اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جریان نمایشنامه‌نویسی بر داشته‌های بومی تکیه کند

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استفاده از منابع و ظرفیت‌های بومی، تکیه بر داشته‌های کشور و به‌روز رسانی مفاخر گذشته به منظور بهره‌برداری نسل جوان از ضرورت‌های نمایشنامه‌نویسی امروز است.

جریان نمایشنامه‌نویسی بر داشته‌های بومی تکیه کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمید شاه آبادی عصر امروز در نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی اظهار داشت: در عرصه تولیدات هنری و به ویژه ادبیات نمایشی زاویه دید، نگاه نو و جهت‌گیری منطبق با معیارها و فرهنگ بومی و دینی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در عرصه تولیدات هنری هنرمندان و بازیگران هر یک نقشی ایفا می‌کنند اما کارگردان نقشی متمایز و ویژه دارد که لزوم تالیف است و وزن کار این دو از این نظر با یکدیگر یکی نیست.

شاه آبادی تصریح کرد: نگاه اقشار مختلف جامعه و جوانان با گذشته تفاوت پیدا کرده و امروز مولفه‌های بسیاری در تولیدات هنری تاثیرگذار است به نحوی که اتکا به نگاه سنتی به تنهایی جوابگو نیست.

افزایش میانگین بهره‌برداری تصویری ایرانیان پس از انقلاب

وی اضافه کرد: عرصه آثار تصویری نیز در سه دهه گذشته کارکرد متفاوتی یافته و میانگین بهره‌برداری تصویری هر ایرانی پس از انقلاب به چهار ساعت در روز رسیده است.

شاه آبادی این میزان استفاده از فضای تصویری را مستندی در راستای نفی سخنانی دانست که در مورد کاهش تعداد سینماها پس از انقلاب ذکر می‌شود و سایر مولفه‌های بهره‌برداری تصویری را لحاظ نمی‌کند.

وی با بیان این که امروز نقش تئاتر در جامعه متفاوت شده، ابراز داشت: مخاطبان گوناگون ژانرهای متفاوت می‌خواهند و تئاتر روشنفکری به بخش کوچکی از تئاتر کشور بدل شده که تمام نحله‌های فکری را پاسخگو نیست.

فاصله گرفتن از ترجمه نجات‌بخش نمایشنامه‌نویسی است

معاون وزیر ارشاد در ادامه خاطرنشان کرد: نگرش نو باید در قلب تئاتر یعنی نمایشنامه‌نویسی متبلور شده و با تاکید بر داشته‌‌های بومی پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی به سابقه شکل‌گیری بنیاد ادبیات نمایشی ایران اشاره کرد و گفت: تلاش در تمرکز بر نگاه تالیفی و فاصله گرفتن از فضای ترجمه دو محوری بوده که این بنیاد برای برقراری ارتباط با مخاطب امروزی در دستور کار قرار داده است.

شاه آبادی همچنین ابراز داشت: هر زمان صحنه توانست با اقشار گوناگون ارتباط برقرار کند راه خود را نه بر دوش مسئولان بلکه در دستان مردم ادامه داده و ستون خود را در قلب علاقمندان بنا می‌کند.

انتهای پیام/2448/ق20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول