اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

با انتشار بیانیه‌ای در کابل اعلام شد

استقبال انگلیس از ایجاد دولت وحدت ملی در افغانستان

وزیر امور خارجه انگلیس از توافق 2 کاندیدای دور دوم ریاست جمهوری افغانستان در مورد بازشماری تمامی آرای انتخابات و ایجاد دولت وحدت ملی در این کشور استقبال کرد.

استقبال انگلیس از ایجاد دولت وحدت ملی در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفارت انگلیس در افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای امروز اعلام کرد: «ویلیام هیگ» وزیر امورخارجه انگلیس از شکست بن‎بست انتخاباتی افغانستان و توافق 2 کاندیدای ریاست جمهوری این کشور در مورد بازشماری تمامی آراء همچنین ایجاد دولت وحدت ملی استقبال کرده است.

هیگ ابراز امیدواری کرد که بازشماری تمامی آرا سبب اطمینان شهروندان افغان به روند انتخابات و نتایج آن شود.

در این اطلاعیه تاکید شده است: انگلیس از تعهد برنده نهایی انتخابات برای ایجاد یک دولت وحدت ملی استقبال می‌کند و از بررسی مجدد آرا با معیارهای بین‌المللی حمایت خواهد کرد.

هیگ در پایان این اطلاعیه به «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا به خاطر میانجیگری موفق تبریک گفته است.

احتمال تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باعث شد بروز اختلاف‌های انتخاباتی تا تشکیل و اعلام دولت موازی به پیش رود اما میانجیگری جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بین «عبدالله عبدالله» و « اشرف غنی احمدزی» 2 کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان به بن‎بست انتخاباتی پایان گذاشت.

جان کری، شب گذشته در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد: بر اثر گفت‎وگوهای سازنده که با 2 کاندیدای دور دوم انتخابات افغانستان داشتم در نهایت در مورد چند مسئله توافق حاصل شد.

به گفته وی، در چارچوب این توافقات تمام آرای دور دوم انتخابات باید بررسی شود، بررسی ها از 24 ساعت آینده آغاز و امنیت انتقال صندوق‎های رای از ولایت‎ها به مرکز توسط نظامیان آیساف و نیروهای امنیتی افغان تأمین شود، بررسی آرا با معیارهای جهانی و  بین‌المللی انجام شود، انتخابات زمانی نهایی می‎شود که صدای میلیون‎ها شهروند شرکت کننده شنیده شود و پس از بررسی کامل آرا هر 2 کاندیدا نتیجه انتخابات را می‎‎پذیرند و برنده به عنوان رئیس جمهور افغانستان دولت «وحدت ملی» را تشکیل می‎دهد.

کری ضمن ابراز سپاسگزاری از «کرزی» رئیس جمهور افغانستان به خاطر برخورد صمیمانه و نیز روحیه همکاری برای یافتن راه‎حل برای بن‎بست انتخاباتی این کشور، از وی خواست تا مراسم سوگند ریاست جمهور آینده را به تاخیر اندازد.

بر اساس تقویم انتخابات افغانستان مراسم تحلیف رئیس جمهور آینده این کشور قرار بود 11 مرداد برگزار شود.

وزیر امور خارجه آمریکا 2 کاندیدای ریاست جمهوری را شخصیت‎های وطن‌پرست دانست و یادآور شد: 2 کاندیدا با در نظر گرفتن مصالح ملی توافق کردند.

وی از کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان نیز خواست تا به صورت جدی به اتهامات مربوط به تقلب رسیدگی کنند.

تضمین سلامت انتخابات

عبدالله عبدالله که رابطه خود با کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان را از چندی قبل قطع کرده بود، نیز با ابراز سپاس از میانجیگری جان کری اعلام کرد: در نتیجه توافقات فنی و سیاسی انجام شده به روند انتخابات می‎پیوندد تا تحت نظارت جامعه جهانی شفافیت این روند تضمین شود.

وی افزود: هدف ما تضمین سلامت انتخابات و تقویت مردم‌سالاری و تفکیک آرای سیاه از سفید بود و بر اثر تفتیش تمامی آرا این خواسته عملی شده بنابراین نتیجه  انتخابات، دولتی خواهد بود که در سطح ملی و بین‌المللی از مشروعیت لازم برخوردار خواهد شد.

این کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: در مورد ایجاد دولت «وحدت ملی» پس از اعلام نتیجه توافق صورت گرفته است.

توافق تاریخی در مورد اقدام بدون پیشینه

اشرف غنی احمدزی یکی دیگر از کاندیداهای دور دوم انتخابات افغانستان نیز با ابراز تشکر از نقش میانجیگری وزیر خارجه آمریکا توافق در مورد تفتیش تمامی آرا را یک توافق تاریخی خواند و خاطر نشان کرد: بازشماری تمامی آرای در انتخابات افغانستان یک عمل بدون پیشینه در جهان است.

این کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان نیز به مردم این کشور از توافق ایجاد دولت وحدت ملی اطمینان داد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول