اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چه کسی حمله عراق به کویت را پیش‌بینی کرد؟

آیت الله خامنه ای: اگر عراق در این نبرد پیروز می شد احتمال بروز درگیری های مرزی قدیمی بین این کشور با کویت و عربستان بود. اگر عراق فرصت کند به کشورهای خلیج فارس از جمله کویت هم تجاوز خواهد کرد.

چه کسی حمله عراق به کویت را پیش‌بینی کرد؟

رخدادهای 3 خرداد 1361

چکیده

  • خرمشهر آزاد شد ، جمله ای که از یک ماه پیش مردم در انتظار شنیدن آن لحظه شماری می کردند و روزنامه ها امروز در شماره های فوق العاده خود مردم را از انتظار درآوردند.

 

  • امام خمینی رهبر انقلاب به دنبال آزادی خرمشهر طی پیامی تاکید کردند : اینجانب با یقین به آنکه مَا النَّصْرُ إلّامِنْ عِندِاللهِ  از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد تشکر می‌کنم.

 

  • در پی فرمان امام امت مبنی بر بازسازی و عمران شهرهای ویران شده از سوی آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی نامه ای به محضر امام خمینی رهبر انقلاب ارسال شد و طی آن برای بازسازی و ترمیم خرابی ها و نوسازی شهر هویزه کسب تکلیف شد .

 

  • حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور طی گفت و گویی اظهار داشتند : اگر عراق فرصت کند به کشورهای خلیج فارس از جمله کویت هم تجاوز می کرد.

 

  • راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد ایادی آمریکا در واکنش به پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در جبهه های جنگ با انفجار یک بمب صوتی در ایستگاه راه آهن قم جنایتی دیگر آفریدند .

 

  • وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای در مورد توطئه مرتجعین عرب و آمریکا در آستانه تشکیل اجلاس وزرای خارجه جبهه پایداری هشدار داد .

 

  • یونایتدپرس گزارش داد : عراق از کشورهای عربی خواست واحدهایی از نیروهای منظم خود را به عراق اعزام دارند .

 

  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد افزایش مشکلات عراق در جنگ با ایران به طور موثری به تجدید روابط بغداد و قاهره که در سال 1978 در پی انعقاد معاهده صلح کمپ دیوید بین مصر و رژیم صهیونیستی قطع شد کمک کرده است .

 

  • دادستان انقلاب اسلامی مرکز اعلام کرد که چند خانه تیمی منافقین را به تسخیر درآورده و 50 تن از اعضای این خانه های تیمی را معدوم و یا دستگیر کرده است .

خرمشهر آزاد شد

خرمشهر آزاد شد ، جمله ای که از یک ماه پیش مردم در انتظار شنیدن آن لحظه شماری می کردند و روزنامه ها امروز در شماره های فوق العاده خود مردم را از انتظار درآورده و خبر آن را با تیترهای درشت در صفحه اول خود به جهان مخابره کردند .

روزنامه اطلاعات در شماره ویژه امروز خود نوشت : شهر قهرمان خرمشهر به دست پرتوان رزمندگان دلاور اسلام آزاد شد ، نیروهای ایران با در هم شکستن آخرین مقاومت های مزدوران عراقی در خرمشهر بر کلیه نقاط شهر مسلط شدند و هم اکنون خرمشهر این شهر خون ، ایثار و شهادت در کنترل کامل رزمندگان اسلام است .

رزمندگان اسلام صبح امروز طی یک حمله برق آسا شهرک ولی عصر در غرب خرمشهر را آزاد کردند و نیروهای رزمنده ایران از مدخل غربی خرمشهر با گام های استوار وارد شهر شدند و نبرد شدید برای آزادی کامل خرمشهر را با مزدوران بعثی آغاز کردند و در همان لحظات اول حمله کلیه خطوط دفاعی دشمن را متلاشی کردند و آخرین مقاومت های مزدوران عراقی را در هم کوبیدند .

سرهنگ احمد زیدا فرمانده نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر صبح امروز به دست نیروهای پرتوان اسلام به هلاکت رسید . کشته شدن این فرمانده بعثی باعث شد روحیه نیروهای مزدور عراقی در داخل خرمشهر به شدت کاهش یابد . این سرهنگ عراقی فرماندهی تیپ 113 گارد مرزی ارتش صدام را نیز بر عهده داشت.

در پی پیام سپاه اسلام به سربازان فریب خورده ارتش بعث عراق و دعوت آنان به تسلیم نظامیان عراقی مستقر در خونین شهر گروه گروه خود را به مدافعان انقلاب اسلامی تسلیم کردند . خبرها لحظه به لحظه از خرمشهر مخابره می شود و در ساعت 15 و 20 دقیقه این خبر جهان را تکان می دهد ؛ خرمشهر آزاد شد ....(1)

 

پیام امام خمینی به دنبال فتح خرمشهر ؛ خرمشهر را خدا آزاد کرد

امام خمینی رهبر انقلاب به دنبال آزادی خرمشهر طی پیامی تاکید کردند : اینجانب با یقین به آنکه مَا النَّصْرُ إلّامِنْ عِندِاللهِ  از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة الله الاعظم - ارواحنا لمقدمه الفداء - را از چنگ گرگان آدمخوار که آلتهایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار «لااله الا الله» را بر فراز آن شهرِ خرّم - که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین شهر»  نام گرفت - [بیافراشت‌] تشکر می‌کنم.

امام خمینی ضمن هشدار به سران عرب ادامه دادند : امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن می‌گوید. و من به پیروی از آنان به شما اطمینان می‌دهم که اگر از اطاعت بی‌چون و چرای امریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به حکم اسلام و قرآن کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشتیبانی نخواهید دید. و شما بدانید آنقدر که ابرقدرتها از صدام، این نوکر چشم و گوش بسته، پشتیبانی کردند از شماها که قدرتهای کوچک و حکومتهای ضعیف هستید پشتیبانی نمی‌کنند.(2)

اجازه امام برای بازسازی شهرهای جنگ زده

در پی فرمان امام امت مبنی بر بازسازی و عمران شهرهای ویران شده از سوی آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی نامه ای به محضر امام خمینی رهبر انقلاب ارسال شد و طی آن برای بازسازی و ترمیم خرابی ها و نوسازی شهر هویزه کسب تکلیف شد .

امام خمینی در پاسخ به این نامه تاکید کردند : اگر هویزه مظلوم با دست جنایتکار صدام، این دشمن سرسخت اسلام و تشیع، به صورت ویرانه‌ای درآمد و آن جایگاهِ پروانه‌های شمعِ ولایت در کشور ثامن الائمه - علیه و علی آبائه الصلوات التحیات - چون جایگاه جغدان گردید و مسلمانان عرب مظلومِ آن شهرِ خون و شهادت، از صغیر و کبیر و مرد و زن، از آتش بیداد این کافر کیش مدعی دوستی عرب، سوخت؛ چه کس اولی‌ از تولیت آستان مطهر و خدمتگزار مرقد نورانی حضرتش در ترمیم خرابیها و بنای شهر دوستان معظم اوست. (3)

پیش بینی آیت الله خامنه ای ؛ عراق فرصت کند به کویت حمله خواهد کرد

حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور بعد از ظهر دیروز طی گفت و گویی با خبرنگار واحد مرکزی خبر اظهار داشتند : اگر عراق فرصت کند به کشورهای خلیج فارس از جمله کویت هم تجاوز می کرد. ایشان در این مصاحبه اظهار  داشتند : دشمن بزرگ ما آمریکا و وابستگان آن و تمامی مستکبران بزرگ عالم از پیروزی های ما نگران هستند ، همچنان که قبل از این پیروزی ها سعی بر جلوگیری از آن داشتند .

آیت الله خامنه ای افزودند : دولت های مترقی در منطقه و تمامی کسانی که نسبت به انقلاب اسلامی ایران نظر موافق دارند و ملت های مسلمان در سراسر جهان بویژه ملت عزیز و شریف عراق این پیروزی ها را جشن می گیرند.

ایشان ادامه دادند : اصل تشکیل شورای همکاری خلیج فارس بدون نقش اساسی جمهوری اسلامی ایران امر غیر واقع بینانه ای بود . آیت الله خامنه ای در ادامه پیش بینی کردند عراق در صورت فراغت از جنگ با ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت حمله خواهد کرد .

ایشان در این زمینه گفتند : اگر عراق در این نبرد پیروز می شد احتمال بروز درگیری های مرزی قدیمی بین این کشور با کویت و عربستان بود و شاید عراق سرزمین های آنان را به زور تصرف می کرد . بدین صورت است که خلیج فارس باید از پیروزی و تسلط عراق بترسد نه از پیروزی جمهوری اسلامی ایران زیرا ما همواره ثابت کرده ایم که تمایل به گسترش اراضی خود نداریم ولی عراق با تجاوز به جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که خواهان گسترش اراضی خود و تجاوز به کشورهای همسایه است . (4)

 

انفجار بمب در ایستگاه راه آهن قم

راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد ایادی آمریکا در واکنش به پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در جبهه های جنگ با انفجار یک بمب صوتی در ایستگاه راه آهن قم جنایتی دیگر آفریدند . در اثر انفجار این بمب که در ساعت 13 و 45 دقیقه یکشنبه دیروز به وقوع پیوست یک نفر مجروح شد و خساراتی به ایستگاه راه آهن وارد آمد . (5)

هشدار وزارت خارجه در مورد توطئه مرتجعین عرب

وزارت امور خارجه در اطلاعیه ای ضمن هشدار در مورد توطئه مرتجعین عرب و آمریکا در آستانه تشکیل اجلاس وزرای خارجه جبهه پایداری تاکید کرد : از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران بازگشت مصر به جهان عرب به منزله تائید اشغال سرزمین های اسلامی و تجاوزات و جنایات دشمن صهیونیستی از جانب اعراب بوده و بر خلاف قطعنامه کنفرانس سال 1978 سران عرب در بغداد به شمار می رود .

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : جمهوری اسلامی ایران لازم می داند به کشورهای عضو جبهه پایداری اعلام کند ایران همچون گذشته قاطع ترین و پیگیرترین متحد اعراب درمبارزه علیه دشمن صهیونیستی است و لذا دولت هایی که سعی می کنند به بهانه خطر واهی انقلاب اسلامی پای آمریکا را به منطقه حساس و حیاتی خلیج فارس بکشانند باید بدانند که سرنوشتی جز سرنوشت سادات دامنگیرشان نخواهد شد . (6)

عراق از کشورهای عربی درخواست اعزام نیرو کرد

یونایتدپرس گزارش داد : عراق از کشورهای عربی خواست واحدهایی از نیروهای منظم خود را به عراق اعزام دارند . با این وجود دولت عراق این گزارش را تکذیب و تاکید کرد داوطلبانی از اردن و یمن شمالی اعزام شده اند که این کار پس از تائید دولتشان صورت گرفته است .

سخنگوی دولت عراق ضمن درخواست از کشورهای عربی برای کمک نظامی به این کشور برای جنگ با ایران ادامه داد : عراق هرگونه پیشنهادی را از سوی هر کشور عربی برای اعزام نیروهای منظم و یا غیر منظم علیه ایرانیان بررسی می کند.(7)

گزارش خبرگزاری فرانسه از کمک های مصر به صدام برای جنگ با ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد افزایش مشکلات عراق در جنگ با ایران به طور موثری به تجدید روابط بغداد و قاهره که در سال 1978 در پی انعقاد معاهده صلح کمپ دیوید بین مصر و رژیم صهیونیستی قطع شد کمک کرده است . این حقیقت که مصر کمک های نظامی در اختیار عراق قرار می دهد به چندین ماه پس از ورود نیروهای عراقی به خاک ایران باز می گردد.

انورسادات در آن زمان گفت : کمک مصر به عراق نشانه ای از سپاسگذاری در قبال موشک هایی است که این کشور در زمان جنگ مصر و اسرائیل در اختیار مصر قرار داد . در همین حال یک منبع آمریکایی فاش ساخت که رژیم مصر 35 میلیون دلار مهمات برای عراق فرستاده است .

بر اساس اظهارات منابع نظامی آمریکا ارسال مهمات به عراق در سال 1981 نیز ادامه یافت و ارزش کل آن ها به 400 میلیون دلار بالغ گردید . در اوایل سال جاری هنگامی که عراق متحمل شکست هایی شد مصر مجددا با ارسال تجهیزات نظامی سنگین به عراق را آغاز کرد منابع مذکور ارزش تجهیزات ارسالی در 4 ماهه اول سال 1982 را به اندازه کمک های مصر در سراسر سال 1981 برآورد کرده اند . به گفته منابع آمریکایی مصر تعداد زیادی از تانک های تی 55 خود را در اختیار عراق قرار داده است . (8)

 

50 عضو فعال و مسلح منافقین دستگیر و یا به هلاکت رسیدند

دادستان انقلاب اسلامی مرکز اعلام کرد که چند خانه تیمی منافقین را به تسخیر درآورده و 50 تن از اعضای این خانه های تیمی را معدوم و یا دستگیر کرده است .  در بخشی از این اطلاعیه آمده است : طی عملیاتی برادران ما موفق شدند حدود 50 تن از اعضا و مسئولین مختلف تشکیلاتی این سازمان را طی درگیری های مسلحانه معدوم و یا دستگیر کنند همچنین عاملین ترور برادران تکاور شهربانی ، شهید حجت الاسلام حسینی خراسانی و نیز عاملین ترور خانم بارداری که اخیرا توسط منافقین به شهادت رسید و ...نیز جزو افراد دستگیر شده و معدوم می باشند .(9)

پی نوشت:

1-  ویژه نامه اطلاعات ، 3 خرداد 1361 ، صفحه 1 و 2
2- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 257
3- صحیفه امام ، جلد 16 ، صفحه 261
4- کیهان ، 3 خرداد 1361 ، صفحه 14 ، پیش بینی تاریخی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در سال 61 زمانی که هیچ نشانی از اختلاف میان کویت و رژیم بعث عراق هویدا نبود و اختلاف های قدیمی نیز بر سر اتحاد در جنگ با ایران دیده نمی شد سال ها بعد تحقق پیدا کرد تا سران مرتجع عرب بر خبط و خطای خود در حمایت بی چون و چرا از صدام آگاه شوند .  پیش بینی آیت الله خامنه ای در باره حمله عراق به کویت 11 مرداد ماه 1369 – سال 1990 میلادی – محقق گردید و امروز نیز معظم له شکست حتمی آل سعود در جنگ با مظلومین یمن را پیش بینی کرده اند و شواهد و قرائن تحقق این پیش بینی راه بر انقلاب را نشان می دهد و آیا به گفته رهبر عزیز انقلاب سران سفیه منطقه عبرت خواهند گرفت .
5- اطلاعات ، 3 خرداد 1361 ، صفحه 2
6- کیهان ، 3 خرداد 1361 ، صفجخ 13
7- اطلاعات ، 3 خرداد 1361 ، صفحه 3
8-اطلاعات ، 3 خرداد 1361 ، صفحه16
9- کیهان ، 3 خرداد 1361 ، صفحه 15

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول