اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس مصری در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد

وخامت اوضاع اقتصادی نوار غزه در نتیجه محاصره و تجاوز صهیونیست‌ها

کارشناس مصری از وخامت اوضاع اقتصادی نوار غزه در نتیجه ادامه محاصره و تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه خبر داد.

وخامت اوضاع اقتصادی نوار غزه در نتیجه محاصره و تجاوز صهیونیست‌ها

«محمد ابو جیاب»، کارشناس مصری مسائل اقتصادی منطقه در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، تاکید کرد: ادامه محاصره و تجاوز رژیم صهیونیستی موجب وخامت اوضاع اقتصادی در نوار غزه شده به نحوی که اوضاع انسانی و اجتماعی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

کارشناس مسائل اقتصادی مصر افزود: برخلاف آنچه در رسانه‌ها شاهد آن هستیم، اسرائیل درحال تشدید اوضاع بر فلسطینیان ساکن نوار غزه است و این یکی از سیاست‌های دیرینه صهیونیست‌هاست تا به این طریق اندک مجوزهای ترددهای فلسطینیان را نیز لغو و باطل کند.

ابو جیاب با اشاره به تدابیر پیچیده‌ای که اسرائیل در زمینه بازسازی نوار غزه معروف به طرح «سری» جهت نظارت و کنترل مواد ساختمانی وارد شده به نوار اتخاذ کرده، گفت: از بین بردن تمام افق‌های اقتصادی در نوار غزه موجب یاس و ناامیدی بسیاری از بازرگانان و تاجران در غزه و از بین رفتن تمام فعالیت‌های مولد اقتصادی و روی آوردن فعالان اقتصادی به اقتصاد مبتنی بر واردات صرف شده است.

وی بازتاب چنین روندی بر اقتصاد نوار غزه را بسیار منفی ارزیابی کرد و افزود: مهمترین نماد این تغییر رویکرد اقتصادی در نوار غزه رشد شدید بیکاری و از بین رفتن تمام فرصت‌های شغلی و تبدیل اقتصاد مولد فلسطینی‌ها به اقتصادی صرفا مصرفی است و این مهمترین هدف اسرائیل در نوار غزه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی جهان عرب تاکید کرد: آنچه این شرایط را تشدید کرده، نبود برنامه‌هایی برای بازسازی و ترمیم اقتصاد فروپاشیده نوار غزه در قالب بازسازی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و تاسیسات زیربنایی نابود شده در تجاوز نظامی صهیونیست‌ها طی سال 2014 است، به‌گونه‌ای که با گذشت بیش از 2 سال از جنگ تنها 15 تا 20 درصد اقتصاد غزه بازسازی شده است.

ابو جیاب درباره طیف شاغلان در نهادهای رسمی نیز گفت: در این بخش نیز وضعیت مالی وخیمی را شاهد هستیم و دستگاه‌ها و نهادهای رسمی برای تامین حقوق کارمندان خود غرق در وام‌ها و قروضی‌ شده‌اند که نمی‌توانند آنها را پرداخت کنند، همین شرایط بر اقتصاد خانواده‌ها نیز حاکم است.

وی تاکید کرد: هم اکنون بیش از 80 درصد جامعه فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی با کمک‌های بین المللی امرار معاش می‌کند، میانگین بیکاری بالغ بر 43 درصد است براین اساس 60 درصد فلسطینی‌ها زیر خطر فقر و 36 درصد نیز با درآمد روزانه 2 دلار زیر خطر فقر مطلق زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول