اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

تداوم بارش‎ و حمله حلزون‎ها به مزارع و باغات گلستانی‎ها

هوای سرد و تداوم بارندگی، اگر چه اثرات بسیار ارزشمندی بر ذخایر آبی گلستان دارد اما این شرایط جوی به معنای افزایش آفت حلزون در مزارع گلستانی‎ها است.

تداوم بارش‎ و حمله حلزون‎ها به مزارع و باغات گلستانی‎ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حالی که به ندرت حلزون در این موقع از سال در مزارع گلستانی ها یافت می‎شد، اما امسال با توجه به شرایط جوی، حلزون‎ها در مزارع گلستانی‎ها شرایط را برای کشت بسیاری از صیفی‎جات و حتی درختان باغی مشکل ساخته‎اند و همچنان خرید سموم مرتبط با این آفت در گلستان رونق دارد.

بسیاری از گلستانی‎ها از زمستان امسال با مشکل حلزون‎ها دست و پنجه نرم می‎کنند و در حالی که تصور می‎شد با فصل بهار و افزایش گرما، به شکل طبیعی این مشکل حل شود اما تداوم کاهش دما و افزایش رطوبت همچنان موجب شده تا این آفت خسارات جدی به محصولات گلستانی‎ها وارد سازد.

اکنون تنها اثرات مخرب حلزون‎ها برای محصولاتی چون کاهو و سبزیجات در گلستان نیست، بلکه امسال این نوع نرم‎تن در اقدامی نادر حتی بوته‎های پیاز‎ منطقه را هم مورد حمله قرار داد و بسیاری از برگ‎های درختان باغی همچون گلابی و سیب از آسیب آن در امان نماندند.

*خسارت باغات گلستانی بر اثر آفت حلزون

خبر می‎رسد هجوم این آفت در برخی مناطق استان به سمت مرکبات نیز کشیده شده و جوانه‎های تازه روییده پرتقال و نارنگی، غذای جدید حلزون‎هایی است که گویی تعداد آن‎ها هم افزایش یافته است.

یک باغدار گلستانی در شهرستان بندرگز با اشاره به جدی بودن حضور حلزون‎ها در باغات این استان شمالی گفت: تداوم هوای ابری و سرما موجب شده تا این آفت در مزارع استان افزایش یابد و همچنان ذهن کشاورزان و باغ‎داران گلستانی را به خود معطوف سازد.

حسین عقیلی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: تاکنون چند بار از سوم شیمیایی برای دفع حلزون‎ها استفاده کردم و با توجه به بارندگی‎ها و کم اثر شدن سموم، مجبورم دوباره نسبت به خرید و استفاده مجدد از آن اقدام کنم.

وی خاطرنشان کرد: در بخشی از مزرعه خودم توت‎فرنگی کاشته بودم که اکنون هیچ اثری از آن نیست و حتی برگ‎های درخت سیاه‎ریشه ای همچون گلابی هم توسط حلزون‎ها خورده شده‎اند.

  عقیلی ادامه داد: شرایط چندان جالبی نیست و ای کاهش سمومی تهیه می‎شد که مدت ماندگاری آن در زمین‎‎های زراعی و باغات به شکلی بود که هر بار با هر بارش مجبور نمی‎شدیم دوباره سم تهیه کنیم.

یک کشاورز دیگر گلستانی از روستای «سرکلاته خراب‎شهر» کردکوی با اشاره به افزایش بارندگی‎ها طی سال جاری بیان کرد: از خداوند به خاطر بارش رحمت الهی شاکریم، اما هر نعمتی هم ممکن است بخشی دیگر نعمت‎ها را تحت تاثیر قرار دهد.

حسین لیاقی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان یادآور شد: به شکل بی‌سابقه‎ای شاهد افزایش حلزون و راب در باغ‎هایم هستم و تاکنون هزینه سنگینی را بابت دفع این آفت متحمل شدم.

*سکوت معنادار دستگاه متولی کشاورزی گلستان نسبت به خسارت حلزون‎ها

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت که حلزون‎ها خسارت بسیاری به کشاورزان گلستانی وارد ساخته‎اند، دستگاه بی‎خاصیت کشاورزی حتی کوچکترین توصیه و رهنمودی را برای مقابله با این آفت ارائه نداده است.

لیاقی یادآور شد: تنها تجربه مردم و فروشندگان سموم است که به کمک کشاورزان آمده است وگرنه اداره کشاورزی همچنان در خواب بی‎توجهی فرو رفته است.

وی تصریح کرد: به توصیه دوستان و همکاران از سم «متالدهید» برای دفع این آفت استفاده کرد‎‎ه‎ام اما شرایط آب و هوایی اثرات آن را خنثی کرده است که البته در این شرایط  انتظار می‎رود کارشناسان جهاد کشاورزی وارد عمل شده و باغداران را در جلوگیری و دفع این آفت راهنمایی کنند.

عضو کارگروه کشاورزی مدیریت بحران گلستان با اشاره به شرایط خاص امسال و زمینه‎های مناسب برای تداوم خسارت حلزون‎ها به محصولات و باغات گلستانی‎ها گفت: حلزون و راب‎ها از آفات مهم کشاورزی هستند که به ویژه در مناطق مرطوب و پر باران شمال کشورمان خسارات قابل توجهی به درختان مرکبات و سایر محصولات زراعی وارد می‌کنند.

یوسفعلی مسعودی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: از روش‎های متداول برای مبارزه با این آفت، استفاده از طعمه‌های مسموم حاوی «متالدهید» و به کارگیری سموم مختلفی همچون «سوین» یا «لیندین» یا ایجاد برخی موانع فیزیکی بر سر راه آنان است.

وی خاطرنشان کرد: سموم شیمیایی گرچه در از بین بردن حلزون‌ها موثر هستند، اما استفاده بی‌رویه از آنان می‌تواند موجب عوارض خطرناکی برای سایر موجودات زنده و نیز آسیب‌های جبران‎ناپذیر زیست محیطی شود.

مسعودی با اشاره به راه‎های مبارزه با حلزون‌­ها و راب­های زیان‎آور اضافه کرد: شخم خاک موجب به سطح آوردن تخم­‌ها و خشکی آنها شده و همچنین حرکت حلزون­‌ها بر روی خاک به دشواری انجام می­‌گیرد و کلوخ‌­ها که یکی از پناهگاه­‌های این نرم‎تنان است، نابود می­ شود.

*استفاده از راه‎های طبیعی برای از بین بردن حلزون

وی ادامه داد: از دیگر راه‌های مبارزه با این آفت، کشت بذرها در عمق زیاد مانع دستیابی حلزون­ها به آنها می­‌گردد. این روش به خصوص در مورد خاک­‌هایی که از درصد رس بالایی برخوردارند و یا تهیه بستر کشت بذر دشوار است، قابل توصیه است.

 این کارشناس کشاورزی با اشاره به تداوم بارندگی و افزایش رطوبت در زمنی‎ها و باغات کشاورزی استان گفت: بارندگی و تاثیر آن در باز شدن تخم لیسک‌ها و حلزون‎ها موجب افزایش جمعیت این نوع نرم‎تنان شده است.

مسعودی از باغداران گلستانی خواست تا در صورت مشاهده نخستین علائم خسارت لیسک، با مراجعه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‎پزشکی با راهنمایی‎های لازم و نسخه گیاه‎ پزشکی نسبت به طعمه پاشی در زمان مناسب اقدام کنند.

وی ادامه داد: مبارزه بیولوژیکی برای مقابله با این آفت ازجمله رهاسازی حیواناتی همچون وزغ، لاک‎پشت، اردک و غاز در باغ‎ها و استفاده از طعمه‎های غیرسمی حاوی ماده معدنی فسفات آهن که اثر ضد تغذیه بر روی راب و حلزون دارند موجب کاهش خسارت این آفت به مزارع و باغات می شود. 

مسعودی خاطرنشان کرد: پاشیدن پوست شلتوک در حجم مناسب در اطراف درختان یا محیط باغچه و مزرعه نیز می‎تواند مانع از ورود حلزون‎ها یا بالارفتن آنان از درختان شود.

 وی ابراز امیدواری کرد: با کاهش بارندگی‎ها و رسیدن دمای هوا به شرایط متعارف این آفت دفع شود تا بیش از این کشاورزان و باغ‎داران زحمتکش گلستانی متضرر نشوند.

انتهای پیام/83002/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول