اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

عدم حمایت از امر به معروف خیانت است / جامعه انحرافی جامعه بدون امر به‌ معروف است

خبرگزاری فارس: دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بدون حامی باشد خیانت به جامعه و اراده اجتماعی است.

عدم حمایت از امر به معروف خیانت است / جامعه انحرافی جامعه بدون امر به‌ معروف است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محسن اراکی پیش از ظهر امروز در همایش ملی «امر به معروف، نهی از منکر و حقوق بشر» که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از فقه در حوزه مسائل فقه کلانی بوده و مربوط به مسائل اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از مسائل فقه کلان بوده و مربوط به ساماندهی جامعه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تعریف معروف و منکر گفت: معروف چیزی است که اگر در جامعه مطرح شود مورد قبول هنجارهای جامعه بوده و منکر چیزی است که در جامعه مورد قبول نباشد.

وی خاطرنشان کرد: معروف و منکر در اسلام بر اساس شرع خدای متعال تعیین می‌شود و جامعه اسلامی آن را می‌پذیرد ولی در جامعه غیرمسلمان این بحث قابل تعریف نیست.

اراکی با بیان اینکه آمر به معروف و ناهی از منکر نماینده اراده حاکمیتی است عنوان داشت: این افراد خود را برتر از دیگری نمی‌دانند و اراده خود را بر دیگری تحمیل نمی‌کنند بلکه اراده حاکمیت را اعمال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ولایت آمر به معروف و ناهی از منکر ولایت الهی و امام است و این ولایت امام بوده که مردم را حمایت و صیانت می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در نظام حکومتی قانون حکومت می‌کند و امام زمان(عج) و رسول اکرم(ص) عبدی از عباد خدای متعال هستند و اراده آنها با اراده خدای متعال تضمین شده است.

وی یادآور شد: نظام سیاسی بدون جهان‌بینی توحیدی، الهی و منطقی و عقلانی ممکن نیست بنابراین اراده پیامبر اکرم(ص) مبتنی بر اراده‌ای است که برتری و شایستگی به ذات دارد.

اراکی تصریح کرد: واژه عبادالله در قرآن مخصوص ائمه اطهار(ع) بوده و عبارت عبادالله الصالحین مخصوص آنهاست و اراده امر به معروف و نهی از منکر که از آن ظاهر می‌شود در راستای اراده الهی است.

اجرای اراده حاکم با یاری مردم محقق می‌شود

وی با اشاره به وظایف مردم در برابر اراده حاکم گفت: اجرای اراده حاکم با تحقق اطاعت، نصرت و یاری مردم محقق می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان داشت: اراده جمعی باید اراده غالبی باشد تا نظام شکل بگیرد و اگر اطاعت وجود نداشته باشد میثاق شکسته می‌شود.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر فریضه اجتماعی است که تحقق آن در جامعه باید دارای حمایت نیرومند و قوی باشد.

معروف و منکر هویت فرهنگی جامعه اسلامی است

اراکی با اشاره به جامعه انحرافی گفت: جامعه‌ای انحرافی محسوب می‌شود که امر به معروف در آن ترک شده و به منکر امر شود و در جامعه سوم مسخ اجتماعی روی می‌دهد که در این جامعه منکر به معروف و معروف به منکر تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: معروف و منکر هویت فرهنگی جامعه اسلامی است که در جامعه مسلمان باید از آن صیانت شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر یک نفر به امر به معروف و نهی از منکر پرداخت تکلیف از دیگران ساقط نمی‌شود بلکه زمانی تکلیف ساقط می‌شود که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اجرا شود.

وی عنوان داشت: دعوت به خیر و تواصی به حق اجرایی نیست ولی امر به معروف و نهی از منکر از مقوله‌های حاکمیتی است و با اراده حاکم بر آن اجرا می‌شود.

اراکی با بیان اینکه مجموعه‌ای از اراده عمومی باید در امر به معروف و نهی از منکر شکل بگیرد گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بدون حامی باشد خیانت به جامعه و اراده اجتماعی است.

انتهای پیام/78003/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول