اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عدم پذیرش آشتی ملی در لبنان

علامه سید محمد حسین فضل الله اعلام کرد نتایج این کنفرانس نمی تواند لبنان را به یک دولت مدرن تبدیل کند. و چشمداشت های بزرگ مردم لبنان را فراهم کند.

عدم پذیرش آشتی ملی در لبنان

رخدادهای 26 اسفند 62

چکیده:

  • آیت الله موسوی اردبیلی: انتخابات را در کمال آزادی و سلامت برگزار خواهیم کرد.

 

  • آیت الله جنتی: مهمترین مساله روز ما منهای جنگ که نباید هیچگاه آنرا فراموش کنیم مسئاله انتخابات است.

 

  • مسلمانان لبنان راه حل های کنفرانس آشتی ملی را رد کردند.

 

آیت الله موسوی اردبیلی: باید مقدمات حضور گسترده مردم در انتخابات را فراهم کنیم

مراسم عبادی سیاسی و روح بخش نماز جمعه این هفته تهران با وجود هوای سرد و بارش برف با حضور انبوه امت خداجوی حزب الله در میعادگاه عاشقان الله و خیابان های اطراف به امامت آیت الله موسوی اردبیلی امام جمعه موقت تهران با شکوه خاصی برگزار شد.

آیت الله موسوی اردبیلی در خطبه های این هفته تهران گفت: الحمدالله رب العالمین وضع جبهه ها خوب است. روحیه بچه ها خیلی بالا است ملت در صحنه حضور دارد انتخابات هم خوب برگزار خواهد شد. وظیفه شرعی همه ماست باید در آنجایی که باید حاضر شویم، حاضر باشیم. این حضور در صحنه و رای دادن تیری است در قلب دشمن.

امام جمعه موقت تهران افزود: انتخابات را باید به نحو احسن و در کمال صحت و سلامت و آزادی برگزار کنیم و مقدمات حضور گسترده مردم را در صحنه فراهم سازیم.

آیت الله موسوی اردبیلی درباره حدود آزادی در جمهوری اسلامی نیز گفت: هر چیز مخالف اسلام در نظام ما آزاد نیست در این نظام از فحشا، منکرات، قمار، جاسوسی، سازش با آمریکا، مزدوری، وابستگی به شرق خبری نیست و اینها آزاد نیستند چه کسی می تواند بگوید آزادی در حد تضاد با اسلام چه کسی می تواند این را بگوید.(1)

 

آیت الله جنتی: مساله مهم کشور انتخابات است

همزمان با پیروزی های قوای اسلام و نیز در آستانه سال نو نماز وحدت بخش و دشمن شکن این هفته شهر خون و قیام همچون هفته های گذشته با حضور مردم همیشه در صحنه به امامت آیت الله جنتی امام جمعه موقت قم در مدرسه امام صادق(ع) این شهر برگزار شد.

آیت الله جنتی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به موضوع انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین مساله روز ما منهای جنگ که نباید هیچ گاه آنرا فراموش کنیم مسئله انتخابات است و نباید در این امر مهم غفلت کرد زیرا این غفلت ها سبب می شود که خون شهدا به هدر رود وبه طور ناخواسته حکومت جباران دوباره حاکم گردد.

آیت الله جنتی افزود: مسئله انتخابات حساس ترین مسائل سیاسی کشور است و اگر مجلس آباد شود همه جا آباد می شود. به نظر من هر کس می خواهد رای بدهد باید قانون اساسی و قانون انتخابات را بخواند تا ببیند که چه کاری می خواهد انجام دهد؛ این گناه است که کسی در روز رای گیری ببیند چه کسی کاندیدا شده و به او رای بدهد.(2)

 

سوریه: آزاد سازی جنوب لبنان در دستور کار مذاکرات لوزان قرار گیرد

در حالی که سوریه شرکت کنندگان در کنفرانس آشتی ملی را زیر فشار قرار داده تا برای برنامه بازسازی آینده لبنان به توافق برسند گزارش های رسیده حاکیست کنفرانس رو به پیشرفت است سخنگوی دروزی ها و مشاور امین جمیل هر دو پیشرفت مذکرات را تائید کرده اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد کمیسیون فرعی کنفرانس آشتی ملی لبنان که به منظور ارائه پیش نویس یک ساخت سیاسی بلند مدت برای لبنان تشکیل شد در مورد تقسیم متساوی کرسی ها بین مسلمانان و مسیحیان در مجمع ملی لبنان به توافق رسید. این کمیسیون همچنین موافقت کرد که  مجمع ملی به جای رئیس جمهوری نخست وزیر را انتخاب کند این 2 تصمیم و 10 مورد دیگر قرار است تسلیم روسای هیئت های شرکت کننده در کنفرانس آشتی ملی لبنان در لوزان شود. دمشق دیرزو از طرف های لبنانی حاضر در مذاکرات سوئیس خواست صفوف خود را تنگ تر کرده و  آزادسازی جنوب لبنان را مسئله اصلی گفت و گوهای آشتی ملی خود قرار دهند.

با وجود پیشرفت مذاکرات واحد مرکزی خبر از بیروت گزارش داد شیخ ماهر یکی از اعضای تجمع علمای مسلمین طی سخنانی اعلام کرد بر مسلمانان واجب است پیشاپیش نتایج کنفرانس آشتی لوزان را رد کنند. علامه سید محمد حسین فضل الله نیز اعلام کرد نتایج این کنفرانس نمی تواند لبنان را به یک دولت مدرن تبدیل کند و چشمداشت های بزرگ مردم لبنان را فراهم کند.(3)

منابع:

1. اطلاعات، 27 اسفند 62، ص 18
2. کیهان، 27 اسفند 62، ص 27
3. اطلاعات، 27 اسفند 62، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول