اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی رودبار خبر داد:

محصول دوباره درخت گردوی خورگام رودبار

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی رودبار از وجود یک درخت گردو که در سال دوبار محصول می‌دهد در روستای خورگام این شهرستان خبر داد.

محصول دوباره درخت گردوی خورگام رودبار
تیمور رنگیدن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار اظهار داشت: گردو از محصولاتی است که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان، در بیشتر مناطق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 
به گفته وی، برداشت گردو از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا نیمه نخست مهر ادامه می‌یابد.
مدیر جهاد کشاورزی رودبار بیان داشت: در پدیده‌ای نادر از وجود درخت گردوی منحصر به‌فرد واقع در روستای دوسالده خورگام آگاه شدیم.
وی افزود: صاحب این درخت، هفت سال پیش 200 نهال گردو را برای کشت و نهال کاری از گلخانه کرج تهیه و در باغی کشت کرد و پس از گذشت دو سال در حالی که اندازه این درخت که به بیست سانتی‌متر هم نمی‌رسید آغاز به باردهی می‌کند.
رنگیدن ادامه داد: صاحب این درخت برای حفظ و نگهداری بیشتر از این نهال کوچک آن را به حیاط منزل خود انتقال داد.
وی با بیان اینکه این درخت در سال دو بار به بار می‌نشیند، گفت: نخستین محصول این درخت در شهریور ماه برداشت شده و همزمان جوانه‌های گردو برای باردهی دوباره مهیا می‌شود و در آبان ماه فصل دوم برداشت این محصول انجام می‌گیرد.
این مسئول بااشاره به اینکه این باغدار تاکنون از هیچ گونه مواد و کودی برای این درخت استفاده نکرده است، یادآور شد: پوست ظریف و نازک و باردهی زودهنگام از خصوصیات این درخت است.
وی، سازگاری این درخت با آب و هوای کوهستانی منطقه خورگام را مهم‌ترین خصوصیت این درخت عنوان کرد و افزود: در فصل شکوفه‌دهی درختان گردوی منطقه این درخت به دلیل دیر رس بودن شکوفه نمی‌دهد و همین امر این درخت را از سرمازدگی محافظت می‌کند و سبب می‌شود که این درخت هرساله محصول دهد.
رنگیدن با بیان اینکه توسعه و ترویج گردو کاری رونق اقتصادی منطقه را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: گردو از جمله محصولاتی است که خواص بسیاری دارد بنابراین کشت و تولید آن به صرفه بوده بخشی از مشکلات جوانان در زمینه بیکاری را برطرف می‌کند. 

*برداشت 134 تن گردو در رودبار
مدیر جهاد کشاورزی رودبار از برداشت 134 تن گردو در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به مهیا بودن شرایط باردهی پیش‌بینی می‌شود این مقدار گردو از باغ‌های رودبار برداشت شود.
وی بیان داشت: هم‌اکنون  670 هکتار از اراضی شهرستان توسط دوهزار و 200 بهره‌بردار زیر کشت گردو کاری قرار گرفته است.
به گفته رنگیدن، 91 هکتار از اراضی غیر بارور و نهال بوده و بقیه اراضی را درختان بارور تشکیل می‌دهند.
وی متذکر شد: امسال 134 تن گردو به ارزش یک میلیارد و 72 میلیون تومان از مناطق مختلف شهرستان برداشت می شود که این مقدار میانگین میوه محصول هر درخت 2 هزار گردو است.
مدیر جهاد کشاورزی رودبار با بیان اینکه حدود 134 میلیون گردو در رودبار برداشت می‌شود، اذعان داشت: هر 80 تا 100 گردو وزن تقریبی یک کیلوگرم را دارا هستند.
انتهای پیام /ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول