اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

صادرات 13 میلیون دلاری فرش از خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته 13 میلیون دلار فرش به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات 13 میلیون دلاری فرش از خراسان جنوبی

 محمدحسن کامیابی مسک امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با فرش خراسان جنوبی اظهار کرد: فرش خراسان جنوبی یکی از برندهای مشهور دنیاست که در کشورهای اروپایی و عربی شناخته شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته 145 هزار متر مربع فرش توسط بافندگان خراسان جنوبی تولید شد.

95 درصد فرش به خارج صادر می‌شود

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی با بیان اینکه فرش خراسان جنوبی بیشتر جنبه صادراتی دارد، اذعان داشت: حدود 5 درصد فرش استان در داخل استفاده می‌شود.

کامیابی مسک از صدور 95 درصد فرش خراسان جنوبی به خارج از کشور خبر داد و افزود: فرش‌های این استان بیشتر به کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

وی ارزش فرش‌های صادراتی را 13 میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: در سال گذشته بیش از 450 میلیارد ریال فرش به خارج صادر شده است.

کاهش 25 درصدی تولید حجمی فرش در سال گذشته

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تولید فرش در این استان در سال گذشته نسبت به سال 90، 20 درصد کاهش داشته است، متذکر شد: همچنین صادرات فرش استان به لحاظ حجمی نیز حدود 25 درصد کاهش داشته است.

کامیابی مسک با بیان اینکه فرش‌های صادراتی خراسان جنوبی در طرح‌های مختلف هستند، تصریح کرد: حدود 60 درصد از طرح‌های صادراتی ریزماهی ترنج‌دار، ریزماهی افشان و کف ساده در اندازه‌ها و رنگ‌بندی‌های مختلف بوده است.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد فرش‌های صادر شده نقشه خشتی داشته است، اضافه کرد: همچنین 20 درصد قالیچه‌های ایلیاتی و نقوش متفرقه شامل نقوش نائین بوده است.

وجود 50 هزار بافنده در خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی از وجود 50 هزار بافنده در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این بافندگان به صورت تمام وقت، پاره وقت و فصلی کار تولید فرش را در استان انجام می‌دهند.

کامیابی مسک با بیان اینکه کار تولید فرش در سال‌های خشکسالی در خراسان جنوبی بیشتر بود، ادامه داد: در فصول بهار و تابستان به لحاظ وجود کارهای کشاورزی و دامپروری تولید فرش کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه قیمت فرش در خارج از کشور هیچ تغییری نکرده است، اذعان داشت: در سال گذشته قیمت فرش در داخل کشور صددرصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: همچنین قیمت مواد اولیه و مزد بافندگان نیز در سال گذشته افزایش داشته است.

انتهای پیام/69010/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول