اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

آشنایی با رشته‌های شاخه کاردانش/۸

معرفی رشته‌های هنرستانی «زراعت غلات و حبوبات» و «زراعت گیاهان علوفه‌ای و غده‌ای»

هنرجویان رشته‌های زراعت غلات و زراعت گیاهان به کسب مهارت در زمینه‌های تولید و پرورش حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان غده‌ای و علوفه‌ای و غلات و پرورش میوه‌های دانه‌دار و کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌پردازند.

معرفی رشته‌های هنرستانی «زراعت غلات و حبوبات» و «زراعت گیاهان علوفه‌ای و غده‌ای»

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ رشته «زراعت غلات و حبوبات» و رشته «زراعت گیاهان علوفه‌ای و غده‌ای» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

*معرفی رشته

ایران کشوری است که از توانمندی‌های خوب و بالقوه و بالفعل کشاورزی برخوردار بوده و کشاورزی در برنامه‌های توسعه کشور، از محورهای اصلی است.

توسعه کشاورزی نیازمند نیروی انسانی ماهر است که بتواند عملیات کشاورزی مربوط به محصولات زراعی و باغی را براساس یافته‌های جدید علمی انجام دهد و بیشترین بازدهی و محصول را در بهره‌گیری از منابع به دست آورد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

در مجموعه رشته‌های امور زراعی و باغی شاخه کاردانش هنرجویان به کسب مهارت در زمینه‌های تولید و پرورش زعفران، حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان غده‌ای و علوفه‌ای و غلات و پرورش میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار، خرما، مرکبات، میوه‌های دانه‌ریز و پسته، کشت گیاهان گلخانه‌ای جالیز، قارچ خوراکی و پرورش سبزی، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و... می‌پردازند.

*آینده تحصیلی و شغلی

1ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها یا ارگان‌ها یا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان محیط زیست و یا با تأسیس واحدهای کوچک باغداری، یا گلخانه‌ها و مزارع شخصی کوچک به صورت خوداشتغالی به کار و فعالیت بپردازند.

2ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

* ساعت آموزش

رشته «زراعت غلات و حبوبات» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 54 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «زراعت عمومی متشکل از 7 واحد نظری و 15 واحد عملی»، «رانندگی تراکتور و تیلر متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»،«کشت نخود و عدس متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «کشت ذرت متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کشت گندم و جو متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کشت لوبیا متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

رشته «زراعت گیاهان علوفه‌ای و غده‌ای» دارای 110 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 57 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «زراعت عمومی متشکل از 7 واحد نظری و 15 واحد عملی»، «رانندگی تراکتور و تیلر متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»،«کشت سیب‌زمینی متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کشت ذرت متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کشت یونجه و شبدر متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کشت چغندر متشکل از یک واحد نظری و 4 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول