اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل میراث فرهنگی قزوین:

حفظ میراث فرهنگی، حفظ ارزش‌های اصیل ایرانی است

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: حفظ میراث فرهنگی، حفظ ارزش‌های اصیل ایرانی است به خاطر اینکه به عنوان میراث پیشینیان ما به حساب می‌آید.

حفظ میراث فرهنگی، حفظ ارزش‌های اصیل ایرانی است

اسد‌الله بیرانوند امروز به بهانه هفته میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: استان قزوین مانند تمام نقاط ایران اسلامی از یک پیشینه و تاریخچه مهمی برخوردار است که می‌تواند ما را با اخلاقیات و ارزش‌های مردم این سرزمین آشنا کند، اما بحث قابل توجه در این استان تنوع شرایط اقلیمی و ارزش‌های متفاوت در این سرزمین است.

بیرانوند بیان کرد:‌ تفاوت در شرایط اقلیمی قزوین از دشت سبز گرفته تا کوهستان‌های مرتفع سبب شده تا آثاری که در این نقاط تمرکز یافته از نظر معماری، هنر و فرهنگ بسیار متفاوت از هم باشند و لذا این موضوع ضرورت بررسی و رسیدگی به این میراث ارزشمند را به خوبی نمایان می‌کند.

 

1200 اثر در قزوین به ثبت رسیده است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بین از هزار و 200 اثر در استان قزوین به ثبت ملی رسیده است، بیان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین مباحثی که بحث آثار فرهنگی و میراث فرهنگی تاریخی قزوین را متمایز با سایر نقاط کشور کرده این‌ است که اکثر آثار شناسایی شده در قزوین قابلیت ثبت ملی را دارند و خیلی سریع به ثبت می‌رسند که این نشان از اهمیت و قدمت این آثار در استان قزوین است.

 

80 درصد آثار شناسایی شده در قزوین به ثبت می رسند

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد:‌ بیش از 80 درصد از آثار شناسایی شده در استان قزوین به ثبت ملی رسیده‌اند و این نیاز به توجه و بررسی این‌گونه آثار را در این استان افزایش می‌دهد.

بیرانوند گفت:‌ در حال حاضر بیشترین آثاری که در استان قزوین به ثبت ملی و جهانی رسیده‌اند، مرتبط با بناهای تاریخی هستند که نشان از توجه و فرهنگ گذشتگان قزوین به بنا و ساخت منحصر به فرد آن‌ دارد.

وی با اشاره به روز گذشته که روز جهانی موزه بود خاطرنشان کرد:‌ به نظر من موزه‌ها و آثار فرهنگی می‌تواند آینه‌ای از هر آنچه که امروز جهان از اخلاق و معنویت به آن احتیاج دارند باشد، لذا اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین بازدید از موزه‌های شهر قزوین را در طول هفته میراث فرهنگی رایگان اعلام کرد‌ه است.

 

600 هزار گردشگر از استان قزوین بازدید کردند

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود:‌ در تعطیلات نورزی سال جاری بیش از 600 هزار نفر گردشگر از آثار باستانی استان قزوین بازدید کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

ارتباط مردم با موزه‌ها باید گسترش پید‌‌ا کند

بیرانوند با ابراز خرسندی از این افزایش بازدیدکنندگان در قزوین ادامه داد:‌ تمام تلاش ما این است تا با ارائه بهترین خدمات، مردم را به بازدید از موزه‌های قزوین و بناهای دیدنی این شهر ترغیب کنیم.

وی در اضافه کرد:‌ ابزاری که امروز در اختیار ماست و  بیشترین ارتباط ما را با مردم شامل می‌شود از طریق اینترنت و شبکه‌های اینترنتی است، لذا تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا آنچه در میراث و بناهای شهر قزوین وجود دارد به بهترین شکل در این شبکه‌ها به علاقه‌مندان معرفی گردد.

 

مرمت گنبد امامزاده حسین (ع) قزوین آغاز شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های در دست انجام سازمان میراث فرهنگی قزوین مرمت گنبد امامزاده حسین (ع) فرزند بلافصل امام رضا (ع) است که چندی پیش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین آغاز شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: عملیات بازسازی و مرمت گنبد امامزاده حسین(ع) با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آغاز شده و امیدواریم تا شش ماه دیگر مرمت گنبد و ساقه این بنا را به پایان برسانیم.

بیرانوند با اشاره به اهمیت امامزاده‌ حسین(ع) در استان قزوین افزود: بنای تاریخی شاهزاده حسین (ع) قزوین در دوران مختلف برای حفظ و نگهداری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و هم اکنون نیز ساقه دور گنبد به عرض 35 متر و ارتفاع 86/2 متر در حال مرمت و نوسازی با کاشی از نوع معقلی است.

وی همچنین یادآور شد: سعی می‌شود تا در مرمت این بناها و به خصوص بناهای مذهبی مانند امام زاده حسین (ع) قزوین رعایت امانت سرمشق ما باشد.

بیرانوند تصریح کرد: گنبد این امامزاده با برآوردی که صورت گرفته، 70 درصد آن نیاز به مرمت دارد و با استفاده از کاشی‌های معقلی ساخت استان اردبیل به صورت کامل مرمت و بازسازی خواهد شد‌.

بیرانوند اعتبار این پروژه را 54 میلیون تومان برشمرد و اظهار کرد: اعتباری این پروژه 54 میلیون تومان برآورد شده که تنها مختص مرمت کاشی‌های گنبد است و امیدواریم با همراهی دیگر دستگاه‌های مرتبط و مدیریت ارشد استان قزوین بتوانیم پروژه امامزاده حسین را به اتمام برسانیم.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول