اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار:

منطقه آزاد چابهار پل اتصال کشورهای عضو سازمان اکو است

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار با دارا بودن نزدیک‌ترین فاصله برای دسترسی کشورهای عضو اکو به ویژه افغانستان و کشورهای آسیای میانه، می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کند.

منطقه آزاد چابهار پل اتصال کشورهای عضو سازمان اکو است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد تجاری –صنعتی چابهار، مصطفی ملک‌زاده اظهار داشت: چابهار با دارا بودن نزدیک‌ترین فاصله برای دسترسی کشورهای عضو اکو به ویژه افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و تنها بندر اقیانوسی ایران با دارا بودن قابلیت تبدیل به یک مرکز پشتیبانی برای این کشورها می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کند.

وی افزود: فعال‌سازی کریدور شرق ایران از طریق آغاز عملیات احداث راه آهن چابهار-زاهدان -میلک- مشهد- سرخس و تکمیل جاده ترانزیتی جدید چابهار – نیکشهر –ایرانشهر برای کوتاه‌تر شدن مسیر، توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در راستای پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت 100 هزار تن و تبدیل بندر چابهار به بندر مگاپورت از برنامه‌های دولت برای توسعه بندر و منطقه آزاد چابهار به ویژه برای ترانزیت، صادرات و واردات کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان داشت: فعال شدن کشتیرانی اکو در بندر چابهار به منظور ایجاد خط کشتیرانی بین چابهار و بنادر شرق آسیا به ویژه هند، مالزی و چین و همچنین فعال شدن شعبه بانک و بیمه اکو در منطقه آزاد چابهار می‌تواند شرایط گسترش مبادلات تجاری را بین این کشورها با منطقه آزاد چابهار فراهم سازد.

گفتنی است، سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)‏، به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.

سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1341 (1962) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

پس از فروپاشی شوروی، در سال 1372 کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، حدود 330 میلیون نفر جمعیت و 8 میلیون و 620 هزار و 697 کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

انتهای پیام/75002/ن/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول