اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چه کسانی عزت را در دامن آمریکا می‌جویند؟

مهاجرانی: آینده کسانی که می‌خواهند عزت را از دامان آمریکا بیابند و خود را از شیر ولایت گرفته‌اند سرانجامی فلاکت بار است.

چه کسانی عزت را در دامن آمریکا می‌جویند؟

رخدادهای 28 فروردین 1361

چکیده

آیت الله خامنه ای : اگر مشکل مسکن حل شود بسیاری از مشکلات اخلاقی مردم ما هم حل خواهد شد کار هم اکنون شروع شده و شما تا وقتی که همه مردم صاحب مسکن نشده اند به کار خود ادامه دهید.

 

حجت الاسلام حسین موسوی تبریزی دادستان انقلاب اسلامی کشور طی یک مصاحبه مطبوعاتی جریان دستگیری صادق قطب زاده را تشریح کرد .

 

قطب زاده هم با حدود بیست نفر دور هم جمع شده و به خیال خودشان و با وابستگی که به  اجانب دارند و تحلیل های مادیشان می گفتند اگر ما این کار را بکنیم می توانیم بیت امام را منفجر بکنیم.

 

عده ای هستند که جامعه را درک نمی کنند و با همان وضع زننده زمان پهلوی بیرون می آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و افراد حزب اللهی باید این ها را مطرود بکنند.

 

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز در مجلس طی مقاله ای با عنوان «کودتای برادر صادق » به ابعاد توطئه اخیر پرداخت .

 

 در آینده کسانی که می خواهند عزت را از دامان آمریکا بیابند و خود را از شیر ولایت گرفته اند بناگزیر همین گونه خواهد بود . 

آیت الله خامنه ای : حل مشکل مسکن بسیاری از مشکلات اخلاقی را از بین می برد

مدیرعامل بنیاد مسکن به همراه معاونین و مسئولین این بنیاد در سراسر کشور عصر روز پنجشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد .

در این دیدار رئیس جمهور اظهار داشتند : شما در زمینه یکی از نیازهای اصلی این جامعه یعنی مسکن فعالیت می کنید ، اگر این مشکل حل شود بسیاری از مشکلات اخلاقی مردم ما هم حل خواهد شد کار هم اکنون شروع شده و شما تا وقتی که همه مردم صاحب مسکن نشده اند و کار روی روال عادی خود قرار نگرفته به کار خود ادامه دهید که اقداماتتان لازم و ضروری است.

ایشان ادامه دادند : مسکن یک مسئله اصلی است ولی در حاشیه آن نیز نکاتی وجود دارد که باید مراعات شود در حاشیه کار مسکن باید سیاستی اتخاذ شود که مردم جذب شهرهای بزرگ نشوند .

ایشان ادامه دادند : احداث مسکن را از روستاها ، مناطق کپرنشین ، نقاط محروم و دور دست شروع کنید . نقاطی وجود دارد که محروم هست خانه سازی شود نه فقط خانه خشت و گل بلکه خانه دل هم ساخته می شود و دل آن ها از ایمان به این انقلاب و جمهوری لبریز خواهد شد . (1)

دادستان کل انقلاب جریان دستگیری قطب زاده را تشریح کرد

حجت الاسلام حسین موسوی تبریزی دادستان انقلاب اسلامی کشور طی یک مصاحبه مطبوعاتی جریان دستگیری صادق قطب زاده را تشریح کرد .

وی اظهار داشت : این مسئله به عنوان یک کودتای بزرگ در جامعه مطرح شد و رادیوهای اجانب هم آن را بزرگ کردند به این صورت نبود ، زیرا همان طور که امام هم فرمودند فعلا کودتا در ایران امکان ندارد و لذا گفتن عبارت کودتا و بیان آن در این مسائل صحیح نیست . زیرا هرکسی در خانه اش می نشیند و چند نفر را هم دور خودش جمع می کند و خواب خوبی هم می بیند و خیالاتی هم می کند و احتمالا فعالیتی نیز انجام می دهند ولو این که نظرشان هم براندازی باشد این را نمی شود کودتا گفت بلکه کودتا زمانی می شود که یک عده قوی و محکم در ارتش باشند و ارتش و جامعه نیز آن ها را قبول بکنند تا آن ها بتوانند سر و صدایی راه بیندازند و چند نفر را هم بکشند تا بعدا روی کار بیایند و این چیزی است که در ایران امروز امکان ندارد .

وی افزود : قطب زاده هم با حدود بیست نفر دور هم جمع شده و به خیال خودشان و با وابستگی که به  اجانب دارند و تحلیل های مادیشان می گفتند اگر ما این کار را بکنیم می توانیم بیت امام را منفجر بکنیم و وقتی آن جا را منفجر کردیم مردم و نهادها و گروه ها و احزاب می ریزند و همدیگر را می کشند و در این موقع ما هم بر اساس وابستگی خارجی که داریم می توانیم در ایران قدرت پیدا کرده و حکومت بکنیم .

وی افزود : البته باید بگویم از اولین روزی که این حرف ها در میان آنان شروع شد اطلاعات 36 میلیونی به کار خود مشغول گردید و از اول از تمام جلسات سری و سری ترین مطالب این ها اطلاع داشتیم و بچه های اطلاعاتی فعالیت می کردند تا روزی که دیدند اگر دستگیر نکنند احتمالا کار خلافی انجام دهند و خطائی صادر بشود که لذا آن ها را دستگیر کردند.

وی ادامه داد : البته این ها ارتباطاتی با سرمایه داران وابسته فراری  و افرادی که از اول انقلاب اسلامی را قبول ندارند با ملی گراهایی که در مراحل مختلف در برابر جمهوری اسلامی قرار گرفته اند داشته اند که بعضی ها دستگیر شده و بعضی ها نیز تحت تعقیب هستند و حتی یکی دو نفر از روحانیت مطرود تهران نیز که وجهه ای نداشتند و خود فروخته بودند و به عنوان روحانی نما با این ها ارتباطاتی داشته اند دستگیر شده اند و امثال این ها که بحمدالله تمامی ارتباطات ، روابط و مطالبشان کشف شده و عده زیادشان دستگیر شده اند و عده ای نیز تحت تعقیبند .

زنان بدحجاب از ادارات و جامعه باید طرد شوند

موسوی تبریزی در مورد برخورد با زنان بدحجاب نیز اظهار داشت : عده ای هستند که جامعه را درک نمی کنند و با همان وضع زننده زمان پهلوی بیرون می آیند که اینان باید در جامعه مطرود بشوند و افراد حزب اللهی باید این ها را مطرود بکنند باید تاکسی ها آنان را راه ندهند شرکت های واحد این ها را راه ندهند و مردم انقلابی در مغازه های خودشان به اینان جنس نفروشند ، شرکت های تعاونی این ها را راه ندهند و مردم با این ها رفت و آمد نکنند و اینان را به میهمانی دعوت نکنند تا بالاخره در جامعه مطرود بشوند .

دادستان انقلاب گفت : البته این قبیل افراد از ادارات هم پاکسازی خواهند شد و حتی کسانی که در ادارات رعایت حجاب را می کنند ولی در بیرون نمی کنند قانون پاکسازی این اجازه را می دهد که اینان پاکسازی شوند و مسلما نیز خواهند شد و باید این قبیل افراد بدانند که با نام جامعه اسلامی بازی می کنند و روزی خشم این ملت آن ها را خواهد گرفت و اینان نه تنها از ادارات که از جامعه نیز مطرود خواهند شد . (2)

مهاجرانی در مقاله ای به کودتای «برادر صادق» پرداخت

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز در مجلس طی مقاله ای با عنوان «کودتای برادر صادق » به ابعاد توطئه اخیر پرداخت . در بخشی از نوشته مهاجرانی آمده است : کودتاچی تلویحا خود را شایسته رهبری می داند و می خواهد به هر قیمتی شد رهبری موجود را براندازد و خود حکومت تشکیل دهد و حاکم شود حال به هر قیمتی که می خواهد تمام بشود چه اهمیتی دارد ، هزاران بنده پاک خداوند در خون خویش بغلتند و آمریکائیان کارگردان شوند و ...آن چه در نظر اینان شایسته توجه است همان احراز رهبری است .

وی ادامه داد : از آن جا که نمی توانند با تکیه بر مردم ولایت پیدا کنند به ناگزیر خودشان متولی می یابند و آمریکا همواره متولی کودتاچیان بوده است و حق طبیعی کودتاگران است که خارکش غول بیابان شوند و کودتا در تمامی ابعاد با منافع ابرقدرت ها به ویژه آمریکا گره می خورد .

مهاجرانی با اشاره به یکی از مصاحبه های قطب زاده در سال 1359 می گوید : پنجشنبه شب 15 آبان 1359 شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران مصاحبه هشتاد دقیقه ای آقای قطب زاده و مبلغی اسلامی را پخش نمود بهانه مصاحبه بررسی مشکلات صدا و سیما بود و جوهره اش تاختن بی امان به مسئولان کشور البته غیر از بنی صدر ، قطب زاده خاطرنشان ساخت «آن چه که در رادیو و تلویزیون می گذرد وضع آشفته ای که بر این سازمان حاکم است شبیه وضعی است که در دیگر سازمان ها و نهادهای کشور حاکم است » سخنان مبلغی هم در همین مقوله بود و هر دو نفر نگرانی خود را از حاکمیت فاشیسم اظهار می داشتند . از سوی دیگر جنگ بود و دشمن از زیر عینک بنی صدر تا دزفول و خرمشهر و قصر شیرین آمده بود و بنی صدر نیز همواره با گوشه و کنایه همین حرف های آقایان را می زد .

مهاجرانی با اشاره به بازداشت قطب زاده در این مقطع نوشت : کیهان که آن وقت به سرپرستی دکتر یزدی به جای این که در مسیر مستضعفان قرار بگیرد بر مدار نهضت آزادی می گردید در روز یکشنبه 18 آبان 1359 سرمقاله ای داشت تحت عنوان «برادر صادق » تیتر را به گونه ای رندانه انتخاب کرده بودند که بشود صادق را به صورت مضاف الیه هم خواند یعنی برادری که راست گفته است و می گوید : سرمقاله را شهریار روحانی سردبیر وقت کیهان نوشته بود .

مهاجرانی با اشاره به ابعاد توطئه سال 1359 قطب زاده و همراهی و همگامی جریان های سیاسی از جمله نهضت آزادی با وی در آن مقطع نوشت : قطب زاده از همان وقت به انزوای محتوم خویش خزید و در اندیشه بیمارش خیال رهبری می پخت ، گوشه و کنار خبر می رسید که قطب زاده ترورها را تائید می کند و برای انقلاب لازم می داند و سرانجام اندیشه کودتا شکل می گیرد و این بار اینان تجربه قبل را پیش رو دارند و می بینند مردم در صحنه انقلاب حضور دارند و فریفته نمی شوند و می بینند که یک جمله امام می تواند توطئه ها را از بنیاد براندازد و این بار دیگر «یار از پرده عیان می آید و قطب زاده ابایی ندارد که به باند کودتاچی بگوید که آمریکا نظر مساعد دارد . این بار دیگر ابایی ندارد که بگوید بایستی کودتا را از جماران شروع کرد و جماران را منفجر نمود»

وی ادامه داد : در اندیشه متعفن آمریکا پرورده کودتاچیان این جرقه جهیده که باید از امام شروع کرد و خانه شاه ویسی استاندار دولت موقت در کردستان که در جماران است قرارگاه می شود و نقطه دوم شورای دفاع است . تصور کنید در شرائط جنگ و پیروزی : قتل عام شورای عالی دفاع چه انعکاسی می تواند داشته باشد . در صورت وقوع این حوادث این ها می خواسته اند بر کدام مردم حکومت کنند ؟ و نهایتا باید به سراغ خط میانه رفت که همیشه مورد طمع آمریکا بوده است و اینان در طاس لغزنده نفس افتاده اند و می خواهند با زور حاکمیت پیدا کنند .

وی در پایان نوشت : همان گونه که بزرگترین اندیشه قرن منحط ترین مفلوک روزگار است سیاستمدار بزرگ قرن نیز چنان سرانجامی یافت و آینده کسانی که می خواهند عزت را از دامان آمریکا بیابند و خود را از شیر ولایت گرفته اند بناگزیر همین گونه خواهد بود . (3)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 28 فروردین 1361 ، صفحه 2
2- اطلاعات ، 28 فروردین 1361 ، صفحه 4
3- اطلاعات ، 28 فروردین 1361 ، صفحه 6 ، نوشته های مهاجرانی در ابتدای دهه 60 و در روزنامه اطلاعات امروز می تواند برای شناخت جریان و جبهه اصلاح طلب مفید واقع شود ، به بخش انتهایی نوشته مهاجرانی دقت کنید ؛ او می نویسد «آینده کسانی که می خواهند عزت را از دامان آمریکا بیابند و خود را از شیر ولایت گرفته اند بناگزیر همین خواهد بود » او سرنوشت قطب زاده را برای دلباختگان آمریکا متصور می شود و ای کاش مهاجرانی و دوستانش در طول دهه 70 و 80 و نیز امروز به این گفته معتقد بودند که آیا بریدن از ولایت و پیوستن به آمریکا خیری برای آنان داشته است یا نه ؟! آیا طلب عزت از آمریکا که بر پیشانی اصلاح طلبان نگاشته شده است برای آنان سرنوشتی چون سرنوشت قطب زاده مقرر نکرده است ؟! البته قطب زاده نادان تر از اصلاح طلبان بود و او گمان می کرد که با جمع کردن دو نفر در یک مکان می تواند نظامی را تغییر دهد ولی اصلاح طلبان در فتنه 88 و برای رسیدن به قدرت چه ها که نکردند ، از ولایت بریده بودند و در خفا با آمریکا نرد عشق می باختند ولی در فتنه بریدگان از ولایت به عیان دامان آمریکا را برای خود برگزیدند و تحت الحمایه استعمار قرار گرفتند و هیهات به گفته مهاجرانی کسانی که طلب عزت از دشمن بکنند سرنوشتی مناسب در انتظارشان باشد !

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول