اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

از سرگیری ارسال سلاح آمریکایی به لبنان

همزمان با ادامه مذاکرات در لوزان سوئیس پنتاگون وزارت دفاع آمریکا ارسال سلاح و مهمات به دولت امین جمیل را از سر گرفته است.

از سرگیری ارسال سلاح آمریکایی به لبنان

رخدادهای27 اسفند 62

چکیده:

  • موسوی: به موقع جواب کمک های دولت های مرتجع منطقه را به رژیم وابسته عراق خواهیم داد.

 

  • رزمندگان اسلام حمله گردان های کماندویی عراق را به طلائیه درهم شکستند.

 

  • آمریکا هزینه احداث خط لوله انتقال نفت عراق به اردن را می پردازد.

 

  • ارسال سلاح به لبنان از سوی آمریکا دوباره از سرگرفته شد.

 

هشدار نخست وزیر به دولت های مرتجع عرب

جمعی از پرسنل روابط عمومی اطلاعات و عملیات کمیته های انقلاب اسلامی روز پنج شنبه با مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر دیدار کردند.

آقای موسوی در این دیدار با اشاره به اجلاس وزرای خارجه کشورهای مرتجع عرب در بغداد گفت: هدف این کنفرانس که نمایندگان کشورهای دوست ایران در آن حضور نداشتند چیزی جز حفظ و تداوم سلطه قدرت های بزرگ علیه منافع ملت ها نیست چرا که اساس تفکر گردانندگان و شرکت کنندگان در این کنفرانس اصالت دادن به نژاد و ملی گرایی است و این مغایر با اسلام است.

آقای موسوی ضمن هشدار به کشورهای مرتجع منطقه در مورد کمک های مادی به رژیم وابسته عراق گفت: این کمک ها از دید مردم مسلمان ایران پنهان نیست و در موقع مناسب جواب آنها داده خواهد شد.(1)

 

اعترف اسرای عراقی به استفاده رژیم بعث از سلاح شیمیایی

قرارگاه خاتم الانبیا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد سلحشوران کفر ستیز سپاه اسلام در منطقه طلائیه تلاش مذبوحانه دشمن بعثی را که به منظور جلوگیری از پیشروی رزمندگان شجاع ما اقدام به عملیات کرده بود در هم کوبیدند. و نیروهای دشمن بعثی را به پشت مواضع خود راندند. در این ضد حمله مذبوحانه صدامیان لشکریان اسلام موفق شدند ضمن دفع این پاتک ضربات قابل توجهی به گردان کماندویی الخلیل و گردان 2 از تیپ 419 لشکر 19 عراق وارد کرده و علاوه بر انهدام بخش وسیعی از این نیروها بسیاری از آنان را به هلاکت رسانده یا مجروح ساخته و برخی را اسیر کنند. ستوان دوم صالح جلیل فرمانده گروهان چهارم از گردان دوم تیپ 19 ارتش عراق که در جریان این عملیات به اسارت نیروهای اسلام درآمد به استفاده نیروهای رژیم بعثی از سلاح های شیمیایی اعتراف کرد و فاش ساخت که پیش از حمله به نیروهای عراقی از سوی فرماندهی دستور استفاده از ماسک داده شده بود. به گفته وی سربازانی که از جلوی نیروهای ایرانی فرار می کنند بلادرنگ با تیربار به رگبار بسته می شوند.(2)

 

آمریکا هزینه ساخت خط لوله نفتی عراق به اردن را می پردازد

روزنامی البیان چاپ امارات متحده عربی گزارش داد آمریکا یک میلیارد دلار هزینه احداث خط لوله نفتی رژیم عراق به بندر اردنی عقبه را تامین می کند این خط لوله که به طول 900 کیلومتر می باشد توسط دو شرکت آمریکایی و با هزینه یک میلیارد دلار احداث خواهد شد. این روزنامه می افزاید: احداث این خط لوله که روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت عراق را به کشورهای مختلف جهان انتقال خواهد داد یک سال به طول می انجامد. بر اساس این گزارش عراق همچنین سرگرم مذاکره با مقامات سعودی جهت ایجاد خط لوله ای است تا نفت عراق را از طریق خاک پادشاهی عربستان به دریای سرخ منتقل کند.(3)

 

جمیل شایعه استعفای خود را رد کرد

کمیسیون آشتی ملی لبنان که به منظور ارائه پیش نویس یک ساخت سیاسی بلند مدت برای لبنان تشکیل شده است دیروز در مورد تقسیم مساوی کرسی ها بین مسلمانان و مسیحیان در مجمع ملی به توافق رسید اما امین جمیل رئیس رژیم لبنان در مورد زمزمه هایی در مورد استعفای وی که از سوی برخی از گروه های حاضر در مذاکرات و رسانه ها مطرح شده است گفت: استعفای من مشکلات سیاسی لبنان را حل نخواهد کرد. وی در مصاحبه با تلویزیون سوئیس افزود: اگر علت بحران لبنان شخصیت ها باشند وی آمده است تا همانگونه که برخی از رهبران مخالفین می خواهند از مقام خود کناره گیری کند ولی مسائل لبنان بنیانی هستند و نه شخصی. از سوی دیگر خبرهای دیگری از داخل لبنان نیز حاکیست همزمان با ادامه مذاکرات در لوزان سوئیس پنتاگون وزارت دفاع آمریکا ارسال سلاح و مهمات به دولت امین جمیل را از سر گرفته است. در همین ارتباط پنتاگون با  انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: آخرین محموله های سلاح های آمریکایی قرار است اواخر مارس و اوایل آوریل (نیمه اول فروردین 63) وارد لبنان شود. بر اساس این گزارش نوزدهم فوریه (30 بهمن) نیز محموله سلاح های عمده از جمله نفربرهای زرهی، خمپاره انداز، کامیون و مهمات از سوی آمریکا به لبنان تحویل داده شده است.(4)

منابع:

1. کیهان، 27 اسفند 62، ص 2
2. کیهان، 27 اسفند 62، ص 2
3. اطلاعات، 27 اسفند 62، ص 16
4. کیهان، 37 اسفند 62، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول