مورد پرونده سوریه باید مورد توجه قرار گیرد، چون ادامه برخی مواضع خصمانه در این پرونده ممکن نیست.

وی با بیان اینکه طرف‌هایی چون ایران و عربستان تاثیری بسزا بر صحنه سیاسی لبنان و همچنین جهان عرب دارند، افزود: عوامل تاثیرگذار دیگری مانند اختلافات پیش آمده بین مصر و عربستان نیز جناح بندی‌های داخلی در لبنان را تشدید کرده، اما بحران سوریه و حضور یک میلیون و 500 هزار پناهجو در لبنان بیش از هر عامل دیگری صحنه سیاسی را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» گفت: در این تردید نیست، کابینه دربرگیرنده 30 وزارتخانه به جهت اینکه طیف‌های گسترده‌تری را می‌تواند دربرگیرد، برای لبنان بهتر است بویژه آنکه رئیس جمهور نیز بارها تاکید کرده است که خواهان حضور همه در صحنه است، چون لبنان توان جناح‌بندی‌ها عمیق و گسترده را ندارد.

قبلان افزود: منافع کشور در این است که تمام نیروها در تصمیم گیری‌های سیاسی مشارکت داشته باشند تا کشور را از بحرانی که در آن گرفتار آمده خارج کنند، بویژه آنکه لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی است، انتخاباتی که موانعی بی‌شمار از جمله قانون شصت پیش روی آن قرار دارد.

وی با توضیح اینکه 54 سال از قانون شصت گذشته است، ادامه داد: این قانون در بطن خود تقسیمات طایفه‌ای را تقویت کرده و گفتمان دینی – طایفه‌ای – افراطی را تشدید می‌کند، لذا در دوره‌ای که شعار آن گشودن صفحه جدید کشور و سر دادن شعار اصلاح و تغییر است، باید اصلاح این قانون نیز سرلوحه اقدامات مدنظر باشد تا زمینه پیشرفت و حرکت لبنان به جلو را فراهم کنیم.

قبلان درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران نیز گفت: اختلافات ایران و آمریکا به سال 1979 باز می‌گردد که دولت وقت آمریکا و متحدان منطقه‌ای و بین المللی‌اش مواضع بسیار تند و سرسختانه‌ای علیه ایران اتخاذ کردند، اما در مقابل ایران نیز با ایستادگی و مقاومت خود در تمام عرصه‌های اقتصادی – علمی - نظامی این ستیزه جویی‌ها را پاسخ داد.

عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند است که مواضع آن بر پرونده‌های منطقه‌ای تاثیرگذار است، تصریح کرد: تهران دارای شبکه‌ای گسترده از مناسبات و روابط و ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین المللی با کشورهای قدرتمند مانند روسیه و چین است که بر تحولات جغرافیایی و اقتصادی و جمعیتی منطقه تاثیرگذار است.

وی افزود: ویژگی ژئوپلتیک ایران اجازه اعمال فشار از سوی آمریکا بر این کشور و عقب نشینی از مواضعش را نمی‌دهد و برخلاف اظهارات ترامپ گفتمان مردم آمریکا خواهان ادامه روند برجام است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول