اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تشریح جزئیات وقف نامه 14 معصوم

کلیه زمین های نواحی نازی آباد، خزانه، شهرک های بعثت، شریعتی و تختی و همچنین تمامی میدان مولوی تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، میادین شوش و اعدام طبق وقف نامه 14 معصوم که اخیرا به دست آمده است در مالکیت اوقاف اعلام شده است.

تشریح جزئیات وقف نامه 14 معصوم

رخدادهای 14 مرداد 63

چکیده:

  • مجلس شورای اسلامی بررسی درخواست رای اعتماد نخست وزیر را آغاز کرد.

 

  • نخست وزیر کارنامه سه ساله و مشکلات و موفقیت های دولت را برای نمایندگان مجلس تشریح کرد.

 

  • کلیه اراضی نازی آباد، میدان شوش، مولوی تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی موقوفه اعلام شد.

 

  • ربایندگان هواپیمای فرانسوی از ایران تقاضای پناهندگی کردند.

 

  • طه یاسین رمضان معاون اول صدام وارد ترکیه شد.

 

آغاز بررسی رای اعتماد به نخست وزیر

مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داد و بررسی درخواست رای اعتماد نخست وزیر را آغاز کرد.

در این جلسه آقای موسوی در تشریح عملکرد سه ساله دولت خود برای اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی پرداخت و درباره انگیزه درخواست رای اعتماد مجدد از مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد انگیزه گرفتن رأی اعتماد من فکر می کنم مجلس تازه ای تشکیل شده نمایندگان تازه ای آمده اند ترکیب تازه ای در مجلس داریم طبیعی است که در شرایطی این چنین حساس اگر بخواهد دولت قوی با مسائل برخورد بکند گرایش آن هم سو با گرایش مجلس باید باشد دولت نمی تواند در تضاد با مجلس باشد. بلکه دولت هنگامی قدرتمند است و هنگامی می تواند پرقدرت عمل بکند که هم سو با نمایندگان محترم مجلس و گرایش مجلس حرکت بکند و رأی اعتماد این فرصت را پیش می آورد و این موضوع علاوه بر آن ضرورت هائی است که نشات گرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

نخست وزیر افزود: در کنار این مسأله که من فکر می کنم طبیعی است در چنین جلسه ای دولت عملکرد خودش را در اینجا بیان بکند گرچه این عملکرد در یکی از طوفانی ترین دوران های تاریخ کشور ما نمی تواند در یک مجال کوتاهی گفته بشود ولی تصور بر این است که همه شما نمایندگان عزیز خودتان در معرکه بودید و در نتیجه اشارتهائی که در این زمینه می شود کافی باشد برای اینکه ما در جو مشکلاتی که دولت با آنها دست و پنجه نرم کرده است و احیانا پیش رفته و یا ایستاده برای نمایندگان روشن بشود.(1)

 

تشریح جزئیات وقف نامه 14 معصوم

آقای مطلبی وکیل متولی موقوفه 14 معصوم شعبه 15 خرداد اوقاف طی گفت و گویی جزئیات وقف نامه معتبر 14 معصوم را تشریح کرد و گفت: کلیه زمین های نواحی نازی آباد، خزانه، شهرک های بعثت، شریعتی و تختی و همچنین تمامی میدان مولوی تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، میادین شوش و اعدام طبق وقف نامه 14 معصوم که اخیرا به دست آمده است در مالکیت اوقاف اعلام شده است.

وی افزود: با توجه به نقشه وسیع و قدیمی موقوفه 14 معصوم که در سال 1325 ترسیم شده است علاوه بر موقوفه بودن نواحی یاد شده نواحی بازار –پانزده خرداد، باب همایون، ناصر خسرو-مناطق مالک آباد، علی آباد و املاک توران امیر سلیمانی که در تملک وابستگان رژیم سابق بوده و جزء زمین های مزروعی است نیز جزء موقوفات 14 معصوم می باشد.(2)

 

درخواست پناهندگی هواپیماربایان از ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که در بازجویی از هواپیماربایان به دست آمده سه رباینده هواپیمای ایرفرانس از مسلمانان لبنان هستند. این سه تن که هم اکنون در بازداشت به سر می برند از جمهوری اسلامی ایران تقاضای پناهندگی سیاسی کرده اند.

یک هیئت از کارشناسان فرانسوی نیز بزودی عازم تهران خواهند شد تا خسارات ناشی از انفجار در هواپیمای بوئینگ 737 ربوده شده را ارزشیابی کند. سندیکای ملی خلبانان خطوط هوایی فرانسه نیز خواستار تعمیر فوری هواپیمای فرانسوی شدند.(3)

 

تلاش عراق برای صدور نفت از ترکیه

طه یاسین رمضان عضو کمیته مرکزی شورای فرماندهی و معاون اول نخست وزیر عراق دیشب وارد ترکیه شد. بر اساس گزارش ها عراق در نظر دارد به منظور صدور نفت خود از طریق خاک ترکیه یک خط لوله نفت دیگر احداث کند. یاسین رمضان در این سفر توسط قاسم احمد وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی عراق همراهی می شود از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند که عزت ابراهیم معاون شورای به اصطلاح انقلاب رژیم عراق امروز وارد بحرین می شود. وی هم اکنون در کویت است و با امیر و ولیعهد کویت درباره مسائل مربوط به خلیج فارس و جنگ تحمیلی رژیم عراق علیه ایران گفت و گو کرده است. اسوشیتدپرس نیز گزارش داد هیئت عراقی در زمینه اخذ کمک های بیشتر از کویت با امیر و ولیعهد کویت مذاکرات فشرده ای انجام داده است. همزمان آمریکا نیز اعلام کرد یک دیپلمات بلندپایه به نام دیوید نیوتن را به عنوان حافظ منافع آمریکا در عراق راهی بغداد کرده است.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 14 مرداد 63، ص 3
2. اطلاعات، 14 مرداد 63، ص 4
3. جمهوری اسلامی، 14 مرداد 63، ص 2
4. کیهان، 14 مرداد 63، ص 24

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول