اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تبلور عشق و علاقه در آفتاب سوزان بلقیس

تمدن 4000 ساله ایرانی در دل بلقیس

در 3 کیلومتری جنوب غربی اسفراین شهری به نام بلقیس با قدمتی 4000 ساله وجود دارد،‌ این شهر به معنای واقعی کلمه تمدن کهن ایران را در خود نهفته دارد.

تمدن 4000 ساله ایرانی در دل بلقیس

به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین، برای دیدن دروازه‌ قدیمی که به دروازه‌ نیشابور معروف است بار و بنه را بستم و راهی جاده‌ روستای کوشکی شهرستان اسفراین شدم. با طی کردن 5 کیلومتر از این جاده به شهری به نام بلقیس رسیدم که در تاریخ گفته‌شده قدمتی 4000 ساله دارد. این شهر کهن تمدن ایران را در خود نهفته دارد.

این شهر تاریخی در 3 کیلومتری جنوب غربی اسفراین در استان خراسان شمالی قرارگرفته و به گفته کارشناسان وسعتی بیش از 180 هکتار دارد.

ارگ‌های بزرگ این شهر از دور خودنمایی می‌کنند و هر بیننده‌ای را فرامی‌خواند تا زودتر به داخل شهر برود و از نزدیک این تمدن را به نظاره بنشیند.

در راه با کارشناس باستان شناسی که در آنجا مشغول کاوش بود هم صحبت شدیم.

نامش نیک گفتار بود و به گفته‌ی خودش سال‌ها است که عمر خود را برای شناخت آثار و تمدن این کهن دژ در شهرستان اسفراین گذرانده است.

او می‌گوید این شهر تاریخی دارای  سه بخش اصلی ارگ، شارستان‌ها و ربض است و توانسته‌اند با تلاش بسیار این اثر را در سال 1380 به شماره 4497 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانند.

این باستان‌شناس بابیان اینکه  از مهم‌ترین آثار به‌جامانده در این مجموعه تاریخی، ارگی با قدمت 1200 ساله است که به آن نارین قلعه هم می‌گویند گفت: کهن دژ که اصلی‌ترین  قسمت باقیمانده از شهر تاریخی بلقیس  است دارای 29 برج بوده که ارتفاع هرکدام از آن‌ها حدود 11 متر است و این 29 برج از هر سو با  خندق احاطه‌شده  که دیدنش بسیار لذت‌بخش است.

از نوری که در چشمان این کارشناس باستان‌شناسی برق می‌زد به‌راحتی می‌توانستی ذوق وصف‌ناپذیرش را برای صحبت کردن در ارتباط با این تاریخ کهن را لمس کنی.

او می‌گفت: در این آفتاب داغ فقط عشق و علاقه است که توانسته آنها را سرپا نگه دارد و هرروز که می‌گذرد و آثاری جدید از این شهر برایش نمایان می‌شود بیشتر به خود می‌بالد که ایرانی است.

نیک گفتار گفت: تاکنون آثاری همچون تپه منار، کوره سفالگری، آب‌انبار، مقبره شیخ آذری در این شهر تاریخی کشف‌شده است.

اما نکته اصلی که برایم بسیار هیجان‌انگیز بود این بود که  بعد از بیرون آمدن آثار تاریخی از دل این شهر تاریخی داستان آن به‌پایان نمی‌رسد بلکه کارشناسان مرمت آستین همت را برای مرمت آن بالا می‌زنند.

وظیفه‌شناس کارشناس مرمت پایگاه تاریخی بلقیس اسفراین می‌گوید: تمامی مرمت‌ها با استفاده از خشت‌های آب مال انجام می‌شود که این خشت‌ها در کارگاه‌های داخل این شهر درست می‌شوند و برای 60  نفر هم  اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

او به این نکته هم تأکید کرد که مرمت این آثار تاریخی باهدف حفظ این شهر است.

وظیفه‌شناس می‌گفت: من وظیفه‌ خود می‌دانم که آجر آجر این شهر تاریخی را حفظ کنم تا آیندگان هم از تاریخ کهن این کشور آگاه شوند.

مدیر پایگاه بلقیس بابیان اینکه از سال 1386 کاوش‌ها در شهر بلقیس  شروع‌شده و امروز این شهر تاریخی میزبان باستان شناسان در نهمین فصل کاوش‌هاست گفت: این کاوش‌ها باهدف ایجاد سایت موزه در خراسان شمالی انجام می‌شود.

نجفی این موضوع را  هم اضافه کرد که در نوروز امسال 42 هزار گردشگر از این شهر تاریخی بازدید کردند.

او گفت: در فصل نهم کاوش در این شهر کهن تاکنون  آثاری از یک خانه که در آن آب‌انبار وجود دارد و احتمالاً یک مسجد مدرسه کشف‌شده است.

مدیر پایگاه بلقیس از ایجاد کمپ گردشگری هم در این شهر تاریخی خبر داد.

ارگ بلقیس اسفراین پس از ارگ بم دومین بنای خشتی ایران است که بر این اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌شده و مهم‌ترین مصالح به‌کاررفته در آن خشت و گل است.دیدن این شهر تاریخی خالی از لطف نیست.

=============

گزارش: فهیمه نیکزاد

=============

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول