اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

چای و گوشت قرمز تمایل به مصرف سیگار را افزایش می‌دهند

خبرگزاری فارس: کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با برشمردن مضرات استعمال دخانیات و توصیه یک رژیم غذایی مناسب به سیگاری‌ها گفت: چای و گوشت قرمز تمایل به مصرف سیگار را افزایش می‌دهند.

چای و گوشت قرمز تمایل به مصرف سیگار را افزایش می‌دهند

فرشته بوستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: کاهش و افزایش میل به مصرف سیگار ارتباط مستقیمی به اسیدی بودن و یا قلیایی بودن خون در بدن انسان دارد و رژیم غذایی که این اسیدی شدن یا قلیایی شدن خون را سبب می شوند، تأثیر زیادی در تمایل به مصرف سیگار دارند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بیان کرد: وقتی محیط خون یک فرد سیگاری قلیایی می‌شود، وی تمایل کمتری برای استعمال و مصرف سیگار دارد.

بوستانی اضافه کرد: برخی از مواد غذایی به ویژه سبزی‌ها، به دلیل قلیایی کردن محیط خون سبب کاهش دفع نیکوتین بدن و کاهش میل به استعمال دخانیات می‌شوند.

این کارشناس تغذیه در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه اسیدی شدن محیط خون تمایل به مصرف سیگار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، ابراز داشت: مصرف برخی مواد مانند چای و گوشت، به ویژه گوشت قرمز، به علت ادرارآور بودن و اسیدی کردن محیط خون، افزایش دفع نیکوتین را سبب می‌شوند و بر این اساس تمایل به مصرف سیگار را در افراد سیگاری، افزایش می‌دهد.

 

*سیگاری‌ها فعالیت روزانه خود را کاهش دهند

وی عنوان کرد: افراد سیگاری باید فعالیت فیزیکی روزانه خود را کاهش دهند و سعی کنند تا نفس‌های عمیق بکشند.

وی تنوع غذایی و پیروی از الگوی مصرف صحیح شامل میوه، سبزی، حبوبات، گوشت سفید، لبنیات کم چرب، انواع مغزدانه‌ها و هم‌چنین استفاده از میان وعده‌های مناسب در کنار وعده‌های اصلی را از جمله توصیه‌های لازم برای کاهش عوارض ناشی از مصرف سیگار برشمرد.

کارشناس تغذیه در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  همچنین مصرف منظم مایعات را در افراد سیگاری یک کار مناسب برای کاهش اثرات منفی استعمال سیگار ذکر کرد و ادامه داد: کاهش مصرف افراطی چای و قهوه برای کاهش اضطراب پس از ترک سیگار، جایگزین کردن آن با لبنیات کم چرب، همراهی لبنیات با مواد حاوی  نشاسته و یا شیر، عسل و خرما، عوارض ناشی از سیگار را کاهش می‌دهد.

بوستانی تصریح کرد: مصرف سیگار موجب می‌شود تا فلزات سنگین و مضر  و همچنین رادیکال‌های سرطان‌زا در بدن افراد سیگاری آزاد و تولید شوند.

وی با بیان اینکه فلزات سنگینی چون آرسنیک و سرب در اثر مصرف سیگار آزاد و جذب بدن می‌شوند، افزود: برای کاهش این اثرات، مصرف ترکیبات آنتی اکسیدان مانند ویتامین‌های C و E که در میوه‌ها و سبزی‌جات وجود دارد، توصیه می‌شود.

بوستانی تأکید کرد: مصرف لبنیات، مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می‌شود و باید افراد سیگاری، بیش از سایرین این گروه از مواد غذایی را مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را دارند در صورت رعایت نکات ذکر شده به راحتی می‌توانند از دام مصرف دخانیات رهایی یابند.

انتهای پیام/82005/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول