اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان‌جنوبی:

توسعه روابط با افغانستان از رویکردهای مهم نظام است

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان‌جنوبی گفت: توسعه روابط با کشور همسایه و برادر افغانستان از استراتژی‌های مهم نظام و از تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی دولت نهم و دهم است.

توسعه روابط با افغانستان از رویکردهای مهم نظام است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری خراسان‌جنوبی، قهرمان رشید در دیدار با داوودعلی نجفی وزیر حمل و نقل افغانستان و شاه مراد انقل‌مردان کاردار این کشور در ایران اظهار داشت: ملت ایران و افغانستان به ویژه خراسان‌جنوبی مشترکات فراوان فرهنگی با یکدیگر دارند که این امر زمینه‌های همکاری بین دو کشور را افزایش می‌دهد.

وی به موضع ایران بعد از اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی اشاره کرد و افزود: بعد از این اشغال رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی که بازتاب جهانی نیز داشت فرمودند "ملت افغانستان ملتی آزاده، شریف با سوابق اسلامی و تمدنی کهن است".

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: باید اقداماتی صورت گیرد تا با همکاری مسئولان مناطق و ولایات همجوار با خراسان‌جنوبی و بخش خصوصی به تسهیل ارتباطات کمک شود.

رشید با بیان اینکه خراسان‌جنوبی استانی کم آب است، گفت: کشت چغندر قند در استان توجیه اقتصادی ندارد حال آنکه این محصول در افغانستان به دلیل وجود منابع آبی فراوان در حال انجام است که این آمادگی وجود دارد تا تمام محصولات چغندر قند افغانستان را خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه چغندر قند نیز در این استان وجود دارد، یادآور شد: این آمادگی وجود دارد تا بخشی از این کارخانه به بخش خصوصی از سرمایه‌گذاران و تجار افغان واگذار شود تا بتوانند در این زمینه نیز فعالیت کنند.

استاندار خراسان‌جنوبی به وجود کارخانه سیمان باقران در شهرستان درمیان به‌عنوان یکی دیگر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجار افغانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 80 درصد از اقدامات فیزیکی این کارخانه به انجام رسیده که این آمادگی نیز وجود دارد تا بخشی از سهام این کارخانه به سرمایه‌گذاران افغان واگذار یا قرارداد خرید محصولات آن با تجار افغان منعقد شود.

رشید، وجود گذر مرزی ماهیرود را به‌عنوان یکی از گذرهای رسمی کشور فرصتی بسیار مناسب برای توسعه مبادلات تجاری با افغانستان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر چهار بازارچه مرزی در استان وجود دارد که هرچه این بازارچه‌ها فعال‌تر شوند به نفع مرزنشینان و مردم دو کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مجوز ایجاد شهرک صنعتی در بازارچه مرزی میل 78 اخذ شده است، گفت: خراسان‌جنوبی به عنوان امن‌ترین استان کشور می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای توسعه مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان باشد.

استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: خراسان‌جنوبی آماده توسعه روابط هوایی بیرجند هرات بوده و این آمادگی نیز وجود دارد تا واردات برنج از افغانستان و واردات دام زنده به استان خراسان‌جنوبی را نیز تسهیل کنیم.

رشید، خراسان‌جنوبی را استانی فرهنگی دانست و تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد تا با هماهنگی با مراجع ذی‌ربط نسبت به پذیرش دانشجو از افغانستان در دانشگاه‌های استان اقدامات لازم صورت گیرد.

وزیر حمل و نقل افغانستان تصریح کرد: اشغالگران در افغانستان هیچ‌گاه برای کمک به افغان‌ها به این کشور نیامده‌اند بلکه آنها به دنبال اهداف و منافع خودشان هستند.

داوود علی نجفی تصریح کرد: در 30 سال گذشته بسیاری از زیرساخت‌های افغانستان تخریب شده که امید است برادران ایرانی برای ساختن افغانستان به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه در توسعه مبادلات تجاری و بازرگانی با ایران هیچ ملاحظه و محدودیتی وجود ندارد، گفت: افغانستان خواهان توسعه ارتباطات هوایی با خراسان‌جنوبی و اختصاص پرواز بیرجند، فراه و هرات است.

وزیر حمل و نقل افغانستان با اشاره به اینکه هدف ما تحکیم روابط و مناسبات با ایران است، یادآور شد: در حال حاضر ارتباط افغانستان با ایران در بالاترین سطح قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 14 هزار خانوار افغان در خراسان‌جنوبی زندگی می‌کنند، خواستار رفع مشکلات آموزشی آنان و امکان تحصیل فرزندان آنان در ایران شد.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول