اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پاسخ رئیس جمهور به نامه سازمان ملل

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل ضمن موافقت با پیشنهاد ایشان اعلام کرد: علی رغم عدم پایبندی رژیم عراق به مقررات بین المللی و صوابط انسانی جمهوری اسلامی ایران از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد.

پاسخ رئیس جمهور به نامه سازمان ملل

رخدادهای 16 تیر 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای  به نامه دبیر کل سازمان ملل در مورد تحولات جنگ پاسخ داد.

 

  • غرضی: هیچ  قدرتی در دنیا نمی تواند مانع صدور نفت ایران بشود.

 

  • مسافرین خارج از کشور فقط می توانند یکبار در سال ارز دریافت کنند.

 

  • دادگاه بین الملل اسلامی خواستار افشای جنایات صدام شد.

 

پاسخ رئیس جمهور به نامه دکویار

 معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان طی گفت و گویی در رابطه با نامه دبیر کل سازمان ملل  به ریاست جمهوری ایران اظهار داشت: به دنبال کاربرد مکرر سلاح های شیمیایی از سوی رژیم عراق و محکومیت این اقدم توسط مجامع و محافل بین المللی آقای پرز دکویار دبیر کل سازمان ملل اخیرا نامه ای برای آقای خامنه ای ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم استفاده از سلاح های شیمیایی ارسال داشت.

به گفته وی آقای خامنه ای رئیس جمهور طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل ضمن موافقت با این پیشنهاد اعلام کرد: علیرغم  عدم پایبندی رژیم عراق به مقررات بین المللی و ضوابط انسانی جمهوری اسلامی ایران از سلاح شیمیایی استفاده نکرد و نخواهد کرد.

گفتنی است رژیم عراق به پیشنهاد دبیر کل سازمان ملل مبنی بر عدم استفاده از سلاح های شیمیایی که نقض همه قوانین و مقررات بین المللی است تا کنون پاسخ نداده است.(1)

 

غرضی: دبیر کلی اوپک حق مسلم ایران است

مهدس محمد غرضی وزیر نفت در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با خبرنگاران داخلی و خارجی مواضع جمهوری اسلامی در اجلاس آتی اوپک، امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، چگونگی صادرات نفتی ایران و توطئه های بین المللی برای توقف صادرات نفتی ایران را تشریح کرد.

آقای غرضی گفت: ما به عنوان یکی از 5 کشور اصلی تشکیل دهنده اوپک دبیر کلی این سازمان را حق مسلم خود می دانیم هر چند که در عرض این مدت بعضی کشورها در اوپک از اینکه نماینده جمهوری اسلامی را به دبیر کلی اوپک بپذیرند احتراز کرده اند و فشارهای دیگری نیز بر جمهوری اسلامی وارد شده تا از این حق گذشت کند. لکن ایران از این حق خود نخواهد گذشت و اجازه نخواهد داد این حق مسلم و مشهود از ملت ایران سلب شود.

وزیر نفت در مورد امنیت کشتیرانی در خلیج فارس نیز گفت: ایران متعهد است که امنیت را در خلیج فارس تثبیت کند و قدرت آن را هم دارد. بنابراین اجازه نمی دهد که هیچ کشوری امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را به خطر اندازد.

وی تاکید کرد: هیچ کس و هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند مانع از صادرات نفت جمهوری اسلامی شود در عرض 4 سال گذشته و در طول جنگ با وجود فشارهای زیاد ما توانستیم این مسئله را در زیر آتش و حملات هوایی شدید تحقق ببخشیم.(2)

 

بانک مرکزی: ارز مسافرتی فقط یک بار داده می شود

بانک مرکزی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد از تاریخ 13 تیر سال جاری کلیه مسافرین عازم خارج از کشور فقط مجاز به استفاده از یک بار ارز مسافرتی در طول سال می باشند.

بر اساس این اطلاعیه مسافرینی که از سال 63 قبل از تاریخ 13 تیر بیش از یک بار ارز مسافرتی گرفته و هنوز از کشور خارج نشده اند مشمول محدودیت فوق الذکر نخواهند شد اما بانک مرکزی مجاز به فروش ارز دیگری بعد از تاریخ صدور این بخشنامه به افراد مذکور نخواهد شد. بر اساس این اطلاعیه در صورتی که مسافرین دارای بلیط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باشند 500 دلار برای خود 500 دلار برای همسر و  500 دلار برای فرزندان بالای 15 سال و 200 دلار نیز برای فرزندان کمتر از 15 سال خود دریافت خواهند کرد.(3)

 

درخواست دادگاه اسلامی برای افشای جنایات صدام

عبدالله عثمان از اعضای دادگاه بین المللی اسلامی با صدور یک بیانیه مطبوعاتی در آفریقای جنوبی از سازمان های بین المللی، استادان، دانشگاهیان، پژوهشگران و رهبران مسلمان خواست تا جنایات صدام علیه ایران را در سطح بین المللی افشا کنند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی در این بیانیه آمده است ایران امروز برای دفاع از حیثیت اسلام می جنگد. در این بیانیه تحویل سلاح های کشنده ابرقدرتها به عراق، اسرائیل و عربستان سعودی و کاربرد آنها علیه مسلمانان محکوم شده است. گفتنی است دادگاه بین المللی اسلامی مجمعی از حقوقدانان متعهد و مسلمان قاره های آسیا، آفریقا اروپا و آمریکا است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 16 تیر 63، ص 3
2. کیهان، 16 تیر 63، ص 21
3. کیهان، 16 تیر 63، ص 2
4. جمهوری اسلامی، 16 تیر 63، ص 11

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول