اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

انتقال آب به یزد باید بعد از افتتاح تونل سوم اتفاق می‌افتاد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: در صورتی که مصوب شده بود بعد از افتتاح تونل سوم کوهرنگ آب زاینده رود به استان یزد انتقال یابد، متأسفانه 13 سال پیش از این اتفاق افتاده است.

انتقال آب به یزد باید بعد از افتتاح تونل سوم اتفاق می‌افتاد

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در 13 سال قبل حق‌آبه کشاورزان از آب زاینده‌رود به استان یزد برای شرب، صنعت، فولاد سازی، کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف از قبیل کارخانه‌های کاشی و سرامیک، گلخانه‌ها و کارخانه‌های نوشابه سازی به استان یزد انتقال یافته، اما هنوز تونل سوم کوهرنگ که قرار بود بعد از افتتاح آن آب به یزد انتقال یابد، افتتاح نشده و با مشکلات پیش روی این تونل افتتاح آن مشخص نیست که در چه زمانی انجام شود.

* حق‌آبه‌ها به صورت رسمی در قباله‌های ازدواج ثبت شده است

وی در مورد مصاحبه مسئولان استان یزد با خبرگزاری‌های‌داخلی به این مضمون که عده‌ای‌ متجاوز به خط انتقال آب کشور به یزد که از اصفهان می‌گذرد حمله کرده‌اند، گفت: این آب از حق‌آبه‌های کشاورزان اصفهان است که به استان یزد انتقال یافته و کشاورزان حق‌آبه‌دار معتقدند که بسیاری از این حق‌آبه‌ها به صورت رسمی در قباله‌های ازدواج مادران و همسران و عروسان کشاورزان به عنوان مهریه ثبت شده است و از نظر شرعی، عرفی و قانونی دست درازی به آن خلاف قانون است و این کار تکرار فدک دیگری است.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان تصریح کرد: کشاورزان و حق آبه داران زاینده‌رود متفقل‌القول معتقدند برداشت از آب آنها کارغیر قانونی و از نظر شرعی استفاده از این آب بدون اجازه از آنها غصبی محسوب شده و مشکل شرعی دارد.

* حق‌آبه کشاورزان سابقه 3500 ساله دارد

وی گفت: با غصب حق‌آبه‌های کشاورزان حق‌آبه دار زاینده‌رود توسط صنایع وابسته به آب استان اصفهان، آب انتقالی به استان یزد، برداشت‌های بی‌رویه در استان بالا دست زاینده رود و مزارع آباد و پر محصول کشاورزان تبدیل به کویر شد و کشاورزان آن که از 3500 سال قبل آب زاینده رود توسط مادی‌های معروف بین آنها تقسیم می‌شده است که بهترین دلیل این سابقه اسم مادی به جای نهر در اصفهان است که مادی از مادها گرفته شده که تعدادی از مادی‌های اصفهان در آن دوران حفر شده و به وسیله آن آب زاینده رود بین کشاورزان تقسیم می‌شده است.

محمدرضایی ادامه داد: کشاورزان حق‌آبه دار زاینده رود که شامل شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان، خمینی‌شهر، نجف آباد و شهرستان اصفهان است که از بین آنها شهرستان اصفهان بیشترین حق آبه و بیشترین مشکل بی آبی را دارد، کشاورزان این مناطق بیش از نیم میلیون نفر هستند که با از دست دادن حق مسلمشان و نداشتن کشت و درآمدی از زندگی خود ساقط شده‌اند.

* آبی ملی است که صاحب و حق‌آبه داری نداشته باشد

وی در جواب مسئولان استان یزد که آب را ملی می‌داند، گفت: آبی ملی و انفال محسوب می‌شود که صاحب و حق‌آبه داری نداشته باشد، کشاورزان حق‌آبه دار زاینده رود 73 درصد آورد کل زاینده رود با احتساب تونل‌های کوهرنگ 1 و 2 و تونل چشمه لنگان و خدنگستان را دارند و تنها وزارت نیرو حق دخل و تصرف در 27 درصد باقیمانده این آب را برای شرب استان اصفهان، استان یزد، صنعت، فضای سبز و توسعه بخش کشاورزی دارد.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه 73 درصد آب زاینده رود از کشاورزان است جای آن به راحتی عوض شده است که جای تعمق دارد.

* مسئولان یزد آب را حق خود می‌دانند و جنجال به راه انداخته‌اند

وی اضافه کرد: حدود 13 سال است که آب زاینده رود به استان یزد پمپاژ می‌شود در صورتی که طبق مصوبات باید بعد از افتتاح تونل سوم کوهرنگ این اتفاق می‌افتاد و با این وجود بعد از 13 سال آنها این آب را حق خود می‌دانند و جنجال به راه انداخته و ماشین‌های پلاک اصفهان که از یزد عبور می‌کنند مورد هجوم و سنگ باران می‌شوند و بنابراین باید به کشاورزان که سابقه 3500 ساله در استفاده از این آب را دارند حق داد که از حق‌آبه خود و حق و حقوق زن و فرزندانشان با چنگ و دندان دفاع کنند.

محمدرضایی گفت: مسئولان استان اصفهان تلاش خود را برای رفع مشکل کشاورزان انجام دادند، اما رفع برخی از مشکلات در حیطه اختیارات آنها نبود چرا که نیم میلیون کشاورز در پی احقاق حق خود بودند و می‌بایستی مسئولان کشوری که با مصوبات خود طی سال‌های گذشته موجب خشکی زاینده رود شده، قبل از ایجاد این مشکلات برای رفع مشکلات کشاورزان اقدام می‌کردند و این بی انصافی است که یزدی‌ها مسئولان استان اصفهان را مورد هجوم قرار می‌دهند.

* چرا نمایندگان و مسئولان یزد برای طرح‌های آبی کمک نکردند

وی ادامه داد: در این یک دهه که زاینده رود با بیشترین بی‌آبی‌ها روبه‌رو بوده، چرا مسئولان و نمایندگان استان یزد برای انتقال آب به زاینده رود از طریق تونل‌های سوم کوهرنگ و تونل بهشت آباد و دیگر طرح‌های آبی و جلوگیری از برداشت‌های غیر قانونی در بالا دست زاینده رود در استان همجوار اقدامی نکرده و به مسئولان و نمایندگان اصفهان در این مورد کمک نمی‌کنند، اما خود را شریک آب زاینده رود می‌دانند.

* برداشت آب از حق‌آبه‌ها مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان هرگز خواسته‌ای‌ خارج از قانون نداشته‌اند و فقط حق خود را می‌طلبند و در پی بی‌آبی که توسط استان‌های همجوار غرب و شرق استان اصفهان حادث شده مشکلات فراوانی را برای کشاورزان به وجود آورده، گفت: این در حالی است که کشاورزان به دلیل بی آبی کشت و کار و درآمدی ندارند، سرمایه خود را برای آبی کردن چاههای خود هزینه کرده‌اند که نتیجه‌ای در برنداشت، زمینه‌ای آنها بدون آب ارزشی برای فروش ندارد، ادوات کشاورزی خود را برای امرار معاش فروخته‌اند، به بانک‌ها بدهکار هستند، بانک‌ها دیگر به آنها وام نمی‌دهند.

وی گفت: دامداری‌ها به دلیل بی‌علوفه بودن، گرانی‌ دارو و خرید ناعادلانه شیر ورشکسته و دام‌های آبستن خود را با یک سوم ارزش به کشتارگاه می‌برند، بیمه بیکاری به آنها پرداخت نمی‌شود، بیمه‌ محصولات کشاورزی هم بدون کشت و کار انجام نمی‌گیرد و این در حالی است که تورم هم بر فشارهای اقتصادی افزوده است.

محمدرضایی با بیان اینکه  اشتغال دیگری هم در شرق اصفهان وجود ندارد، سن ازدواج دختران و پسران به دلیل مسائل اقتصادی بالا رفته است، بسیاری از فرزندان کشاورزان به دلیل بی‌پولی ترک تحصیل کرده‌اند، افزود: و اینکه حتی برای گذراندن امرار معاش در سختی بسیار و مضیقه هستند.

*کشاورزان ما مخالف انتقال آب شرب به استان یزد نیستند

وی تصریح کرد: قابل توجه کسانی که حق‌آبه کشاورزان را برده و می‌برند و به فکر آنها نیستند و آب زاینده رود را حق خود می‌داند و صاحبان اصلی آن را در صحبت‌ها و جلسات خود بدون حق جلوه می‌دهند، میهمان آمده صاحب خانه را از خانه خود بیرون کرده است و تازه طلب کاری هم می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شرق اصفهان اضافه کرد: کشاورزان ما مخالف انتقال آب شرب به استان یزد نیستند، اما مخالف انتقال آب برای صنعت و مصارف به غیر از شرب هستند، اگر شرب تنها بود 500 لیتر در ثانیه برای استان یزد کافی بود نه اینکه 3000 لیتر در ثانیه آب به بهانه شرب انتقال یابد و صرف مصارف دیگر گردد و صاحبان آب در اصفهان تشنه باشند.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول