اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اختلافات در کنفرانس صلح لوزان

نبیه بری رهبر جنبش امل لبنان: اختلافات شدید بین جناح های درگیر لبنان در مذاکرات صلح لوزان باعث جدایی گروه های شرکت کننده شده است.

اختلافات در کنفرانس صلح لوزان

رخدادهای 28 اسفند 62

چکیده:

  • ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس از امروز در سراسر کشور آغاز شد.

 

  • با تصویب مجلس شورای اسلامی سازمان اوقاف زیر نظر وزارت ارشاد اداره خواهد شد.

 

  • رزمندگان اسلام  500 تن از مزوران بعثی را در منطقه طلائیه کشته و زخمی کردند.

 

  • انقلاب ایران و نیکاراگوئه در مورد مسائل مهم جهانی بیانیه مشترک صادر کردند.

 

  • نبیه بری: اختلافات در کنفرانس صلح لوزان همچنان به قوت خود باقیست.

 

  • نیروهای نظامی مصر برای دفاع از حکومت نمیری وارد سودان شدند.

 

ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز شد

در پی اعلام شرایط داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از صبح امروز کار ثبت نام از داوطلبان واجد شرایط در سراسر کشور آغاز شده است.

 طبق اعلام مدیر کل انتخابات کشور ثبت نام تا آخر وقت اداری روز شنبه چهارم فروردین ماه سال 63 در وزارت کشور و فرمانداری ها و بخشداری های سراسر کشور ادامه خواهد یافت. به گفته مصطفی تهرانی حداقل سن داوطلبی 26 سال تمام و حداکثر سن داوطلبی 75 سال تمام است. تبلیغ نامزدها نیز تا قبل از 10 فروردین ممنوع خواهد بود.(1)

 

اوقاف زیر نظر وزارت ارشاد قرار گرفت

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد در این جلسه قانون تشکیلات و اختیارات وزارت اوقاف و حج و زیارت و موارد آن مورد بحث و رسیدگی قرار گرفت و در ماده یک آن پیشنهاد تبدیل نام وزارت اوقاف و حج و زیارت به سازمان اوقاف و امور خیریه داده شد که مورد تصویب قرار گرفت.

مجید انصاری در موافقت با تبدیل وزارت اوقاف به سازمان اوقاف گفت: اوقاف در اختیار ولی فقیه و در اختیار ولی امر است و نمی شود زیر نظر ولایت فقیه وزارتخانه ای تشکیل شود. در نهایت با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار شد سازمان اوقاف زیر نظر وزارت ارشاد اداره شود.(2)

 

پاتک دشمن بعثی در طلائیه سرکوب شد

قرارگاه خاتم الانبیاء با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: پاتک دیگر دشمن در منطقه طلائیه درهم شکست. دشمن بعثی یک تیپ پیاده را در این پاتک به کار گرفته بود. دفع دلاورانه این پاتک توسط نیروهای مدافع سپاه اسلام 500 کشته و مجروح از مزدوران صدام برجای گذاشت. در این عملیات 15 تن از سربازان عراقی نیز به اسارت نیروهای اسلام درآمدند.(3)

 

صدور اعلامیه مشترک ایران و نیکاراگوئه

در پی پایان دیدار «سرگیورا میرزکادو» نخست وزیر و عضو شورای دولتی بازسازی ملی نیکاراگوئه از جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اعلامیه مشترکی همزمان در تهران و ماناگوا منتشر شد.

در بخشی از این اعلامیه مشترک آمده است: ایران و نیکاراگوئه حضور نظامی و مانورهای مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا با دیگر کشورها در منطقه خلیج فارس و آمریکای مرکزی را محکوم کرده و آن را تهدیدی مستقیم علیه انقلاب های دو کشور و نیز تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی دانستند. طرفین همچنین حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس را به شدت محکوم کردند.(4)

.

نبیه بری: اختلافات به قوت خود باقیست

امین جمیل رئیس رژیم لبنان ادعا کرد که مذاکرات بین رهبران جناح های درگیر لبنان به انعقاد یک قرارداد صلح تاریخی منجر خواهد شد و این درحالی است که نبیه بری رهبر جنبش امل لبنان گفته است: اختلافات به قوت خود باقی است. نبیه بری افزود: اختلافات شدید بین جناح های درگیر لبنان در مذاکرات صلح لوزان باعث جدایی گروه های شرکت کننده شده است.

بر اساس گزارش ها ششمین نشست طرف های درگیر در بحران لبنان شب گذشته به کار خود پایان داد. نشستی نیز امروز قرار است بین طرفین برگزار شود. همزمان با ادامه مذاکرات امین جمیل بر اساس گزارش ها با حافظ اسد و شاه فهد تلفنی گفت و گو کرده است. صبح دیروز نیز دیداری بین عبدالحلیم خدام معاون رئیس جمهوری سوریه و امین جمیل برگزار شد در جریان این دیدار که بیش از یک ساعت و نیم به طول کشید مسائلی  که در کنفرانس آشتی ملی لبنان مطرح می شود بین طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.(5)

 

حمله هوایی به سودان

به دنبال حمله هوایی روز جمعه یک فروند هواپیمای ناشناس ساخت شوروی به حومه خارطوم پایتخت سودان که طی آن 5 تن کشته و تعدادی زخمی شدند نیروهای مسلح سودان به حالت آماده باش درآمدند. سودان کشور همسایه خود لیبی را مسئول این بمباران دانست. به دنبال این مسئله حسنی مبارک دیکتاتور مصر نیز بلافاصله 2 مشاور عالی رتبه نظامی و تعدادی نیروی مسلح مصری را به سودان اعزام کرد تا از این کشور در برابر هر گونه حمله خارجی دفاع نمایند.(6)

منابع:

1. اطلاعات، 28 اسفند 62، ص 3
2. کیهان، 28 اسفند 62، ص 26
3. اطلاعات، 28 اسفند 62، ص 2
4. کیهان، 28 اسفند 62، ص27
5. کیهان، 28 اسفند 62، ص 28
6. کیهان، 28 اسفند 62، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول