اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

معاون موزه ملی افغانستان در گفت‎وگو با فارس خبر داد

سرقت 70 هزار اثر باستانی/ قاچاق عتیقه‌ زیر سایه ناامنی

معاون موزه ملی افغانستان گفت: بیش از 70 هزار اثر باستانی این کشور به سرقت رفته که بازگرداندن این آثار از اولویت‌های کاری موزه ملی است.

سرقت 70 هزار اثر باستانی/ قاچاق عتیقه‌ زیر سایه ناامنی

«یحیی محب زاده» معاون موزه ملی افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: بیشترین بازدیدکننده موزه ملی این کشور را دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می‎دهند.

وی افزود: روزانه بیش از صدها دانشجو و دانش‎آموز در قالب یک برنامه منظم از آثار گران‌بها و منحصر به فرد موزه ملی افغانستان بازدید می‎کنند.

معاون موزه ملی افغانستان تصریح کرد: هدف از این برنامه آشنایی بیشتر دانشجویان و دانش آموزان از گذشته تاریخی افغانستان است؛ برنامه‎ای که بر اساس آن روزانه دانش‎آموزان و دانشجویان در گروه‎هایی خاص و جداگانه از موزه ملی این کشور بازدید می‎کنند.

محب زاده اظهار داشت: بیش از ده‎ها هزار اثر تاریخی گران‌بها و ارزشمند از دوران «عصر حجر» و دوره «اسلامی» در موزه ملی افغانستان موجود است که روزانه صدها تن از شهروندان کشور و توریست‌های خارجی از آنها بازدید می‎کنند.

**عدم امنیت و حفاری غیر قانونی در مناطق باستانی

معاون موزه ملی افغانستان در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: عدم امنیت سراسری در این کشور سبب شده که آنان به میزان زیادی به مناطق باستانی دسترسی نداشته باشند.

وی افزود: نبود امنیت سبب شده که افراد قدرتمند در مناطق باستانی ولایت‎های ناامن این کشور بدون هیچ ترسی دست به حفاری‎های غیر قانونی بزنند.

محب زاده تمام آثار موجود در موزه ملی افغانستان را امانت خواند و ابراز امیدواری کرد: این امانت‎ها به نسل‎های بعدی سپرده شود تا آنان نیز از گذشته تاریخی و فرهنگی غنی این کشور آگاهی یابند.

معاون موزه ملی افغانستان از تمامی شهروندان این کشور خواست مانع دست درازی بیگانگان به آثار باستانی کشورشان شده و نگذارند سرمایه‎های تاریخی و فرهنگی این کشور توسط افراد لاابالی به تاراج برده شود.

این مقام موزه ملی افغانستان تصریح کرد: هنوز هم تعداد زیادی از آثار فرهنگی این کشور توسط قاچاقچیان به خارج از افغانستان منتقل می‎شود که باید جلو آن گرفته شود.

وی ضمن تأکید بر ضرورت جلوگیری از قاچاق آثار فرهنگی به خارج از افغانستان تصریح کرد: برگرداندن آثار به سرقت رفته از اولویت‎های کاری دست‌اندرکاران موزه ملی افغانستان است.

محب زاده تصریح کرد: از آغاز ناآرامی‎ها در افغانستان بیش از 70 هزار اثر تاریخی و فرهنگی موزه ملی افغانستان به سرقت رفته و به کشورهای دیگر منتقل شده اما طی 13 سال گذشته موفق شده‌اند که بیش از 10 هزار اثر گران‌بها را از کشورهای مختلف جهان دوباره به موزه ملی افغانستان برگردانند.

وی تصریح کرد: سرقت آثار تاریخی و فرهنگی تنها به موزه ملی افغانستان خلاصه نمی‎شود بلکه ده‎ها هزار اثر گران‌بها و ارزشمند از موزه‎های دیگری که در ولایت‎های این کشور موجود است به سرقت رفته است.

**ساختمان کوچک و غیر استاندارد

معاون موزه ملی افغانستان در ادامه افزود: ساختمان فعلی موزه ملی افغانستان کوچک و غیر استاندارد است که نمی‎تواند پاسخگوی تمام نیازهای یک موزه باشد.

وی افزود: فضا و سیستم نوردهی ساختمان موزه ملی افغانستان متناسب با یک موزه‎ استاندارد نیست و آنان در تلاش هستند به زودی ساختمان جدیدی را برای نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی این کشور احداث نمایند.

محب زاده تصریح کرد: ساختمان جدید موزه ملی افغانستان در زمینی به مساحت 12 هکتار و برابر با تمام استانداردهای جهانی در کنار ساختمان فعلی موزه ملی در آینده‌ای نزدیک ساخته خواهد شد.

موزه ملی افغانستان برای نخستین بار در سال 1919 م. در زمان سلطنت «امیر امان الله خان» با مجموعه‎ای از اسناد، نشان‎ها و علائم خاندان سلطنتی، لباس‎های دست دوز، مینیاتور و آثاری که از زمان «حبیب الله خان» (1901م.) جمع‌آوری شده بود گشایش یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول