اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

من خودم زمانی با مجاهدین خلق بودم

بهزاد نبوی با اعلام این که من خود زمانی با مجاهدین خلق بودم در تشریح هدف مخالفین اظهار داشت : عمده تلاششان این است که انتخابات ریاست جمهوری انجام نشود چرا که انتخابات ریاست جمهوری به ضرر آمریکا است .

من خودم زمانی با مجاهدین خلق بودم

رخدادهای 16 تیر 1360

چکیده

  • مهندس بهزاد نبوی سخنگوی دولت : توصیه دیگر و نصیحت به خانواده ها است که پیرامون فرزندان خود مطالعه دقیق بکنند که اگر با این گروهک ها همکاری می کنند چه گروهی است؟
  • دولت آمریکا از بانک های این کشور در خواست کرد روز جمعه آینده از باقی مانده موجودی ایران در این کشور رفع توقیف به عمل آید .
  • به دنبال تصدی سمت وزارت خارجه از سوی میرحسین موسوی پیامی از سوی این وزارت خانه خطاب به ملت های مسلمان جهان صادر شد .
  • وزارت امور خارجه : جرم ملت مسلمان ایران تنها این است که فریاد می زند : الله اکبر ، لااله الا الله ، نه آمریکا ، نه کمونیزم بین الملل نه اروپای غربی بلکه امت اسلام.
  • بعد از ظهر دیروز منوچهر مسعودی و علی خلیلیان دو تن از مشاوران حقوقی دفتر بنی صدر که به دنبال جریان 14 اسفند دستگیر شدند در یک مصاحبه تلویزیونی مطالب تکان دهنده ای در مورد انحرافات و اعمال ضد اسلامی موجود در این دفتر و روحیات اخلاقی اعضای دفتر بنی صدر بیان داشتند.
مردم دستگاه اطلاعاتی کشور هستند 

مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی دولت صبح دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و به سوالات آنان پاسخ گفت .

نبوی گفت : شما مردم همه دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی هستید چرا که خود می دانید جمهوری اسلامی ایران دستگاه اطلاعات و امنیت آن چنانی ندارد بلکه خود شما می باشید و شما باید هرگونه اطلاعات را به دستگاه های انتظامی بدهید و ممکن است که ترتیب اثر داده نشود اما نباید تصور کنید که بی نتیجه بوده بلکه صرفا دلیل کثرت گزارشات می باشد چرا که وسعت گزارشات به قدری است که غیرقابل کنترل است .

وی خاطر نشان ساخت که انفجار اخیر دارای دو بعد است : یکی عظمت فاجعه که باعث از دست رفتن عده از از عزیزان ما شده و ضربه ای بوده بر پیکر جمهوری اسلامی و بعد دوم این است که جمهوری اسلامی راه خود را ادامه خواهد داد و این گونه ضایعات نمی تواند آن را از مسیر اصلی دور کند بلکه محکم تر و استوار تر خواهد شد .

بهزاد نبوی گفت : مخالفین انقلاب ما نتوانستند در حرکت این انقلاب هیچ نوع رکود و سستی و توقف حتی برای مدت کوتاهی ایجاد کنند همه چیز سریع ترمیم یافت و این مسئله در هیچ کشوری سابقه نداشته است که از کنار چنین ضایعه ای به این سادگی بگذرد . تنها می توانم بگویم که نظام جمهوری اسلامی که یک نظام مردمی است و کابینه آن دارای 36 میلیون عضو می باشد و اگر چند تن از آن ها حذف بشود در حرکت انقلابی توقفی روی نخواهد داد .

دشمنان نمی خواهند اقتصاد سر و سامان بگیرد

وی با اشاره به شهادت تعدادی از اعضای کابینه گفت : ضد انقلاب و دشمنان ما نمی گذارند ما با فراغ بال به حل مسائل بپردازیم آن ها دقیقا هدفشان این است که ما نتوانیم در راه مردم قدم برداریم همه ما در جریان هستیم زمانی که در زمان رژیم سابق یک حرکت مسلحانه ای انجام می گرفت سعی می شد که این حرکت اثر سیاسی داشته باشد نه در رابطه با مسئله ای باشد که جنبه اقتصادی دارد و دقیقا در آن جلسه ای که آن فاجعه رخ داد مسائل اقتصادی تحت بررسی بود و می توان نتیجه گرفت که دشمنان ما نمی خواهند اقتصاد مملکت به سر و سامان برسد و نمی خواهند ما به راه حل های موفقیت آمیز دست پیدا کنیم .

بهزاد نبوی در مورد تظاهراتی که در برخی از کشورهای خارجی مقابل سفارت خانه ها و کنسولگری های ایران انجام می شود گفت : کسانی که در خارج دست به چنین حرکاتی می زنند همان ساواکی ها ، سلطنت طلب ها و پاکسازی شده ها بودند .

انتخابات ریاست جمهوری در کشور به ضرر آمریکا است

سخنگوی دولت در تشریح هدف مخالفین اظهار داشت : هدف مخالفین این بود که شیرازه مملکت از هم پاشیده شود و در واقع یک شکلی در آورند که نشان دهند حکومتی در این مملکت نیست و به همین دلیل می خواستند مسئولین مملکتی را از صحنه خارج کنند و شیوه کارشان همین است . انفجار ، تخریب ، بانک زنی ها و ...که آن ها در این مسیر حرکت می کنند و عمده تلاششان این است که انتخابات ریاست جمهوری انجام نشود چرا که انتخابات ریاست جمهوری به ضرر آمریکا است .

انتظار داریم حوادثی چون انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی تکرار شود!

بهزاد نبوی گفت : ما انتظار آن را داریم که این حوادث تکرار شود چرا که ضد انقلاب از پای نمی نشیند و برکناری آقای بنی صدر بهانه مناسبی دستش داد ولی ما مردم را به حضور در صحنه دعوت می کنیم که در صحنه بمانند و اگر قوای انتظامی ما به فعالیت خود ادامه دهند انشاء الله در ظرف دو سه ماه آینده جلوی این کارها گرفته خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی نیست و خسارات ناشی از آن جبران خواهد شد .

توصیه بهزاد نبوی به خانواده افراد ضد انقلاب

بهزاد نبوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : توصیه دیگر و نصیحت به خانواده ها است که پیرامون فرزندان خود مطالعه دقیق بکنند که اگر با این گروهک ها همکاری می کنند چه گروهی است؟ ما از پدر و مادرها می خواهیم که از فرزندان خود بخواهند اگر با این گروهک ها همکاری می نمایند در عقایدشان تجدید نظر کنند و از رهبران خود بپرسند که زیربنای ایدئولوژی آن ها چیست؟ فرق ایدئولوژی آن ها با مارکسیسم چیست؟

من خودم زمانی با مجاهدین خلق بودم

نبوی با اعلام این که من خود زمانی با مجاهدین خلق بودم گفت : من می توانم به شما بگویم که آن ها چگونه هستند؟ سخنگوی دولت در مورد تظاهراتی که در برخی از کشورهای خارجی مقابل سفارت خانه ها و کنسولگری های ایران انجام می شود گفت : وزارت خارجه در این زمینه تصمیمات مقتضی خواهد گرفت و دقیقا کسانی که در خارج دست به چنین حرکاتی می زنند همان ساواکی ها ، سلطنت طلب ها و پاکسازی شده ها بودند و طبق اطلاعات رسیده در خیابان های لندن زبان فارسی بسیار رایج شده و قدم به قدم فارسی صحبت می کنند.

انتخاباتی که مورد استقبال قرار نگرفت

سخنگوی دولت در مورد انتخابات میان دوره ای گفت : این انتخابات به نحوه دلخواه مورد استقبال قرار نگرفت و تعداد شرکت کنندگان بسیار کم بود و من دو روز قبل از ماجرای انتخابات خبردار شدم اصولا تبلیغات کافی در این مورد صورت نگرفته بود و چون آمادگی کافی نداشتیم قرار بر آن شد که انتخابات به مدت یک هفته به تاخیر بیفتد اما از آن جا که وزارت کشور اقدامات لازم را انجام داده بود انتخابات صورت گرفت اما در انتخابات ریاست جمهوری آرا بسیار زیاد خواهد بود و درصد شرکت کنندگان هم به مراتب بیشتر.

وی گفت : به مردم می گویم که اگر تشخیص دادند رئیس جمهور مورد نظر آنان رای کافی را خواهد آورد و دیگر به رای آنان احتیاجی نیست این طرز تفکر اشتباه است و آن ها حتما رای خود را بدهند و آن را حجت نگیرند زیرا که امام هم شرکت در انتخابات را واجب دانسته اند.(1)

به دنبال تصدی سمت وزارت خارجه از سوی میرحسین موسوی پیامی از سوی این وزارت خانه صادر شد . در بخشی از این پیام آمده است : جرم ملت مسلمان ایران تنها این است که فریاد می زند : الله اکبر ، لااله الا الله ، نه آمریکا ، نه کمونیزم بین الملل نه اروپای غربی بلکه امت اسلام .

آمریکا 4 میلیارد دلار دارایی ایران را رفع توقیف کرد

دولت آمریکا از بانک های این کشور در خواست کرد روز جمعه آینده از باقی مانده موجودی ایران در این کشور رفع توقیف به عمل آید .  موجودی ایران در آمریکا با احتساب بهره متعلق به آن در حدود 4 میلیارد دلار است که از این مبلغ یک میلیارد دلار به منظور تصفیه حساب با شاکیان در بانک های آمریکا باقی خواهد ماند و یک دادگاه بین المللی رسیدگی به این مسئله را به عهده خواهد گرفت.  سخنگوی خزانه داری آمریکا اظهار داشت : در صورتی که مقامات بانکی آمریکا از اجرای این دستور سرباز زنند تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند.(2)

اطلاعیه وزارت خارجه خطاب به مسلمانان جهان

به دنبال تصدی سمت وزارت خارجه از سوی میرحسین موسوی پیامی از سوی این وزارت خانه خطاب به ملت های مسلمان جهان صادر شد . در بخشی از این پیام آمده است : جرم ملت مسلمان ایران تنها این است که فریاد می زند : الله اکبر ، لااله الا الله ، نه آمریکا ، نه کمونیزم بین الملل نه اروپای غربی بلکه امت اسلام و باید تنها در برابر قدرت لایزال الهی تمکین کرده و تسلیم مطامع ضد انسانی امپریالیسم جهانی نشود و با فداکاری و ایثار فصل سعادتمندانه ای را در تاریخ آغاز نماید.

در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است : جرم ملت مسلمان ایران تنها این است که صهیونیزم را غاصب سرزمین فلسطین دانسته و معتقد است که باید ملت فلسطین به تمام حقوق حقه خود برسد و در راه این اعتقاد به شعار اکتفا نکرده بلکه با تمام قوا علیه اسرائیل وارد عمل شده است . جرم ملت مسلمان ایران این است که معتقد است هیچ دولتی چه عربی و چه غیرعربی نباید به ملت خود دروغ بگوید و اگر چنان چه دولت های عربی واقعا ضد صهیونیزم هستند باید عملا علیه اسرائیل وارد مبارزه شده با برترین سلاح خود یعنی نفت صهیونیزم غاصب را از منطقه رانده و دست صهیونیسم را از جان و مال و ناموس ملت عرب کوتاه گردانند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : ما با ملت عراق هیچ جنگی نداریم بلکه با کفر جهانی و عناصر وابسته به آن مبارزه می کنیم و هر لحظه که نیروهای متجاوز از خاک کشور ما بیرون روند و متجاوز محکوم و تنبیه گردد جنگ خود به خود تمام خواهد شد . (3)

تنها چیزی که در دفتر رئیس جمهور رعایت نمی شد ضوابط اسلام بود

بعد از ظهر دیروز منوچهر مسعودی و علی خلیلیان دو تن از مشاوران حقوقی دفتر بنی صدر که به دنبال جریان 14 اسفند دستگیر شدند در یک مصاحبه تلویزیونی مطالب تکان دهنده ای در مورد انحرافات و اعمال ضد اسلامی موجود در این دفتر و روحیات اخلاقی اعضای دفتر بنی صدر بیان داشتند. اعضای دفتر بنی صدر در اعترافات خود اظهار داشتند که تنها چیزی که در دفتر بنی صدر رعایت نمی شد ضوابط اسلام بود .

دو تن از مشاوران حقوقی دفتر بنی صدر که به دنبال جریان 14 اسفند دستگیر شدند در یک مصاحبه تلویزیونی مطالب تکان دهنده ای در مورد انحرافات و اعمال ضد اسلامی موجود در این دفتر و روحیات اخلاقی اعضای دفتر بنی صدر بیان داشتند. ایشان اظهار داشتند که تنها چیزی که در دفتر بنی صدر رعایت نمی شد ضوابط اسلام بود .

در ابتدای برنامه هر کدام از این دو نفر به معرفی خود پرداختند . منوچهر مسعودی در معرفی خود اظهار داشت : فعالیت سیاسی ام را از سال 1339 از طریق حزب ملت ایران آغاز کردم و در دفتر رئیس جمهور به عنوان رابط دفتر با دادستان کل انقلاب فعالیت داشتم و در ضمن امور قضایی دفتر را هم انجام می دادم یعنی مشاور قضایی بنی صدر بودم.

علی خلیلیان یکی دیگر از اعضای دفتر بنی صدر نیز در معرفی خود گفت : در رابطه با فعالیت های سیاسی با حزب ملت ایران و ملیون همکاری می کردم .  وی در مورد سمت خود در دفتر بنی صدر گفت : در دفتر بنی صدر از طرف آقای مسعودی به عنوان رابط دفتر ریاست جمهوری و دادستانی انقلاب منصوب شدم و وظیفه ام این بود که هرگونه شکایاتی که به دفتر ارجاع می شود چه در رابطه با دادستانی و کمیته های انقلاب به من محول شود .

مسعودی در بخشی از سخنان خود گفت : اصولا از افرادی در دفتر رئیس جمهور استفاده می شد که خود را روشنفکر و متخصص می دانستند و اهمیتی به مذهب نمی دادند این افراد کارهای خود و مسیر پیش روی خود را سوای مذهب ارزیابی می کردند و به این ترتیب با زنانی که به دفتر می آمدند رابطه برقرار می کردند با آنان دست می دادند و یا حتی زنانی که به این دفتر مراجعه می کردند اغلب بی حجاب بودند.

خلیلیان نیز با اظهار تاسف نسبت به این مسئله گفت : مسئولین دفتر رئیس جمهور به تنها چیزی که توجه نمی کردند مذهب بود و این افراد با دید زننده ای به دین و مذهب می نگریستند.(4)

پی نوشت:

1- کیهان ، 16 تیر 1360 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 16 تیر 1360 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 16 تیر 1360 ، صفحه 9

4- اطلاعات ، 16 تیر 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول