اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تشدید درگیری های داخلی در لبنان

یونایتدپرس از لبنان گزارش داد جنگ های داخلی در لبنان روز گذشته در سه جبهه گسترش یافت و بار دیگر این کشور جنگ زده را در معرض خطر یک جنگ سراسری بین شبه نظامیان مسیحی و مسلمان قرار داد.

تشدید درگیری های داخلی در لبنان

رخدادهای 20 فروردین 64

چکیده:

  • همزمان با حضور دبیر کل سازمان ملل در بغداد عراق منطقه عملیاتی بدر را بمباران شیمیایی کرد.

 

  • موسوی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل: حکام بغداد در صورت ادامه تجاوز باید انتظار موشک های دیگری را داشته باشند.

 

  • آیت الله خامنه ای بر توسعه و تحکیم روابط استراتژیک ایران و سوریه تاکید کرد.

 

  • نشریه الجهاد خروج خانواده های مقامات عراقی از بغداد را تائید کرد.

 

  • لبنان بار دیگر در آستانه یک جنگ داخلی سراسری قرار گرفت.

 

بمباران شیمیایی منطقه عملیاتی بدر از سوی رژیم بعثی

رژیم عراق دیروز همزمان با حضور دبیرکل سازمان ملل در بغداد با به کارگیری سلاح شیمیایی بر علیه رزمندگان اسلام بار دیگر بر عدم پایبندی خود به کلیه قوانین بین المللی اصرار ورزید.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی عراقی ها در روز دوشنبه در چهار نقطه از منطقه عملیاتی بدر در هورالهویزه و داخل خاک ایران را هدف پرتاب بمب ها و گلوله های شیمیایی قرار دادند. بر اساس این گزارش اکیپ های امدادی مستقر در منطقه بلافاصله کار درمان مجروحین را آغاز کردند. این گزارش حاکیست به دلیل تجهیز رزمندگان اسلام به وسایل پدافند شیمیایی و آمادگی همیشگی آنها برای مقابله با حملات شیمیایی تعداد مصدومین این حمله اندک بوده است. در پی کاربرد مجدد سلاح های شیمیایی توسط رژیم صهیونیستی عراق در جبهه جنوب ستاد تبلیغات جنگ با صدور اطلاعیه ای از دبیر کل سازمان ملل خواست هیئتی را برای بازدید از منطقه ای که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته و دیدار با مجروحین به ایران اعزام کند. ستاد تبلیغات جنگ همچنین مجامع بین المللی را دعوت به مشاهده مجروحین اخیر این جنایت کرد.(1)

 

دیدار دبیر کل سازمان ملل با  نخست وزیر

«خاوریر پرز دکویار» دبیرکل سازمان ملل دیروز پیش از ترک تهران با آقای میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار که دکتر ولایتی وزیر امور خارجه نیز حضور داشت آقای موسوی ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ تحمیلی گفت: صدام گفته است موشک اخیری که به بغداد زده شد آخرین موشکی ایران است و این یک اشتباه بزرگ است و حکام بغداد باید بدانند که در صورت ادامه تجاوز بر علیه کشور ما نباید در بغداد آسوده خاطر باشند بلکه باید انتظار موشک های دیگری را داشته باشند.

نخست وزیر با انتقاد از عملکرد شورای امنیت گفت: شورای امنیت با محکوم کردن تجاوز و اعمال غیر انسانی قطعا می تواند برای جلوگیری از گسترش جنگ موثر باشد اما متاسفانه ما شاهدیم که این شورا تحت تاثیر کامل ابرقدرتهاست.(2)

 

تاکید آیت الله خامنه ای بر گسترش روابط با سوریه

حجت الاسلام محتشمی پور سفیر ایران در سوریه دیروز در دیدار با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان گزارشی از اوضاع منطقه و حوزه ماموریت خود و همچنین حوادث و تحولات اخیر لبنان و اوجگیری مبارزات اسلامی مردم مسلمان لبنان علیه رژیم اشغالگر قدس را به اطلاع وی رساند.

در این دیدار آیت الله خامنه ای با اشاره به روابط بسیار نزدیک و استراتژیک ایران با سوریه بر تلاش هر چه بیشتر جهت توسعه و تحکیم این روابط تاکید کرد.(3)

 

الجهاد: خانواده های مقامات عراقی از بغداد خارج شده اند

هفته نامه الجهاد ارگان حرکت اسلامی عراق در شماره دیروز خود طی گزارش از اوضاع درونی عراق گزارشات مربوط به خروج خانواده های مقامات عراقی از شهر بغداد را به خاطر در امان بودن از حملات موشکی ایران به این شهر را مورد تائید قرار داد.

الجهاد پیرامون دلهره و ترس ساکنین بغداد که ناشی از حملات موشکی ایران به بغداد است نوشت: حالت هرج و مرج و دلهره در بین مردم بغداد به دنبال عملیات مقابله به مثل ایران به طور ملموس مشاهده می شود و اینک بغداد وضعیت عادی خود را ندارد.

نشره آمریکایی نیویورک تایمز نیز با انتشار مقاله ای در این زمینه نوشته است: به دنبال انفجارات اخیر در بغداد اقدامات امنیتی در این شهر تشدید شده است. آخرین این اقدامات ممانعت از تماس مستقیم تلفنی از بغداد به خارج از کشور است.(4)

 

تشدید درگیری های داخلی در لبنان

یونایتدپرس از لبنان گزارش داد جنگ های داخلی در لبنان روز گذشته در سه جبهه گسترش یافت و بار دیگر این کشور جنگ زده را در معرض خطر یک جنگ سراسری بین شبه نظامیان مسیحی و مسلمان قرار داد. این جنگ ها که دیروز در داخل بیروت، تپه های نزدیک این شهر و بندر جنوبی صور در جریان بود امروز صبح به خط سبز سابق بیروت نیز گسترش یافت. بر اساس این گزارش تعداد کشته شدگان در درگیری های سه هفته گذشته صیدا به 70 نفر رسیده است. عامل این درگیری های نیروهای فالانژ لبنان هستند که از سه هفته گذشته به سرکردگی «سمیر جع جع» علیه «امین جمیل» شورش کرده و خواستار تجزیه لبنان هستند.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 20 فروردین 64، ص 2 و 3
2. جمهوری اسلامی، 20 فروردین 64، ص 12
3. جمهوری اسلامی، 20 فروردین 64، ص 2
4. جمهوری اسلامی، 20 فروردین 64، ص 2
5. کیهان، 20 فروردین 64، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول