اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

متن برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا را چه کسی نوشت ؟

سید احمد خمینی با اشاره به این که بارها به امام گفتیم که بنی صدر در جبهه ها خیانت می کند و ایشان فرمودند می دانم ولی هنوز وقتش نرسیده است اظهار داشت : شبی از شب ها امام مرا خواستند و فرمودند همین حالا برو دوستان را جمع کن.

متن برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا را چه کسی نوشت ؟

رخدادهای 9 اردیبهشت 1361

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی : کسانی که مغرض عنود هستند و ایجاد فتنه و انحراف می کنند و مزاحم تحصیل و تربیت فرزندان این جامعه می شوند نباید در محیط دانشگاه ها باشند.

 

  • آیت الله منتظری: رسالت سپاه حفظ انقلاب از توطئه های جهانی دشمنان اسلام و ابرقدرت ها در داخل و خارج کشور می باشد و طبیعی است که این رسالت هم چون خود اسلام محدود به حد و مرز خاصی نمی باشد .

 

  • وزارت امور خارجه کشورمان امروز در اطلاعیه ای سند تازه ای از جنایت رژیم بعث عراق را افشا کرد .

 

  • حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی : هر مرتبه که بنی صدر پیش امام می آمد امام می فرمودند که مجاهدین و گروه های فاسد را از خود دور کن مردم و روحانیت به درد تو می خورند.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی : باید جلوی ورود فتنه گران و منحرفین به دانشگاه را گرفت

گروهی از دانشجویان دفتر تحکیم وحدت که به مناسبت دومین سالگرد انقلاب فرهنگی در تهران گرد آمده بودند به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی رسیدند . رئیس مجلس در این ملاقات پس از توضیحات نماینده دانشجویان اظهار داشت : انقلاب فرهنگی بر اساس درک و تشخیص وجدان های بیدار و نیروهای اسلامی دانشگاه ها یک حرکت طبیعی بود .

وی افزود : جوانان مومن و مسلمان ما در دانشگاه ها در اثر به ستوه آمدن از وضع جاری آن زمان با یک تشخیص درست و ناآلوده به اغراض سیاسی یا اطماع دیگر این کار عظیم را انجام دادند و چون این حرکت سالم بود در جامعه جا افتاد و موفق هم شد و این کار انصافا کار بزرگی بود و آن را شما دانشجویان می توانستید انجام دهید که دادید .

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقاومت هایی که از سوی منافقین ، چپ زده ها ، لیبرال ها و بی تفاوت ها در برابر انقلاب فرهنگی صورت گرفت و با یادآوری اتهامات آن ها به نیروهای خط امام گفت : سلامت حرکت و حسن نیت و اتکاء شما به خدا از عواملی بود که توانست شما را موفق کند و ما در پایان تعطیلی دانشگاه ها به نقطه خوبی رسیده ایم .

وی با بیان این که دیگر وضع گذشته دانشگاه ها قابل تحمل نیست اظهار داشت : هدف ما در کلیه آموزش گاه های کشور تربیت انسان مورد نظر خدا است یعنی تربیت انسان هایی که به معنای واقعی مسلمان باشند و هدف اسلام ساختن انسان هایی است که حداقل در مسیر تکامل باشند و رسالت اصلی دانشگاه های ما نیز باید بر همین مبنا استوار شود .

وی افزود : همه رشته های تحصیلی از فنی گرفته تا خدمات باید در خدمت پرورش انسان واقعا مسلمان باشد و آن چه که در دانشگاه ها در تضاد با این هدف باشد و یا در جهت آن نباشد طبعا باید حذف شود ، اما با در نظر گرفتن این که انجام این عمل بطور کامل نیاز به زمان دارد .

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : باید مراقب باشیم که در محیط دانشگاه ها فساد ایجاد نشود و کسانی به آن جا راه پیدا نکنند که هم خود و هم دیگران را بسوازنند کسانی که مغرض عنود هستند و ایجاد فتنه و انحراف می کنند و مزاحم تحصیل و تربیت فرزندان این جامعه می شوند نباید در محیط دانشگاه ها باشند باید با کسانی که فساد اخلاقی شان به حدی بوده است که نمی توانند در دانشگاه ها باشند باید قاطعانه برخورد کرد.

هاشمی در دیدار با جامعه وعاظ تهران نیز با اشاره به فتنه اطرافیان آیت الله شریعتمداری گفت : شخصی با آن همه نفوذ و با این همه پول که در اختیار داشته و با کمک هایی که از خارج حاضر بودند به وی بکنند در مقابل جمهوری اسلامی قرار داشت و ایشان اگر بعنوان مزاحم این انقلاب و جمهوری اسلامی سر بر می داشت فتنه ای بود که برای خواباندنش باید مقدار زیادی از نیروی این ملت مصرف می شد ولی خداوند دشمنان ما را در داخل و خارج بحمدالله منکوب کرده است . (1)

آیت الله منتظری : نباید قداست ارگان های انقلاب از جمله سپاه را از بین برد

بعد از ظهر دیروز مسئولان آموزش و روحانیون مسئول سیاسی و ایدئولوژیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق نمایندگان امام در سپاه و بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پایان سمینار سراسری فرماندهان سپاه با آیت الله منتظری در قم دیدار و گفت و گو کردند .

آیت الله منتظری در این دیدار اظهار داشت : هرگز وظیفه سپاه دخالت در مسائل جزئی و اختلافاتی که مربوط به دادگستری است نمی باشد بلکه رسالت آن حفظ انقلاب از توطئه های جهانی دشمنان اسلام و ابرقدرت ها در داخل و خارج کشور می باشد و طبیعی است که این رسالت هم چون خود اسلام محدود به حد و مرز خاصی نمی باشد .

وی ادامه داد : در حقیقت وظیفه سپاه پاسداران ، حفظ آب و خاک نیست این وظیفه در قانون محول به ارتش و ژاندارمری شده است بلکه باید سپاه پیام مکتبی خود را به گوش تمام محرومین و مستضعفین برساند هم اکنون موضع دشمنان شرقی و غربی اسلام نسبت به انقلاب اسلامی ما یکی است .

آیت الله منتظری همچنین در ادامه گفت : آن چه مورد توجه من است این است که نباید قداست ارگان های انقلاب اسلامی را از بین برد و آن ها را گرفتار تشریفات و کاغذ بازی اداری معمولی بکنیم ، این ارگان ها همچون جهاد سازندگی و سپاه پاسداران و دادگاه های انقلاب اسلامی باید از این قیود دست و پاگیر آزاد بمانند تا بتوانند به انقلاب اسلامی و کشور خدمت نمایند. امروز انتظار مردم از سپاه و سایر ارگان های انقلاب اسلامی مثل انتظار آنان از روحانیت است . (2)

وزارت خارجه افشا کرد ؛ سندی جدید از جنایت رژیم صدام

وزارت امور خارجه کشورمان امروز در اطلاعیه ای سند تازه ای از جنایت رژیم بعث عراق را افشا کرد .  در بخشی از این اطلاعیه آمده است : نمایندگان صلیب سرخ به هنگام بازدید از اردوگاه موصل در تاریخ 19 آبان 1359 نام ده اسیر ایرانی را ثبت می نمایند ولی از آن تاریخ تاکنون هیچ کس از سرنوشت این دلاوران جان بر کف آگاهی ندارد ، با پیگیری نمایندگان صلیب سرخ رژیم فاسد و جنایتکار عراق ادعا می نماید که این افراد را در تاریخ 18 فروردین 1360 در منطقه چومان آزاد نموده است . با کوشش مجدد صلیب سرخ معلوم گردید که فقط یک تن از این ده نفر آزاد شده است که او هم از سرنوشت دیگران بی اطلاع است .

در ادامه این اطلاعیه پرسیده شده است : رژیم بعث عراق به چه مجوزی برخلاف کنوانسیون ژنو عمل کرده و اسرای جنگی را در مناطق جنگی آزاد نموده است ؟ اگر این ادعای واهی رژیم کافر صدام صحت دارد چرا تاکنون هیچ کس حتی خانواده های آنان از سرنوشت این رزمندگان خبری ندارند؟

در این اطلاعیه خاطر نشان شده است : دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که رژیم خونخوار عراق این رزمندگان علیه کفر را به شهادت رسانده است و ادعای آزادی آن ها بهانه ای است برای صدام .(3)

حجت الاسلام سید احمد خمینی:  بنی صدر انتظار مرگ امام را می کشید !

حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی در یک مصاحبه مبسوط درباره نخستین رئیس جمهور اظهار داشت : او انتظار مرگ امام را می کشید !

وی گفت : در قضیه ریاست جمهوری امام به بنی صدر رای ندادند ، این را فقط من می دانم ، من نزد امام بودم در آن موقع حال امام بسیار بد بود یعنی چند ساعت قبل از آوردن صندوق رای یک شوک به امام دست داده بود این را فراموش نمی کنم که در همان حال که دکتر ها اجازه نمی دادند که امام حرف بزنند ایشان با چشم به من اشاره کردند ، من گوشم را بردم نزدیک دهانشان ایشان به سختی فرمودند اگر حادثه اتفاق افتاد تا شب کسی را مطلع نکنید ببینید چه عمل عظیمی است در آن حال امام به فکر امت و جامعه اسلامی است در آن حال می خواهد وضع متشنج نشود و یک مرتبه بساط رای گیری در سراسر ایران به هم نخورد .

وی ادامه داد : در آن حال که فشار امام 5 بود امام با تمام وجود میخواستند تا انتخابات به صورت عادی پایان پذیرد و کارها تا اندازه ای رو به راه شود در آن حال چه کسی این گونه فکر می کند غیر از امام ، این خیلی مهم است این از حوادث بزرگ تاریخ است بزرگترین و دقیق تر این که با این وجود امام متوجه بودند که به بنی صدر رای ندادند و من هم به همان صورت رای دادم که امام رای دادند ، من که رای امام را دیدم شرعا و عقلا نمی توانستم به شخص دیگری رای بدهم ، چرا امام رای ندادند؟ برای این که تا همان حدی که بنی صدر خائن را در ایران شناخته بودند احتمال می دادند که این نباید درست این بار را به منزل برساند . صندوق رای را آوردند سی سی یو و من و امام رایمان را دادیم و صندوق را بردند بیرون و بقیه افراد رای دادند .

فرزند امام گفت : هر مرتبه که بنی صدر پیش امام می آمد امام می فرمودند که مجاهدین و گروه های فاسد را از خود دور کن مردم و روحانیت به درد تو می خورند تو اگر این دو را نداشته باشی هیچی و در ایران هیچ کاری نمی توانی بکنی ، ولی او که طبق نقشه حساب شده کار می کرد گوش به این حرف ها بدهکار نبود و به هیچ وجه حاضر نشد گوش به حرف امام بدهد .

وی افزود : این اواخر که کم کم کار به جای باریک کشیده بود وقتی او می آمد خدمت امام ایشان به او تشر می زدند و حتی یک مرتبه به او گفتند تو فکر نکن رای آوردی ، مردم طرفدار اسلام هستند ، رایی که به تو دادند رای به تو نیست رای به اسلام است ، مردم فکر کردند تو آدم معتقدی هستی منافع کشور و ملت در نظرت هست و با آن چه ملت مخالف هست مخالف هستی و آمدند و رای به تو دادند ولی اگر روزی برای مردم روشن شود که تو چکاره هستی همه مقابلت خواهند ایستاد ولی او با کمال وقاحت گفت نه آقا من اینقدر رای دارم و اگر الان هم رای گیری شود رایم بیشتر می شود . امام تمام سعیشان این بود که اولین رئیس جمهور کارش به اینجا نکشد .

متن برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا را چه کسی نوشت ؟

سید احمد خمینی در ادامه با اشاره به این که بارها به امام گفتیم که بنی صدر در جبهه ها خیانت می کند و ایشان فرمودند می دانم ولی هنوز وقتش نرسیده است اظهار داشت : شبی از شب ها امام مرا خواستند و فرمودند همین حالا برو دوستان را جمع کن و مشورت کنید و مرا خبر کنید ولی این موضوع مسلم است که او باید از فرماندهی کل قوا عزل شود همان شب من رفتم منزل آقای مرحوم شهید بهشتی رضوان الله علیه داستان را برای ایشان گفتم ، آقای هاشمی را هم خواستیم آمد آن جا ، آقای خامنه ای که مریضخانه بود بعد از مشورت متن عزل بنی صدر را نوشتم و برای آن ها خواندم آن ها هم قبول کردند و بعد آوردم و امام امضا فرمودند ، شیرین این که این کار یکی دو ساعت طول نکشید.

سید احمد خمینی ادامه داد : امام فرمودند چرا معطل کردید ؟ فورا بدهید رادیو و نگذارید برای صبح این جا انسان یک نتیجه می گیرد و آن این است که امام در لحظه ای که احساس تکلیف شرعی نمایند حتی حاضر نیستند یک قضیه چون عزل فرمانده کل قوا به صبح بکشد .

فرزند امام ادامه داد : بنی صدر خواست خدمت امام برسد امام راهش ندادند ، بنی صدر همیشه روی این موضوع به ظاهر تکیه می کرد که اولین رئیس جمهور نباید جلوی امام بایستد او خیال می کرد نیرویی است و قدرت این کار را دارد ، این را باید بدانیم که اگر بنی صدر روزی زورش می رسید جلوی امام می ایستاد و از این هم بدتر می کرد و من این موضوع را قبل از انتخاب او به ریاست جمهوری به آقای ربانی املشی دادستان کل کشور گفتم ، از ایشان سوال کنید ، او با تمام ساخته بود ، با مجاهدین با جبهه ملی و سایرین تا روزی برسد به آن نقطه ای که می خواست ، او انتظار خیلی چیز ها را می کشید او بارها حتی آن وقتی که امام بیمارستان بودند و حتی وقتی که امام آمدند جماران بارها و بارها به من می گفت که امام بیش از دو سه ماه زنده نیست ! ببینید چه مقدار پر رویی می خواهد که به من که پسر امام بودم این چنین می گفت و با این حرف ها خون به دل من می کرد ، او می خواست دکتر هایی را که خودش با آن ها زد و بند داشت خدمت امام بفرستد و از امام نوار قلب بگیرند و بعد بفرستد خارج تا از وضع جسمانی امام به صورت دقیق مطلع شود من دستش را می خواندم و هرگز اجازه نمی دادم که چنین شود . من به امام می گفتم که او این گونه است ولی امام می فرمودند : بروی خودت نیاور من خودم بهتر می دانم او چکاره است . (4)

پی نوشت:

 1- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1361 ، صفحه 1
2- جمهوری اسلامی ، 9 اردیبهشت 1361 ، صفحه 4
3- کیهان ، 9 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات ، 9 اردیبهشت 1361 ، صفحه 7

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول